عصر خودرو

فاطمه دانشور:

دولت جلوی صادرات سنگ آهن را گرفت و طرح هایش شکست خورد

عصر بازار- فاطمه دانشور از اعضای هیأت رییسه اتاق بازرگانی ایران و عضو شورای شهر تهران چند سالی است با تاسیس یک شرکت معدنی اقدام به تولید و صادرات سنگ آهن خام می کند. پس از روی کارآمدن دولت یازدهم و سیاست های اتخاذ شده دیگر اجازه خام فروشی به صادرکنندگان داده نشد و این طور که پیداست این موضوع باعث کاهش درآمد صادر کننده از این راه و نارضایتی آنها شده است.

دولت جلوی صادرات سنگ آهن را گرفت و طرح هایش شکست خورد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن, فاطمه دانشور عضو شورای اسلامی شهر تهران و یکی از صادرکنندگان سنگ آهن خام است که در دولت یازدهم به دلیل آنچه “خام فروشی منابع کشور” خوانده شده از صادرات سنگ آهن خام منع شده است. شاید کسادی بازار صادرات سنگ خام باعث شده تا او به صادرات میوه و به خصوص سیب فکر کند و با تاسیس شرکت ثمین سیب پارسیان و قرار گرفتن در قامت رئیس هیات مدیره این شرکت، قصد صادرات میوه به خارج را کند و کم کم خود را از حوزه معدن داری و صادرات اقلام معدنی جدا کند. شاید به همین دلیل باشد که دانشور یک ماه پیش، سهم خود را از شرکت معدن کاو سپهر آسیا پس گرفت و از زمره شرکای این شرکت که در زمینه معدن فعالیت می کردند خارج شد.

    هر چه که هست، او در حاشیه کنگره چهره های نامی صنعت و اقتصاد کشور  اظهار کرد دل پری از سیاستهای دولت در زمینه جلوگیری از خام فروشی منابع کشور دارد.

    او در خصوص اینکه صادرات سنگ آهن خام توسط وی تا چه حد در راستای اقتصاد مقاومتی است گفت: الان دو سالی است که صنف معدن و معدن کاران متوقف شده اند و ما را از صادرات سنگ آهن باز داشته اند و این هم به خاطر طرز تفکر امثال شماست که این کار را خام فروشی دانستند در صورتی که خیلی به موضوع ورود نکردند، زیرا سنگ معدن فرآوری شده در حال صادر شدن بود نه خود سنگ کلوخه.

    *دولت جلوی ما را گرفت و خودش ضرر کرد

    او در ادامه گفت: زمانی که ما تکنولوژی را وارد کشور کردیم و این سنگ کلوخه را فرآوری و به محصول میانی تبدیل کردیم نوعی توسعه در صنعت معدن است، با توجه به اینکه معادن ما در کشور جوان هستند و شاید در مورد سنگ آهن عمری 10 ساله دارند، در این مدت کوتاه یک هجمه عظیمی علیه ما شکل گرفت که این باعث شد در نهایت دولت از دو سال قبل معادن را متوقف کند و عملا معادن آهن در بخش خصوصی متوقف شدند و هم اکنون این حوزه در رکود کامل قرار دارد. بخش دولتی هم محصول خود را با زیان بسیار زیاد می فروشد.

    برچسب ها