عصر خودرو

دومین پالایشگاه بزرگ ژاپن از ایران نفت خرید

عصر بازار- پالایشگاه ژاپنی «تونن جنرال سکیو» نخستین محموله نفتی خود از ایران را پس از استقلال از شرکت آمریکایی اکسون موبیل خریداری کرد.

دومین پالایشگاه بزرگ ژاپن از ایران نفت خرید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سه منبع آگاه به رویترز گفتند پالایشگاه ژاپنی «تونن جنرال سکیو» نخستین محموله نفتی خود از ایران را پس از استقلال از شرکت آمریکایی اکسون موبیل خریداری کرد.

    به گفته این منابع، این شرکت یک محموله اسپات نفت ایران (محموله ای که فورا برای بارگیری آماده است) را به علت قیمت گذاری جذاب از طریق یک تجارت خانه خریداری کرده است و این محموله اوایل این ماه به سواحل ژاپن رسید.

    شرکت تونن جنرال قبلا واحدی از اکسون موبیل بود و به علت وابستگی به یک شرکت آمریکایی، نمی توانست نفت ایران را بخرد. این شرکت آمریکایی به علت تقاضای ژاپن برای نفت از این کشور خارج شد.

    این شرکت ژاپنی در سال 2012 سهم عمده ای از سهام خودش را از اکسون موبیل خریداری کرد که به دنبال این اقدام سهام اکسون از 50 درصد به 22 درصد کاهش یافت.

    اکسون موبیل از آن زمان، باقی سهام خود در دومین پالایشگاه بزرگ ژاپن به لحاظ ظرفیت را فروخته است و آخرین بخش سهام خود در این شرکت ژاپنی را اوایل امسال واگذار کرد.

    به گفته منابع آگاه، تونن جنرال سکیو، یک خریدار پرتلاش محموله های نفتی ارزان تر است که برای بالا بودن نسبت خریدهای تک محموله اش (اسپات) از خریدهای قراردادش در میان پالایشگاه های ژاپنی معروف است و بسته به شرایط اقتصادی، خرید نفت بیشتری از ایران را مد نظر دارد.

    سخنگوی تونن جنرال سکیو در این رابطه گفت: این شرکت نمی تواند در مورد خریدهای تک محموله اش اظهار نظر کند.

    ژاپن در بازه زمانی ماه های ژانویه تا می امسال، 192 هزار و 180 بشکه نفت در روز از ایران نفت خریده است که 1.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.

    برچسب ها