عصر خودرو

سکه به کانال بالاتر رفت؛

خروج دلار از حبس ۲۵ روزه

عصر بازار- روز سه‌شنبه، ۴ عامل افزایشی دست به دست هم دادند تا قیمت دلار از حبس ۲۵ روزه خارج شود. در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی با ۸ تومان افزایش به قیمت ۳‌هزار و ۵۳۰ تومان رسید تا بهای این ارز پس از گذشت نزدیک به ۴ هفته از بازه ۳ هزار و ۴۸۸ تومان تا ۳ هزار و ۵۲۳ تومان آزاد شود.

خروج دلار از حبس ۲۵ روزه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم، بهبود انتظارات فنی معامله‌گران، کاهش عرضه ارز و تحرکات معامله‌گران فردایی 4 عاملی بودند که قیمت را تحریک کردند. همسو با رشد بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 8 هزار تومان رشد به قیمت یک‌میلیون و 93 هزار تومان رسید. این بالاترین قیمت فلز گرانبهای داخلی از 26 تیر بود و زمینه‌ساز ورود آن به کانال بالاتر شد. رشد بهای اونس در بازارهای جهانی و بازگشت به محدوده هزار و 320 دلار تا ساعت سه بعدازظهر دیگر عاملی بود که در کنار رشد قیمت دلار، سکه را افزایشی کرد.

     

    رشد احتیاطی

    در چهارمین روز هفته، معامله‌گران ارزی، قیمت دلار را با احتیاط بالا بردند. در پنجمین روز مردادماه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 525 تومان آغاز کرد که افزایشی 3 تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. پس از این، احتیاط موجود در بازار موجب شد که قیمت در یک ساعت ابتدایی روز نوسان چندانی را تجربه نکند. با این حال ماندن دلار در بالای محدوده 3 هزار و 520 تومان زمینه‌ساز این شدکه از حدود ساعت 12 بعدازظهر خریدهای ارزی بالا رود. در این شرایط، تا نزدیکی ساعت 2 بعدازظهر، قیمت دلار تا محدوده 3 هزار و 530 تومان افزایش یافت. با رسیدن دلار به این محدوده، بار دیگر احتیاط معامله‌گران در بازار بالا رفت و سعی کردند بیشتر نظاره‌گر روند قیمت باشند. در نتیجه این تاکتیک، دلار افزایش بیشتری را تجربه نکرد و با قیمت 3 هزار و 530 تومان به کار خود پایان داد. ثبت این قیمت موجب شد که این ارز از حبس 25 روزه خارج شود. دلار از 11 تیر در بازه 3 هزار و 488 تومان تا 3 هزار و 523 تومان نوسان کرده بود. البته، شاخص ارزی از حدود 20 تیر بالای مرز 3 هزار و 500 تومان قرار گرفته بود.

    اثرگذاری درهم

    روز گذشته، شاخص ارزی تحت‌تاثیر 4 عامل در مسیر افزایشی قرار گرفت. به گفته برخی فعالان، رشد نرخ حواله درهم یکی از اثرگذارترین عوامل افزایش بود. در چهارمین روز هفته، نرخ حواله درهم تا 966 تومان بالا رفت. به گفته برخی فعالان در روزهای آینده نیز ممکن است قیمت دلار بیشتر تحت‌تاثیر نرخ حواله درهم قرار بگیرد. به گفته این دسته، رشد نرخ حواله درهم می‌تواند ناشی از دو موضوع باشد: اول،افزایش تقاضای تجاری و دوم، کاهش تخصیص ارز مبادله‌ای.

    بهبود انتظارات فنی معامله‌گران و کاهش عرضه ارز دو عامل دیگری بودند که قیمت دلار را بالا بردند. به گفته فعالان، ماندن دلار بالای مرز 3 هزار و 500 تومان و رشد آرام این ارز در مردادماه، انتظارات افزایشی معامله‌گران را بالا برده است. عامل آخری که در رشد قیمت تاثیر داشت، تحرکات معامله‌گران آتی بود. در ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه، اختلاف نرخ آتی بازار حدود 4 تومان بالاتر از قیمت نقدی بود. با این حال با افزایش قیمت، در ساعت انتهایی روز، این اختلاف به حدود یک تومان رسید. برخی فعالان اعتقاد داشتند که کاهش این فاصله می‌تواند نشانگر این باشد که انتظارات افزایشی در بازار پایین آمده بود، عاملی که می‌تواند در تغییرات قیمت روز چهارشنبه موثر باشد.

    برچسب ها