عصر خودرو

جزئیات توافقات تجاری جدید میان ایران و افغانستان اعلام شد

عصر بازار- مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه از افزایش حجم تجارت و سرمایه‌گذاری میان ایران و افغانستان خبر داد و به مهم‌ترین توافقات دو کشور که پیش از این مد نظر قرار گرفته بود، اشاره کرد.

جزئیات توافقات تجاری جدید میان ایران و افغانستان اعلام شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مجتبی موسویان  با اشاره به توافقات صورت گرفته میان مسئولان بلندپایه ایران و افغانستان به منظور توسعه و تعمیق مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری گفت: اولین نشست مشترک در سطح معاونان وزیر برگزار و با تبادل نظر درباره توسعه بیشتر همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری با هدف رفع موانع پیش رو صحبت شد.

    وی اظهار کرد: سفری که در اسفند سال گذشته توسط وزیر صنعت، معدن تجارت و معاونان وزارتخانه انجام گرفت، مقرر شد که طبق تصمیم وزرای دو کشور اولین کمیته مشترک تجاری بین دو کشور در سطح معاونان وزیر برگزار شود و به همین منظور اولین نمایشگاه خطوط تولید برای صنایع کوچک ایران در کابل برگزار شد و سند آن نیز به امضا رسید.

    به گفته مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه، دومین نشست مشترک تجاری دو کشور نیز در نیمه دوم سال جاری و در راستای توافقات دو طرف در تهران برگزار خواهد شد.

    موسویان در ادامه به برخی موارد توافق شده بین ایران و افغانستان اشاره و اظهار کرد: انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور، افزایش تعداد گمرکات رسمی از سه به حداقل چهار گمرک، فعالیت بازارچه‌های مرزی، تاسیس اتاق مشترک افغانستان و ایران در کابل، توسعه روابط بانکی میان دو کشور، فراهم کردن اقدامات ضروری برای ایجاد تسهیلات لازم جهت حضور و مشارکت شرکت‌های خدمات فنی - مهندسی ایران در افغانستان از جمله توافقات دو کشور در زمینه افزایش حجم تجارت و سرمایه‌گذاری است.

    وی افزود: علاوه بر این، سرمایه‌گذاری مشترک در مناطق آزاد چابهار، سرخس، بیرجند، امیرآباد و نظارت بر ورود کالاهای استاندارد و کنترل کیفیت دو کشور و نیز گسترش همکاری لازم درخصوص تنظیم حمل و نقل ترانزیتی چند جانبه و سرمایه‌گذاری تاجران افغان در منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار از جمله موارد توافقی دو کشور است و قرار بر این شده که نشست‌های مشترکی در این زمینه برگزار شود و دومین نشست نیز در نیمه دوم سال جاری برگزار می شود.

    برچسب ها