عصر خودرو

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اعلام کرد

واگذاری ۲۲۷ میلیون فوت مکعب گاز همراه به بخش خصوصی

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: حدود ٢٢٧ میلیون فوت‌مکعب در روز گازهای مشعل واحدهای بهره‌برداری این شرکت برای واگذاری به بخش خصوصی مشخص شده است.

واگذاری ۲۲۷ میلیون فوت مکعب گاز همراه به بخش خصوصی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از روابط عمومی مناطق نفت‌خیز جنوبی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: حدود ٢٢٧ میلیون فوت‌مکعب در روز گازهای مشعل واحدهای بهره‌برداری این شرکت برای واگذاری به بخش خصوصی مشخص شده است.

    بیژن عالی پور اظهار داشت: مطابق منویات و دستور مقام معظم رهبری به رئیس جمهور در مورد پیشگیری از سوزندان گازها و طبق ابلاغ مقام عالی وزارت نفت، برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و میان‌مدت جهت جلوگیری از ارسال گازهای همراه به مشعل تدوین و اولین مزایده فروش این گازها به بخش خصوصی در آبان ماه 1393 برگزار شد .

    وی افزود: مقدار گازهای عرضه شده در این مزایده از سوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از ٣٤ واحد بهره‌برداری با حجم حدود ٢٢٧ میلیون فوت‌مکعب در روز و طی دوره زمانی 5 ساله مشخص و اعلام شده است .

    عالی پور ادامه داد: در برگزاری مرحله  اول مزایدن، مقدار ٤٢ میلیون فوت‌مکعب در روز از چهار میدان مربوط به واحدهای بهره‌برداری مارون ٦ (حدود ١٤ میلیون فوت‌مکعب در روز) مارون ٣ (حدود ١٥ میلیون فوت‌مکعب در روز) منصوری (١۰ میلیون فوت‌‌مکعب در روز) و کرنج و پارسی ( حدود 3 میلیون فوت‌مکعب در روز) به بخش غیر دولتی نهایی شده است که امروز این قراردادها امضا شد .

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اظهار داشت: با امضای این قراردادها گامی دیگر به سوی جمع‌آوری گازهای مشعل برداشته می‌شود. اجرای این مهم که از منویات مورد تاکید مقام معظم رهبری می‌باشد، از دغدغه‌ برنامه ریزان صنعت نفت کشور بوده است.

    وی با بیان این‌که در سه ماه گذشته این دومین و سومین قراردادی است که به‌منظور فروش گازهای مشعل منعقد می‌شود، گفت: قرارداد قبلی در رابطه با جمع‌آوری و فروش گازهای مشعل میدان فروزان در بخش دریا امضا شد و هم اکنون مراحل عملیاتی شدن را طی می‌کند، با این روش ضمن کمک به کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، کشور از ارزش افزوده اقتصادی نیز منتفع می‌شود.

    عالی پور افزود: بهره‌گیری از توان مالی و ظرفیت بخش غیردولتی در سرمایه‌گذاری های کلان، علاوه بر بهینه‌سازی مصرف انرژی و تسریع در جمع‌آوری گازهای همراه نفت، موجب کاهش و جلوگیری از خسارت زیست‌محیطی و همچنین اشتغالزایی و کسب درآمد می شود .

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تصریح کرد: در متن قراردادهای فروش گازهای مشعل مسائل زیست‌محیطی جایگاه ویژه‌ای دارد و تغییر رویکرد و توجه به مسائل زیست‌محیطی و حذف یا کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از سوزاندن گازهای همراه نفت، بیانگر اهتمام ویژه وزارت نفت به منویات و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در جهت انجام تعهد و مسئولیت اجتماعی است.

    وی ادامه داد: بدون شک می‌توان با تغییر نگرش و حمایت و پشتیبانی از بخش غیردولتی ساز و کارهای مناسب را برای حضور پررنگ و موثر این بخش فراهم کرد که برای اجرایی شدن این مهم و ایجاد اشتیاق سرمایه‌گذاران در بخش های پایین‌دستی نفت و گاز به منظور صرفه‌جویی و استفاده بهینه از سوختهای فسیلی نیاز به بازنگری در قوانین، تفویض اختیارات و ایجاد شرایط و بستر حقوقی مناسب است .

