عصر خودرو

عوامل فشار بر قیمت فلزات اساسی قدرتمند هستند؛

احتمال افزایش قیمت مس چقدر است؟

عصر بازار- قیمت مس و دیگر فلزات اساسی در روزهای اخیر کاهش یافته و این درحالی است که ارزش دلار افول کرده و خبرهای منتشر شده از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو مثبت بوده است.

احتمال افزایش قیمت مس چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، طی روزهای اخیر حساسیت قیمت مس به تغییرات ارزش دلار بیشتر بوده و هرگاه ارزش دلار رشد کرده قیمت ها کاهش یافته است. فقدان خبرهای جدید از اقتصاد چین سبب شده قیمت فلزات اساسی نوسانی محدود در سطوح پایین تر از چند هفته پیش داشته باشند. تحلیلگران معتقدند عواملی که سبب فشار بر قیمت مس و دیگر فلزات اساسی می شوند قدرتمند هستند و به همین دلیل احتمال رشد قیمت ها زیاد نیست.

    تازه ترین عاملی که سبب رشد قیمت ها در هفته های پیش شده بود پیش بینی اجرای سیاست های حمایتی جدید از سوی بانک مرکزی چین بود. اوایل ماه جاری میلادی نگرانی های زیادی درباره افق اقتصاد جهان پدید آمد زیرا در نظرسنجی پایان ماه پیش در انگلستان، مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند و پیش بینی شد برای مقابله با تبعات این خروج تدابیری از سوی بانک های مرکزی بزرگ اتخاذ خواهد شد.

    اما طی روزهای اخیر احتمال اجرای چنین برنامه هایی کمتر شده است زیرا خبرهای منتشر شده از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو که به ماه جاری میلادی مربوط بوده امیدبخش است و نیز انتظار می رود روند جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا تدریجی و مدیریت شده انجام شود. بدین ترتیب امید زیادی به اجرای برنامه های جدید حمایتی از سوی بانک مرکزی چین وجود ندارد.

    عامل دیگری که بر قیمت فلزات اساسی فشار وارد کرده، افول قیمت نفت است. قیمت نفت در چند هفته اخیر کاهش یافته زیرا پیش بینی شده بر عرضه افزوده شود. امروز گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد هفته پیش ذخیره نفت این کشور 1.7 میلیون بشکه افزایش یافته در حالیکه پیش بینی شده بود این ذخیره کاهش یافته باشد. قیمت نفت با انتشار این گزارش بیش از 2 درصد کاهش یافت.

    ضعف اقتصاد جهان عامل دیگری است که بر قیمت فلزات اساسی فشار وارد می کند. صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود پیش بینی نرخ رشد اقتصاد جهان و برخی دیگر از اقتصادهای بزرگ در سال جاری میلادی را کاهش داد. البته درباره افق اقتصاد چین ابراز نگرانی نشده است.

    چهارمین عامل موثر بر قیمت فلزات اساسی، پیش بینی هایی است که درباره تغییرات ارزش دلار در ماه های آینده مطرح است. انتظار می رود ارزش دلار در برابر یورو و ین رشد کند زیرا بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی ژاپن در حال اجرای سیاست های حمایتی هستند و بانک مرکزی آمریکا قصد دارد نرخ های بهره را بالا ببرد. افزایش ارزش دلار بر قیمت مواد خام فشار وارد می کند.

    به این ترتیب اکثر عوامل موثر بر قیمت فلزات اساسی از جمله مس منفی هستند. البته ماه پیش میزان واردات مس از سوی چین 420 هزار تن بوده که نسبت به ماه ژوئن سال پیش بیش از 20 درصد افزایش را نشان می دهد. البته مشخص نیست این رشد در واردات برای مصرف بوده یا ذخیره سازی در انبارها.

    پیش بینی ها نشان می دهد قیمت فلزات اساسی در ماه های آینده رشدی نداشته باشد.

    برچسب ها