عصر خودرو

خطر توقف تولید گاز از پارس جنوبی منتفی شد

عصر بازار- با افزایش صادرات میعانات گازی کشور در ۳ ماه نخست سال جاری خطر توقف تولید گاز از فازهای پارس جنوبی فعلا منتفی شد.

خطر توقف تولید گاز از پارس جنوبی منتفی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، براساس آمار و اطلاعات رسمی در سه ماهه نخست سال جاری بیش از 41 میلیون و 727 هزار بشکه میعانات گازی از پایانه گاز عسلویه به بازارهای جهانی صادر شده است.

    به طوریکه در خرداد ماه سال جاری بیش از 16 میلیون و 560 هزار بشکه میعانات گازی توسط 19 فروند نفتکش در پایانه عسلویه بارگیری و به مقصد بازارهای جهانی صادر شده است و این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال گذشته تنها 11 میلیون و 220 هزار بشکه میعانات گازی صادر شده است.

    به گفته مسؤولان صنعت نفت مشکل مصرف و صادرات میعانات گازی در کشور بعد از تحریم‌ها نیز وجود دارد زیرا با راه‌اندازی فازهای 12، 15 و 16 و فاز 17 و 18 حدود 170 هزار بشکه میعانات گازی در پارس جنوبی تولید شده است که نتوانستیم این حجم از میعانات گازی را صادر کنیم.

    بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی هر چند منجر به افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی و میعانات گازی در کشور شده اما پیشی گرفتن عرضه از تقاضا و اوضاع آشفته بازار نفت، وضعیت صادرات میعانات گازی کشور را بحرانی کرده است. به طوریکه این بحران می تواند منجر به قطع تولید گاز از فازهای پارس جنوبی شود.

    بحران در صادرات میعانات گازی و افزایش ذخیره سازی این محصول حتی مورد تایید مسئولان شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته به طوری‌ که سیدمحسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت در گفتگویی با سایت وزارت نفت با بیان اینکه هم اکنون میزان قابل توجهی از میعانات گازی ایران هم اکنون روی آب وجود دارد که بلافاصله بعد از لغو تحریم‌ها به فروش می‌رسد، گفته بود: مذاکره درباره فروش این میزان میعانات گازی هم اکنون در حال انجام است و برخی گفتگوها نیز در آستانه امضای قرارداد است.

    از سوی دیگر براساس برآوردهایی که توسط برخی از رسانه‌های داخلی و خارجی انجام شده، هم اکنون حجم میعانات گازی ذخیره سازی شده ایران بین 10 تا 30 میلیون بشکه تخمین زده می شود.

    همزمان با مشکلات متعدد پیش روی فروش و صادرات میعانات گازی کشور، برخی از مقامات نفتی از فروکش کردن خطر توقف تولید گاز در فازهای پارس جنوبی به دلیل تکمیل مخازن ذخیره‌سازی این محصول در عسلویه خبر می دهند.

    در بین کشورهای عضو اوپک در سال 2015 میلادی، ایران، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی، تنها کشورهایی بودند که موفق شدند تولید روزانه مایعات و میعانات گازی خود را افزایش دهند.

    ایران با افزایش 33 هزار بشکه‌ای و تولید روزانه 665 هزار بشکه میعانات گازی، یکی از از بزرگترین کشورهای تولید کننده میعانات گازی در بین اوپکی‌ها تا پایان نوامبر سال 2015 میلادی به شمار می‌رود.

    با به بهره‌برداری رسیدن پالایشگاه عظیم ستاره خلیج فارس بخش عمده میعانات پارس جنوبی به این پالایشگاه رفته و تبدیل به انواع سوخت می‌شود.

    برچسب ها