عصر خودرو

موفقیت ایران در بازپس‌گیری سهم خود از بازار نفت آسیا

عصر بازار- آمارها نشان می دهد عرضه نفت ایران در بازار آسیا به تدریج در حال افزایش است و ایران موفقیتی نسبی در باز پس گیری سهم از دست رفته خود از این بازار به دست آورده است.

موفقیت ایران در بازپس‌گیری سهم خود از بازار نفت آسیا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، صادرات نفت ایران در بزرگترین بازار نفت جهان مجددا در حال افزایش یافتن است.

    ایران در 6 ماهه نخست امسال و پس از لغو تحریم های غرب، صادرات نفت خود به مشتریان عمده آسیایی اش را افزایش داده است. خرید نفت ژاپن از ایران 28 درصد افزایش  یافته، هند 63 درصد نفت بیشتر از ایران خریده، واردات کره جنوبی از تهران بیش از دو برابر شده و خرید نفت چین در 6 ماهه نخست سال 2.5 درصد افزایش داشته است.
    افزایش در تعداد محموله های ارسالی به بازار آسیا نشان می دهد که ایران موفقیتی نسبی در باز پس گیری سهم از دست رفته خود از بازار به دست آورده است. ایران که قبل از تحریم ها، دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک بود، از ابتدای سال 2016 تاکنون 25 درصد تولید نفت خود را افزایش داده و قصد دارد تولید خود را تا پایان امسال به بالاترین رقم 8 سال گذشته یعنی 4 میلیون بشکه در روز برساند.
    کانگ یو جین، تحلیلگر کالا در موسسه ان اچ اینوستمنت اند سکیوریتیز در این باره گفت: «به نظر می رسد که استراتژی ایران هدف قراردادن بازارهای نوظهور در آسیا بوده تا سهم خود از بازار را افزایش دهد و سطح تولید خود را به سطح قبل از تحریم ها برساند.»
    وی افزود: «برای اینکه ایران بتواند توسعه سهم خود از بازار را ادامه دهد، باید روابط خود با مشتریان قدیمی و  مناطقی که شاهد رشد خرید از ایران بوده اند را تقویت کند. این تلاش ایران همواره از طریق افزایش رقابت از جانب کشورهای مختلف از جمله عربستان و روسیه به چالش کشیده خواهد شد.»
    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران اوایل ماه جاری میلادی گفت، این کشور روزانه حدود 2 میلیون بشکه از 3.8 میلیون بشکه نفت تولیدی خود را صادر می کند. قمصری افزوده بود، ایران حدود 80 درصد از سهم از دست رفته خود از بازار را باز پس گرفته است.
    ژاپن که بر اساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی امسال سومین مصرف کننده بزرگ نفت در آسیا خواهد بود، در 6 ماهه نخست سال روزانه تقریبا 206 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است. بر اساس آمارهای رسمی ای که روز پنجشنبه منتشر شد، میزان خرید روزانه نفت ژاپن در ماه ژوئن بیش از دو برابر شد و به روزانه حدود 339 هزار بشکه رسید.

    برچسب ها