عصر خودرو

توسط عضو اسبق اصلی کمیسیون اقتصادی و بازرگانی دفتر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد؛

فرصت های ورود به بازارهای بین المللی- فرصت های پیش روی صنایع برتر

عصر بازار نشست فرصت های ورود به بازارهای بین المللی با محورهای ایران پس از توافق، صادرات و واردات، فرصت ها و تهدیدها و تحلیل صنایع منتخب، چهارشنبه گذشته در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد. در این نشست که توسط موسسه مطالعات و پژوهش های اقتصاد ایرانیان با همکاری دانشگاه تهران و دانشکده اقتصاد برگزار شد برخی از فعالان بازارسرمایه، صاحبان صنایع و شرکت ها، اساتید و دانشجویان رشته اقتصاد هم حضور داشتند.

فرصت های ورود به بازارهای بین المللی- فرصت های پیش روی صنایع برتر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، عضو اسبق کمیسیون اقتصادی و بازرگانی دفتر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بازشدن دروازه های اقتصاد پسا تحریم؛ کاهش تورم، بودجه انقباضی، امضاء توافق، کاهش بیکاری، افزایشGDP و سقوط قیمت جهانی نفت را 6 مولفه اثرگذار کلان بر اقتصاد عنوان کرد و افزود: این 6 مولفه هرگونه سرمایه گذاری یا اقدام اقتصادی و تجاری را تحت تاثیر خود قرار می دهد و توجه به این موارد باید در بستر آگاهی هر سرمایه گذاری قرار گیرد.

     آگاهی از عدد و رقم، اقتصاد کلان، قوانین و مقررات، وضعیت سهام و داشتن اطلاعات تخصصی از کسب و کار از جمله نکاتی بود که امیررضا حسنی، عضو اسبق کمیسیون اقتصادی و بازرگانی دفتر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست با خطاب قرار دادن فعالان اقتصادی مطرح کرد.

    وی گفت: ما در هیچ بازاری سرمایه گذاری نمی کنیم؛ بلکه بر روی آگاهی خودمان نسبت به بازارهای مختلف سرمایه گذاری می کنیم. هیچ بازاری به شما سود پایدار نمی دهد (مگر در یک بازه زمانی خاص) و این آگاهی شما از یک بازار است که منجر به سودآوری می شود.

    حسنی افزود: امروز برخلاف گذشته افراد با پیچیدگی و زیاد بودن اطلاعات مواجه اند و گاه قدرت تصمیم گیری را از ما می گیرد و منجر به این می شود که در مسیر یک سرمایه گذاری یا ایجاد کسب و کار دچار چالش ها و مشکلات بی شماری شویم.

    او در مقایسه تفاوت های آگاهی و اطلاعات تصریح کرد: آگاهی یعنی آگاهی از عدد و رقم، اینکه در یک صنعت چند سهم وجود دارد، این سهم پیرو است یا پیش رو، اثرپذیری عددی اش از شاخص های مختلف چیست و علت اینکه یک سهم خاص را در یک حجم خاصی می خریم چیست. اطلاعات پایین ترین سطح داده است و همه به آن دسترسی دارند اما نسبت به آن آگاهی ندارند. گاه عدد و رقم به ما می گوید که یک سرمایه گذاری را انجام دهیم یا نه.

    او با اشاره به بازشدن دروازه های اقتصاد پسا تحریم با بیان اینکه سال 94 سال بسیارسختی است؛ کاهش تورم، بودجه انقباضی، امضاء توافق، کاهش بیکاری، افزایشGDP و سقوط قیمت جهانی نفت را 6 مولفه اثرگذار کلان بر اقتصاد عنوان کرد و افزود: این 6 مولفه هرگونه سرمایه گذاری یا اقدام اقتصادی و تجاری را تحت تاثیر خود قرار می دهد و توجه به این موارد باید در بستر آگاهی هر سرمایه گذاری قرار گیرد.

    از طرفی این شش مولفه با هم در تضاد هستند، یعنی از طرفی می خواهیم روند تورم را کاهشی کنیم از طرف دیگر بودجه انقباضی است و بودجه عمرانی هم کاهش پیدا کرده و در نهایت می خواهم بیکاری را کم کرده و GDP را افزایش دهیم.

    این تحلیل گر ارشد بازارسرمایه با بررسی سیر تاریخی تحریم ها در چهار فاز بین سال های 59 تا94 نوع تحریم ها و نهادهای اعمال کننده آن و درجه تاثیرگذاری هر یک از آنها را در اقتصاد کشور مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: فاز اول تحریم ها منع تجارتی تعدادی از کالاهای خاص، فاز دوم، تحریم تجار سرمایه گذار در بخش انرژی، فاز سوم تحریم بانک ها و فاز چهارم که تحریم بانک مرکزی بود، مهم ترین و تاثیرگذارترین بخش تحریم ها محسوب می شود.

    او در ادامه درباره چالش های اقتصادی تحریم ها افزود: کوچک شدن اندازه اقتصاد نزدیک به 15 تا 30 درصد، کاهش صادرات نفت تا 60 درصد، کاهش تولید نفت از 4 میلیون بشکه به 2.6 میلیون بشکه در روز، عدم امکان دسترسی نفتی، کاهش ارزش پول و افزایش نرخ تورم و افت تولیدات صنعتی از جمله آثار تحریم ها بوده است.

    حسنی جایگزینی صادرات غیرنفتی به جای صادرات نفتی، افزایش فروش محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی، اعمال سایست های جایگزینی واردات و کاهش یارانه ها و افزایش درآمدهای مالیاتی را از جمله فرصت هایی برشمرد که در اثر تحریم ها در کشور اعمال شده است.

    مدیرعامل موسسه مطالعات و پژوهش های اقتصادی در تحلیل چند صنعت برتر کشور ازجمله صنعت نفت، کشتی رانی، بانکداری، خودرو و کشاورزی و معدن درباره چشم انداز پیش روی صنعت نفت تصریح کرد: در صورت استفاده حد اکثری از ذخایر نفت، صادرات نفت کشور از ابتدای سال 2016 بیشتر شده و تولید نفت از 50هزا تا 100 هزار بشکه در روز به 400تا 600 هزار بشکه رشد خواهد داشت.

    او عدم امکان بازگشت تولید نفت ایران به قبل از آغاز تشدید تحریم ها بین 1تا 2 سال آینده و بلوغ میدان های نفتی در حال فعالیت، عدم نگهداری نامناسب از میدان ها و چاه های نفتی، اتمام ذخایر شناور تا اوایل سال 2017 و جذابیت قراردادهای نفتی برای شرکت های خارجی را از چشم اندازهای پیش روی صنعت نفت در دوران پساتحریم برشمرد.

    حسنی از صنعت کشتیرانی کشور بعنوان صنعتی یاد کرد که در برداشته شدن تحریم ها پیشگام بوده و بازگشت خطوط بین المللی، سرمایه گذاری در بندرها برای بهبود بیشتر بخش بازرگانی دریایی و خروج تدریجی شرکت های کشتیرانی از انزوا بعد از برداشته شدن تحریم ها را از اتفاق های مهم این صنعت عنوان کرد.

    برچسب ها