عصر خودرو

دکتر فطانت در آخرین مصاحبه رسانه ای خود مطرح کرد؛

تشریح مهم‌ترین عملکرد سازمان بورس در بازار سرمایه

عصر بازار- دکتر محمد فطانت، در آخرین مصاحبه خود گزارشی از مهمترین عملکردهای سازمان را در حوزه های مختلف به خصوص در بخش جذب سرمایه های خارجی در بازار سرمایه تشریح کرد.

تشریح مهم‌ترین عملکرد سازمان بورس در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دکتر محمد فطانت، رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت و گو با عصر مالی درباره حجم سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه گفت: حجم سرمایه گذاری این گروه ها تا پایان سال بستگی به حجم معرفی و عرضه ابزارهای مالی جدید در بازار سهام دارد.

    به گفته وی در حال حاضر یکی از محدودیت های مهم بازار سرمایه به خصوص در حوزه اوراق صکوک باعث شده است که تقاضای سرمایه گذاران چه در حوزه داخل، چه در حوزه خارجی بی جواب بماند.

    دکتر فطانت با اشاره به اینکه عرضه های اوراق صکوک در کسری از ثانیه به فروش می رسد، افزود: به دلیل وجود تقاضای بالا باید تلاش شود متناسب با بازار،عرضه ها را توسعه داد تا پاسخ گوش همه سرمایه گذاران باشیم.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هر عرضه ای که انجام می شود سرمایه گذاران خارجی از طریق کارگزارانت علاقه خود را برای سرمایه گذاری اعلام می کنند،گفت: اما به دلیل حجم کم عرضه برخی تقاضاها بی پاسخ می ماند.

    سخنگوی سابق سازمان بورس با اشاره به اینکه عمده تقاضاها از کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی است؛ افزود: دلیل اصلی افزایش تقاضای اروپایی ها برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران این است که اقتصاد کشورهای اروپایی به سمتی حرکت می کند که نرخ سود سپرده ها و حتی نرخ سود اوراق قرضه منفی شده است به همین دلیل سرمایه گذاران اروپایی به دنبال بازاری جدید برای سرمایه گذاری هستند و بازار ایران ینز به دلیل ثبات نسبی نرخ ارز یکی از اهداف صلی این گروه است.

    رییس سابق شورای علی بورس ادامه داد: اما پاسخ گویی به تقاضای بالای سرمایه گذاران خارجی نیاز به برنامه ریزی دقیق برای افزایش حجم عرضه ها به خصوص در بازار بدهی دارد.

    دکتر فطانت با اشاره به اینکه بخش اول برنامه ریزی برای جذب سرمایه های خارجی افزایش حجم عرضه ها است، به بخش دوم اشاره کرد و گفت: در فاز دوم این برنامه ها ،عرضه صکوک دولتی و بنگاه ها در خارج از کشور است که مسیرش به تدریج در حال گشایش است.

    به گفته وی احتمال دارد در این مسیر با موانع قانونی مواجه شویم چراکه صکوک دولتی صراحت قانونی برای عرضه در بازارهای بین الملی و به صو.رت ارزی فعلا ندارد و باید تلاش کنیم تا در متمم های بودجه با همکاری مجلس و دولت این قانون گنجانده شود.

    دکتر فطانت با اشاره به اینکه تامین مالی از بازارهای بین المللی با توجه به سیاست های مالی و پولی کشور راهکار مناسبی است،گفت: با توجه به اینکه اخیرا در نمایشگاه بورس بین بازار سرمایه ایران و برخی کشورها تفاهم نامه هایی امضا شد و از این طریق امروز بسترهای این همکاری آماده است.

    وی تاکید کرد: با رفع موانع قانونی می توان سرمایه گذاری خارجی با اعداد بالایی در حوزه انواع ابزارهای مالی انجام داد.

    رییس سابق سازمان بورس در پاسخ به این سوال که چه زمان این موانع قانونی برطرف می شود، گفت: سیاست گذار رفع این موانع قانونی سازمان بورس نیست ،پس طبیعی است که ما نتوانیم زمان دقیقی را برای این موضوع اعلام کنیم اما می توانیم قول بدهیم که تمام زیر ساخت های بازار سرمایه اعم از زیرساخت الکترونیکی، تسویه وجوه و تفاهم نامه های فی مابین برای جذب سرمایه های خارجی فراهم است و در حال حاضر ما منتظر یک محصول قابل عرضه هستیم تا در بازارهی بین المللی علاقمند به سرمایه گذاری در اوراق ایرانی، عرضه شود.

    دکتر فطانت در ادامه حجم سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران را تا امروز حدود یک میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: برای عرضه اوراق در بازارهای خارجی برنامه ما عرضه با حجم پایین و حدود 250 تا 300میلیون دلار بود اما در یک بررسی و تحقیق از بازارهای بین المللی مشخص شد که آنها رقم های کمتر از یک میلیارد دلار را برای عرضه قبول نمی کنند چراکه برای آنها کمتر از این ارقام مقرون به صرفه نیست.

    وی در خاتمه تاکید کرد: بر همین اساس با توجه به وجود تقاضای یک میلیارد دلاری برای عرضه اورق بازار سرمایه ایران در بازارهای بین المللی ما نیز در حال آماده سازی برای این حجم عرضه هستیم.

    برچسب ها