عصر خودرو

در دیدار وزیر نیرو با وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان توافق شد؛

افزایش مبادله برق و انرژی بین ایران و ارمنستان

عصر بازار- وزیر نیرو در دیدار با وزیر انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان بر افزایش مبادله برق ایران و این کشور تاکید کرد.

افزایش مبادله برق و انرژی بین ایران و ارمنستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، "حمید چیت‌چیان" شامگاه دیروز (سه‌شنبه) دردیدار با "لئون یولیان" وزیر انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان با اعلام این مطلب اظهار داشت: سیاست ایران در منطقه توسعه روابط با همسایگان و همگرایی بیشتر است و امیدوارم روابط خوب ایران و ارمنستان با ارتباط‌های موثر سیاسی و اقتصادی مستحکم شود.

    وی ادامه داد: اراده مقام‌های عالی دو کشور بر استحکام و توسعه روابط دوسویه است و تصمیم‌های کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان نیز در این زمینه بسیار موثر است، امیدواریم این روابط هر از مذاکره به عمل تبدیل شود.

    چیت‌چیان با اشاره به روابط دو کشور در حوزه انرژی گفت: چشم‌انداز ما در این بخش توسعه همکاری‌هاست و با اجرای خط سوم اتصال شبکه برق ایران به روسیه از طریق ارمنستان و گرجستان و همچنین افزایش صادرات گاز به ارمنستان، آینده بسیار خوبی برای این بخش پیش‌بینی می‌شود.

    وی ادامه داد: مساله مهم در اتصال برق این چار کشور، افزایش ظرفیت انتقال بین ارمنستان و گرجستان است که ما امیدواریم شرکت‌های ایرانی بتوانند در این زمینه حضورفعال داشته باشند.

    وزیر نیرو ادامه داد: این طرح در محل اتصال برق ایران به ارمنستان توسط شرکت‌های ایرانی با حداکثر کیفیت اجرا شده و اگر در طرح انتقال ارمنستان به گرجستان حضور داشته باشند، با همین کیفیت اجرا خواهد شد.

    وی با اشاره به تمایل دولت ایران برای توسعه روابط با ارمنستان در زمینه‌های حمل و نقل، ساخت بزرگراه و توریسم ادامه داد: زمانی فضای همکاری گسترش می‌یابد که پروژه‌های جدید همکاری بین دو کشور تعریف شود.

    وزیر نیرو با اشاره به لزوم تسریع در اجرای خط سوم انتقال برق گفت: تا زمانی که خط سوم ایجاد نشود میزان تبادل برق ایران و ارمنستان محدود خواهد بود و اگر ظرفیت بیشتر شود، ما آمادگی این کار را داریم که تبادل برق را با ارمنستان افزایش دهیم.

    وی تصریح کرد: با توجه به متفاوت بودن فصل پیک مصرف دو کشور، ما آمادگی داریم در تابستان هم‌زمان با پیک مصرف ایران از ارمنستان برق وارد کرده و در زمستان که زمان پیک مصرف برق ارمنستان است، صدور برق خود را افزایش دهیم.

    در این دیدار وزیر انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان با اشاره به مصوبات کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور گفت: هم‌اکنون چند طرح در بخش انرژی در این کمیسیون تصویب شده که باید با همکاری دو کشور اجرایی شود، از جمله نیروگاه "مغری" و چند نیروگاه بادی که قرار است توسط شرکت‌های ایرانی ساخته شود.

    "لئون یولیان" ادامه داد: افزایش مبادله گاز و تهاتر برق با ایران مورد علاقه ارمنستان است و باید مذاکره لازم برای تعیین تعرفه انجام گیرد.

    وی با اشاره به علاقه ارمنستان برای صدور برق به ایران گفت: شبکه برق ارمنستان این قدرت را دارد که قدرت انتقال خود را افزایش دهد و اگر سیاست قیمتی در این زمینه تعیین شود، می‌توانیم تبادل برق را افزایش دهیم.

    برچسب ها