عصر خودرو

ادامه مذاکرات بر سر نوع صندلی هواپیمای ایرباس

عصر بازار- ایران‌ایر و ایرباس هر قدر در شروع دوباره رابطه خود بی‌صبر بودند ولی حالا و در آغاز فرآیند اجرای توافقات ابتدایی صبوری به خرج می‌دهند. اگرچه پس از چند دور مذاکرات فشرده تفاهم خرید ۱۱۸ فروند هواپیما امضاء شد، حالا و پس از چند ماه مذاکره فشرده بحث بر سر نوع صندلی هواپیماها ادامه دارد.

ادامه مذاکرات بر سر نوع صندلی هواپیمای ایرباس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، با توجه به نیاز جدی ناوگان هواپیمایی ایران به نوسازی و ورود هواپیماهای جدید، یکی از اصلی‌ترین بندهایی که در تفاهم‌نامه ایران‌ایر با شرکت هواپیمایی ایرباس قید شد، بحث ورود چند فروند هواپیمای جدید در کوتاه‌ترین زمان ممکن بود.

    هرچند هواپیماهایی مانند ایرباس 350 یا ایرباس 380 برای طراحی و سفارش نیاز به زمانی نسبتا طولانی داشتند، اما براساس آنچه میان دو طرف مطرح شد، قرار بر وارد کردن تعدادی هواپیماهای 320 سفارش داده شده از سوی ایران شد.

    این هواپیماها که در حال حاضر نیز نمونه‌های قدیمی‌تری از آن در آسمان ایران فعال هستند و تجهیزات ناوبری آمادگی استفاده از آنها را دارد، با توجه به ظرفیت مسافرگیری و برد متوسطی که دارند برای پروازهای داخلی و منطقه‌ای ایران گزینه‌هایی مطلوب به‌شمار می‌روند.

    با وجود آن‌که در هفته‌های نخست پس از نهایی شدن توافق ابتدایی با ایرباس صحبت از آن مطرح شد که نخستین هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران‌ایر تا فروردین‌ماه سال 1395 تحویل می‌شود، اما با برداشته شدن چند گام جدید در مذاکرات مشخص شد که این هواپیماها در سال جاری میلادی باید به ایران تحویل شود.

    به دنبال این وعده‌ها اعلام شد که ایرباس تا پایان سال 2016 بین شش تا هشت فروند هواپیمای خریداری شده ایران را تحویل می‌دهد. موضوعی که با وجود گذشت بیش از شش ماه از اعلام آن نه تنها اجرایی نشده، بلکه افق چندان روشنی نیز ندارد. هرچند که مدیر عامل ایران‌ایر تلاش کرده شرایط مذاکرات با این شرکت اروپایی را عادی جلوه داده و بحث‌هایی همچون انتخاب نوع صندلی و طراحی‌های داخلی هواپیما را یکی از بخش‌های اصلی مذاکرات باقی‌مانده جلوه دهد، اما شاید اوضاع پیچیده‌تر از این باشد، زیرا در ابتدا اعلام شد هواپیماهایی که در محموله نخست به ایران تحویل می‌شوند، توسط شرکت ایرباس طراحی شده‌اند و تنها بخش‌های بعدی از هواپیماهای ایران‌ایر با سفارش دقیق مشتری اجرایی خواهند شد.

    در صورتی که آنچه باقی‌مانده تنها بر سر طراحی داخلی یا انتخاب صندلی باشد، شاید تا هفته‌های آینده خبرهای خوش جدید از این مذاکرات به گوش رسد، اما اگر شرکت ایرباس همچنان درحوزه تامین فاینانس یا دریافت مجوز فروش هواپیما به ایران با سوال روبه‌رو باشد، شاید وعده رساندن هواپیما به ایران تا پایان سال 2016 چندان عملی نشود.

    برچسب ها