عصر خودرو

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران مطرح کرد:

ضرورت جایگزینی صادرات طلا و جواهر به جای نفت

عصر بازار- رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه یکی از اصولی‌ترین ارکان اقتصاد مقاومتی ایجاد تولید ملی و جلوگیری از ورود کالاهای خارجی است گفت:صنعت طلا و جواهر می‌تواند جایگزین بسیار مناسب صادرات نفت شود.

ضرورت جایگزینی صادرات طلا و جواهر به جای نفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با حضور در نخستین همایش کارآفرینی فنی و حرفه ای در صنعت طلا و جواهر ایران در آستانه هفته مهارت  درباره مشکلات صنعت طلا وجواهر گفت:کارنامه صنعت طلا و جواهر در 5 سال اخیر نشان‌دهنده‌ ورود کامل به چرخه رکود است این روند پیام جدیدی برای فعالان و دست‌اندرکاران صنعت طلا و جواهر دارد از طرفی نمی‌توان منکر تقاضای بنیادی و نهادینه در کشور برای خرید طلا و جواهرات شد و از طرفی نمی‌توان وضعیت تصمیم‌گیرندگان این صنعت و فعالان آن را از نظر استراتژی کسب و کار قلمداد کرد.

    وی ادامه داد:اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، شاید میزان تقصیرات مسئولان این صنعت بیش از سایر فاکتورهای دیگر باشد که بایستی به آن به طور مشخص پردازش کنیم.بارها از زبان مسئولان به طرق مختلف از کسادی، تعطیلی و مصایب این صنعت شنیده‌ایم، اما دریغ از راهکارهای بنیادی و اساسی و اصولی برای حل مشکل، در همین زمان که ما مشغول شکوه و گله‌گذاری از وضعیت موجود هستیم در کشورهای همسایه شمال غربی و حاشیه خلیج همیشه فارس بزرگترین تراکنش‌های مالی را از قبل صنعت طلا و جواهر دارند.

    محمدولی بیان کرد:  افراد بسیار زیادی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم وارد عرصه‌ کار کرده‌اند و صدالبته مهم‌تر و جای تأسف برای ما اینکه چرخش عظیم صنعت طلا وجواهر در این کشورها باعث نابودی روزانه صنعت داخلی ما گشته و فرصت‌های شغلی که ما در طول صدها سال برای جوانان این مرز و بوم مهیا کرده‌ بودیم را به راحتی در اختیار آنان گذاشتیم و بازار داخلی خودمان را به صورت کامل در اختیار آنان قرار دادیم. این تنها گوشه‌ای از مصیبت‌های وارده به این صنعت است که البته هر کدام شاید سال‌ها نیاز به تحقیق و کار کارشناسی شده توسط افراد واقعاً آگاه و خبره در این صنعت دارد.

    محمد ولی ادامه داد: یکی از بزرگترین تفاوت‌های بنیادی ما با کشورهای خارجی در زمینه ایجاد تفکر بلندمدت و نگاه صنعتی در ایجاد فرهنگ تولید به جای مصرف‌گرایی بوده است. در همین دو کشور همسایه بزرگترین سرمایه‌گذاری در زمینه ارتقاء سطح فرهنگ و آموزش شده است.

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهارداشت: تمام نهادهای صنفی به‌صورت هم‌پوشانی کمک به ارتقای عناصر فرهنگی و آموزشی مطابق با استانداردهای جهانی نموده‌اند. البته جای بسی خوشحالی دارد که در رکشور ما هم قریب به 20 سال است که توسط دلسوزان صنفی و افراد مجرب زمینه کار تخصصی فرهنگی و رسانه‌ای و آموزشی شکل گرفته که صد البته تغییرات اساسی و بنیادی را در این چندسال رقم زده که خود باعث مباهات جامعه صنعت طلا وجواهر است، اما صرف انجام امورات فرهنگی و آموزشی بدون حمایت دولت‌ها و نهادهای دولتی کافی نیست.

    وی افزود: دولت‌ها نقش زیادی در ایجاد بسترهای لازم برای توسعه بهبود کیفیت صنایع در اختیار دارند، صنعت طلا وجواهر به عنوان یکی از صنایع مادر تخصصی دراین کشور می‌تواند در صورت حمایت دولت، نقش بسیار زیادی را در زمینه ایجاد اشتغال و تولید و حفظ سرمایه در کشور ایفا کند.

    محمدولی ادامه داد: پتانسیل طراحی و تولید  در ایران آنقدر بالاست که می‌توانیم در صورت برطرف شدن مشکلات و موانع یکی از سه کشور اصلی تولیدکننده و صادرکننده مصنوعات طلا، جواهر و نقره در سطح جهان باشیم. آنقدر تولید با کیفیت داشته باشیم که هیچ ترسی از واردات قانونی و هیچ چیزی به عنوان قاچاق کالا در این زمینه نداشته باشیم. صنعت طلا و جواهر می‌تواند جایگزین بسیار مناسب صادرات نفت شود فقط درصورتی که توانایی‌های این صنعت به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

    وی افزود: یکی از اصولی‌ترین ارکان اقتصاد مقاومتی ایجاد تولید ملی و جلوگیری از ورود کالاهای خارجی است، به صورتی که این صنعت فقط با اتکا به تولیدات خود و سرمایه‌های واقعی خود که همانا جوانان این مرز و بوم هستند، بتوانند رشد کرده و راه خود را پیدا کند.

    توانایی بالای این صنعت نشان‌دهنده این است که می‌تواند بدون هیچ وابستگی خارجی و فقط با کوتاه کردن دست عده‌ای فرصت‌طلبان که فقط منافع کوتاه مدت خود را می‌بینند به حیات خود با بالاترین استاندارد جهانی ادامه دهد و یکی از الگوهای اساسی رشد و توسعه در این صنایع داخلی و منطقه‌ای و جهانی باشد.

    برچسب ها