عصر خودرو

قوانین کافی برای شفافیت اطلاعات بانکی وجود دارد;

وزارت اقتصاد و بانک مرکزی درباره FATF توضیح دهند

عصر بازار- رئیس کل سابق بانک مرکزی گفت: قوانین از قبل پیش‌بینی شده‌اند اما بازرسی‌های داخلی باید درباره تخلفات هوشیار عمل کرده و به تخلفات رسیدگی کنند تا شاهد شفافیت اطلاعات و کاهش تخلفات بانکی باشیم.

وزارت اقتصاد و بانک مرکزی درباره FATF توضیح دهند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، محمود بهمنی در پاسخ به این پرسش که در راستای شفافیت اطلاعات در عملیات بانکی در کشورهای دیگر چه اقداماتی انجام و قوانین شفافیت اطلاعات به چه ترتیب اجرا می شود، گفت: در کشورهای دیگر و کشورهایی که به لحاظ بانکی و شفافیت اطلاعات قوی عمل می‌کنند نظارت های قوی تری اعمال می شود که این نظارت ها هم به صورت داخلی و هم خارجی اعمال می شود.

    وی ادامه داد: نظارت ها در شبکه بانکی ایران به این ترتیب است که نظارت های داخلی از طریق خود شبکه بانکی صورت می گیرد و برخورد بازرسی ها هم به صورت جداگانه نظارت می شود،به گونه ای که مناطق بازرسی خود تحت نظارت یک بازرسی کامل قرار دارند.

    نماینده مجلس دهم افزود: بازرسی‌ها از طریق سیستم رجیستری و شبکه‌ای صورت می پذیرد که  بازرسی های offline و online و بازرسی حضوری هم در شبکه بانکی انجام می شود.

    وی اضافه کرد: تمام این بازرسی ها اعم از حضوری و غیرحضوری از سوی اداره نظارت بانک مرکزی انجام می شود و در اداره نظارت نیز بخشی برای بررسی حسابها وجود دارد.

    بهمنی با بیان اینکه این نظارت ها در بانک های دولتی بصورت خودکار می تواند انجام شود، گفت: در کنار همه این بازرسی‌های داخلی، نهادهای کنترلی خارج از بانک ها مانند سازمان بازرسی کل کشور نیز بر فرآیند بانکی نظارت می کنند.

    رئیس سابق بانک مرکزی درباره زیرساخت‌های مشخص برای قانون‌گذاری در حوزه شفافیت اطلاعات و مسئولیت مجلس، دولت و دیگر نهادها در این مورد، اظهار داشت: در بحث بازرسی‌ها نیازی به وضع قوانین جدید نیست، قوانین کافی در این حوزه وجود دارد و اختیارات کافی در قوانین برای بازرسی ها در نظر گرفته شده است که بازرسی ها با تکیه بر آن انجام می شود و از این جهت مشکلی وجود ندارد.

    وی افزود: قوانین از قبل پیش بینی شده‌اند اما بازرسی‌های داخلی باید درباره تخلفات هوشیار عمل کنند و به تخلفات رسیدگی کنند تا شاهد شفافیت اطلاعات و کاهش تخلفات بانکی باشیم.

    این کارشناس مسایل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود همه این بازرسی‌ها و نبود خلاء قانونی اما همچنان فسادها و تخلفات گسترده‌ای مانند تخلف مدیرعامل سابق بانک ملت به وقوع می پیوندد، گفت: من فکر می‌کنم بازرسی‌ها باید با دقت بیشتری انجام شود و مجموعه های بازرسی باید پیگیرتر باشند.

    نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس دهم در پاسخ به پرسشی درباره میزان حساسیت دستگاه های نظارتی در بحث فساد و عملیات بانکی طی چند سال اخیر و رصد این موضوع، گفت: در این باره باید از دستگاه های مسئول پرسید و میزان دقت دستگاه‌ها طی سال‌های اخیر برای شفافیت اطلاعات موضوعی است که دستگاه‌های ذیربط باید در باب آن اظهار نظر کنند.

    وی در ادامه تصریح کرد: پایگاه‌های اطلاعاتی در کشور حتما در اختیار نهاد نظارتی قرار دارند و اگر هم در اختیار نهادهای نظارتی نباشند باید در اختیار آنها قرار بگیرد.

    رئیس کل سابق بانک مرکزی در پایان و در پاسخ به پرسشی درباره  FATF و اینکه آیا ممکن است از این طریق امکان دسترسی بیگانگان به اطلاعات مالی حساس فراهم شود، گفت: در این مورد وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بهتر می توانند پاسخگو باشند که آیا چیزی امضا شده است یا نه و اگر شده است دقیقا چه مواردی است و یا در تفاهم نامه‌ها چه بحث هایی مطرح شده است.

    برچسب ها