عصر خودرو

ضرورت توجه به روش های بازاریابی نوین در صادرات فرش

عصر بازار- کارشناسان معتقدند مهمترین موضوع درجهت رونق و احیای بازار فرش دستباف درخارج ازکشور بهره گیری از روش های نوین بازاریابی و تبلیغات است.

ضرورت توجه به روش های بازاریابی نوین در صادرات فرش
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، فرش دستباف ایران از جمله محصولاتی است که سابقه ای چندهزارساله دارد و از دیرباز مورد توجه مردم جهان بوده است؛ ایجاد هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم، ارزش افزوده، درآمد ارزی و همچنین رونق و توسعه زندگی روستایی از جمله مزیت های این صنعت محسوب می شود اما متأسفانه تا به امروز نتوانسته است به جایگاه واقعی خود در بازارهای بین المللی برسد.

    به گفته کارشناسان مشکلات موجود در صنعت فرش دستباف در سه محور تأمین مواد اولیه، تولید فرش و توزیع، بازاریابی و فروش، دسته بندی می شود که مهمترین این عوامل در شرایط کنونی بین المللی بحث تبلیغات است.

    سید حامد عاملی رییس سازمان صنعت معدن وتجارت استان اردبیل گفت: مهمترین موضوع درجهت رونق بازار فرش دستباف درخارج ازکشور تبلیغات است و از آنجاییکه رقابت فشرده ای طی سال های اخیر در این حوزه شکل گرفته،باید سرمایه گذاری بیشتری در زمینه بازاریابی انجام گیرد و این هزینه باید از جیب بخش خصوصی پرداخت شود.

    وی تصریح کرد:وظیفه اصلی دولت این است که بابرنامه ریزی مدون و سیاست گذاری از پیش تعیین شده بخش خصوصی را درحوزه تولید،تجارت و بازرگانی فعال کند و تسهیلات و مشوق هایی را فراهم آورد تا آنها نقش پررنگ تری دربازارهای جهانی ایفا کنند.

    عاملی با اشاره به شناخته شدن برند فرش ایرانی دردنیا تاکید کرد: :یکی ازآثار مهم برداشته شدن تحریم ها ، حضورمجدد فرش ایرانی دربازار آمریکا بود البته این یک سهم حداقلی به حساب می آید و باید تلاش کنیم جایگاه این صنعت دیرینه را درآینده بهبود بخشیم.

    وی در ادامه افزود: شناخت سلایق مشتری ها یک امرضروری برای توسعه صادرات بنظر می رسد چراکه در دنیای امروز بحث دکوراسیون و تزئینات داخلی روز به روز در حال تغییر است و باید نیازها و سلایق جدید شناسایی شده و در راستای آن برنامه ریزی شود.

    عاملی با اشاره به اینکه  درحال حاضر کشورهایی همچون پاکستان و هندوستان رقبای ما دربازارهای جهانی هستند، بیان کرد: به طور قطع کشورهای رقیب نمی توانند محصولی با مرغوبیت فرش ایرانی به بازار ارایه دهند اما مسئولین حوزه فرش نیز باید بحث هنر را جدی گرفته و برای بهره برداری و نوآوری در این بخش برنامه مدونی را درنظر بگیرند.


    ***ضرورت نگاهی نو به بازاریابی درحوزه فرش

    محمدرضا عابد مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران اظهار داشت: دولت باید به منظور جذب مشتری جهانی، در زمینه تبلیغات فرش دستباف اقدامات مناسبی انجام دهد.

    وی تاکید کرد:باتوجه به بروز شدن سلایق مشتریان جهانی باید برای تغییر رویکرد در تولید و طراحی محصولات جدید ، برنامه مشخصی تدوین نماییم تا سهم بیشتری از بازارهای جهانی کسب کنیم.

    عابددر پایان تصریح کرد:دولت باید بودجه ویژه ای را به بخش بازاریابی جهانی فرش دستباف اختصاص دهد تا به کسب موفقیت های بیشتری دراین زمینه امیدوار باشیم.

    برچسب ها