    عالی پور اضافه کرد: در این خصوص اگر برق تولیدی از طرح های فروش گازهای مشعل به قیمت مناسب از سوی وزارت نیرو از سرمایه گذاران خریداری شود امکان توقف گاز سوزی به طور کامل در بسیاری از واحدهای بهره برداری وجود خواهد داشت .

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در ادامه گفت: در استفاده از پتانسیل های بالقوه بخش غیردولتی در بهره گیری از گازهای مشعل و نحوه تجاری سازی و سرمایه گذاری از سوی این بخش پس از پیگیری و تلاش فراوان همه دست اندرکاران به ویژه وزیر نفت، امروز شاهد امضای فروش گازهای مشعل به بخش خصوصی هستیم .

    وی اعلام کرد: مجری طرح فروش گازهای مشعل در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب مدیریت تولید معاونت بهینه سازی مصرف انرژی است که افزون بر مجری طرح فروش گازهای مشعل، طرحهای مختلفی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن تعریف و اجرا کرده است .

    عالی پور از جمله این طرح ها به بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر و فناوری های نوین، ممیزی جامع انرژی، استقرار نظام مدیریت انرژی و اجرای مدیریت سبز اشاره کرد .

    وی افزود: برای شتاب در امر اجرای مراحل مزایده جدید، پیشنهاد شده است همه مراحل و تشریفات مزایده مربوط به میدانهای این شرکت در محل شرکت ملی مناطق نفت خیزجنوب انجام شود و معاون تولید شرکت ملی نفت ایران و معاون سرمایه گذاری و تامین منابع مالی، نظارت و هماهنگی های راهبردی را در این زمینه اعمال کنند .

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیزجنوب با بیان این که مصرف انرژی شاخص اساسی و راهبردی در اقتصاد کشورها بوده و رشد اقتصادی هر کشور را تحت تاثیر قرار داده است، افزود : محدود بودن سوختهای فسیلی و افزایش تقاضای آن، بروز مشکلات و آلودگیهای زیست محیطی ناشی از استفاده بی رویه از این نوع انرژیها سبب شده است مدیریت مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف به اولویت مهمی در تبیین برنامه ریزیهای کشور قرار گیرد و به صیانت و حفاظت از این منابع تجدیدپذیر توجه ویژه شود .

    عالی پور گفت: حدود دوسوم ذخایر کشف شده نفت و یک سوم ذخایر گاز جهان در کشورهای حوزه خلیج فارس قرار گرفته است که در این میان ایران با داشتن بیش از ٣۰ تریلیون مترمکعب گاز، حدود ١٨ درصد از کل ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد و به عنوان نخستین کشور دارنده ذخایر گاز طبیعی شناخته می شود.

    وی یادآور شد: با رفع تحریم های ظالمانه و موانع موجود طرحهای متنوعی در ارتباط با نوسازی و بهسازی تجهیزات، افزایش ظرفیت واحدها و احداث تاسیسات جدید با استفاده حداکثری از توان شرکتهای داخلی تعریف و فعال شده و در نتیجه امکان جمع آوری و فرآورش این گازها در برنامه ریزی بلندمدت فراهم شده است .

    عالی پور گفت: در طرحهای در دست پیگیری در شرکت ملی نفت ایران افزون بر تاسیسات جمع آوری و انتقال گازهای همراه احداث حداقل 8 کارخانه گاز و گازمایع نیز با هدف استحصال حداکثری مایعات گازی سنگین‌تر از اتان پیش بینی شده است.

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب این طرحها را شامل احداث ٢ کارخانه گاز و گاز مایع (در حوزه عملیاتی فلات قاره ( سیری و خارک)، ٢ کارخانه گاز و گاز مایع در حوزه عملیاتی شرکت های نفت مرکزی و اروندان و چهارکارخانه گاز و گازمایع در شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب عنوان کرد.

    برچسب ها