عصر خودرو

سیب خوشرنگ از درخت بازار می‌افتد؟

عصر بازار: شرکت اپل روزهای سختی را در بازار سهام سپری می‌کند. مایک لارسون تحلیلگر موسسه پژوهشی وایس در یادداشتی به بررسی وضعیت سهام شرکت اپل پرداخته است.

سیب خوشرنگ از درخت بازار می‌افتد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»به نقل از سایت مانی اند مارکتس، لارسون می‌نویسد: این روزها سیب خوشرنگ بازار وضع مطلوبی ندارد. در 11 روز معاملاتی 10 روز منفی را تجربه کرده و ارزش آن به کمتر از 114 دلار کاهش یافته است. در واقع ارزش سهام اپل نسبت به رقم 134 دلار ماه آوریل حدود 15 درصد کاهش نشان می‌دهد. این نخستین افت چشمگیر سهام اپل از اواخر سال 2012 به شمار می‌رود. البته روی دیگر این سکه را نیز باید در نظر گرفت.

    اپل هنوز هم با ارزش 653 میلیارد دلاری بازار خود فخر می‌فروشد. در بازار وال استریت هنوز هم از تحسین و استقبال سرمایه‌گذاران بین‌المللی برخوردار است (بر اساس اعلام بلومبرگ، در رتبه‌بندی معاملات، 39 مورد خرید در برابر تنها 2 مورد فروش برای اپل ثبت شده است). نام شرکت اپل و سهام آن هر روز در رسانه‌ها و در میان فعالان بازار مطرح می‌شود به ویژه زمانی که این شرکت محصول یا خدمات جدیدی عرضه می‌کند. با این حساب مشکل کجاست؟ آیا ارزش سهام اپل باز هم کاهش می‌یابد؟
    یکی از مشکلات این شرکت، ناکامی محصولی به نام «ساعت اپل» است. قبلا هم گفته بودم که علاقه‌ای به خریدن این ساعت ندارم چون کالایی گران و غیرضروری است. اپل اطلاعات زیادی درباره میزان فروش این ساعت‌ها منتشر نکرده است اما برخی کارشناسان معتقدند که این محصول نتوانسته پیش‌بینی‌های اولیه را محقق کند. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در فصل سوم سال مالی اپل بین 1.5 تا 3 میلیون ساعت فروخته که کمتر از رقم 5 میلیونی است که قبلا پیش‌بینی می‌شد.
    از تهدیدهای دیگر می‌توان به وضعیت چین اشاره کرد. حدود 25 تا 30 درصد فروش اپل مربوط به بازار چین است. بنابراین نگرانی درباره وضعیت نابه‌سامان بازار چین و ضعف اقتصاد این کشور تاثیر منفی بر ارزش سهام اپل دارد.
    در همین حال، آمار فروش 47.5 مییلیون دستگاه گوشی هوشمند نیز تحلیلگران را به وجد نیاورده است؛ آنها انتظار رقمی نزدیک به 50 میلیون دستگاه را داشتند. فروش تبلت آی‌پد نیز وضعیت مشابهی داشت. این شرایط نشان‌دهنده بازار کم‌رمق کسب و کار اپل است. اما آیا همه این حرف‌ها به این معناست که سهام اپل بی‌ارزش خواهد شد؟ باید بگویم که چنین نیست. در سال‌های اخیر سهام اپل عملکرد بسیار خوبی داشته است و سرمایه‌گذاران یک شبه آن را رها نخواهند کرد. با این حال، افت اخیر این پیشاهنگ بازار مورد توجه فعالان وال استریت قرار گرفته است. در واقع وضعیتی به وجود آمده که موجب نگرانی سرمایه‌گذاران شده است.  باید در نظر داشته باشیم که بازارهای سهام آمریکا شرایط خوبی ندارند. به همین دلیل برخی کارشناسان از احتمال سقوطی دیگر تا پایان سال 2015 خبر می‌دهند. بدون شک تحقق این پیش‌بینی بسیاری از معادلات کنونی را به هم خواهد زد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو