عصر خودرو

رشد حجم و ارزش معاملات اوراق بدهی در فرابورس ایران

عصر بازار- نخستین هفته معاملاتی مردادماه در بازار فرابورس ایران با رشد متغیرهای حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات به پایان رسید ضمن آنکه اوراق بدهی با اقبال سرمایه گذاران رو به رو بود.

رشد حجم و ارزش معاملات اوراق بدهی در فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، در هفته منتهی به هشتم مردادماه، به موازات رشد 12 واحدی شاخص آیفکس (معادل 2 درصد)، ارزش بازار نیز افزایش 7 هزار و 507 میلیارد ریالی معادل 0.8 درصد را تجربه کرد تا در کنار رشد 98 و 64 درصدی حجم و ارزش معاملات در مقایسه با هفته ماقبل، روزهای سبزی برای بازار فرابورس رقم بخورد.

    در همین حال بررسی عملکرد هفتگی بازارها نیز حاکی از آن است که بازار ابزارهای نوین مالی با ارزش معاملاتی بالغ بر 6474 میلیارد ریال، رشد 133 درصدی را تجربه کرده و پس از آن بازار دوم با ارزش داد و ستدی به میزان 1596 میلیارد ریال با افزایش 54 درصدی ارزش معاملات نسبت به هفته ماقبل روبه رو شده است.
    همچنین در هفته یاد شده بازار پایه با معامله 4548 میلیون ورقه سهام به ارزش 393 میلیارد ریال، رشد 557 درصدی حجم معاملات را در کنار افت 29 درصدی ارزش معاملات به ثبت رسانده است.

    ** کارنامه هفتگی بازار ابزارهای نوین مالی
    هفته گذشته اوراق بدهی، صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن به عنوان سه ابزار معاملاتی بازار ابزارهای نوین مالی، همسو با روند رو به رشد متغیرهای بازار فرابورس با رشد حجم، ارزش و تعداد دفعات معامله نسبت به هفته قبل از آن روبه رو شدند.
    در هفته معاملاتی منتهی به هشتم مردادماه بالغ بر پنج میلیون ورقه بدهی به ارزش 5034 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی معامله شد که به ترتیب از افزایش 97 و 105 درصدی حجم و ارزش معاملات آن حکایت داشت و استقبال بیش از پیش سرمایه گذاران از معاملات اوراق بدهی را نشان می داد.
    در همین حال صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله نیز با حجم دادوستد 17 میلیون ورقه به ارزش 169 میلیارد ریال روبه رو شد که افزایش 11 و 27 درصدی حجم و ارزش ETFها را نشان می داد.

    ** صنایع پیشرو معاملات بازار سهام
    معاملات صنایع فرابورسی نیز در هفته نخست مرداد در حالی به پایان رسید که بیشترین ارزش معاملات خرد بازار سهام (اول، دوم و پایه) به ترتیب در اختیار سه گروه صنایع کاغذی، فلزات اساسی و پالایشی ها قرار گرفت.
    گروه صنایع کاغذی با ارزش معاملاتی بالغ بر 406 میلیارد ریال سهم 21 درصدی از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد و در صدر صنایع فرابورسی ایستاد.
    پس از آن گروه فلزات اساسی با ارزش دادوستدی به میزان 299 میلیارد ریال سهم 15 درصدی را کسب کرد و در مرتبه دوم قرار گرفت و پالایشی ها نیز با سهم 13 درصدی جایگاه سوم را آن خود کردند.
    در آخرین روز معاملاتی هفته قبل نیز به ترتیب بازار دوم، پایه و صکوک بیشترین ارزش بازار را با سهم 44، 30 و 12 درصدی از ارزش کل بازار فرابورس در اختیار گرفتند.

    برچسب ها