عصر خودرو

استقلال روزافزون روبل روسیه از قیمت نفت

عصر بازار- روبل روسیه در حال اثبات این نکته است که دیگر تحت تاثیر قیمت نفت نیست.

استقلال روزافزون روبل روسیه از قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصاد نیوز، بر اساس اعلام لوئیز کاستا، تحلیلگر سیتی‌گروپ، واحد پولی بزرگترین صادرکننده انرژی دنیا در چند ماه گذشته نسبت به قیمت‌های بالا و پایین نفت بی‌تفاوت بوده است.

    بر اساس محاسبات تحلیلگران و بر اساس مدل‌سازی رگرسیون قیمت نفت برنت و نرخ مبادله دلار-روبل،‌ ارزش منطقی هر دلار معادل 68 روبل است. این در حالی است که سطح کنونی معادل 65.8 واحد است.

    روبل در سال 2016 پس از رئال برزیل و ین ژاپن،‌ بیشترین بازده را در میان ارزهای جهانی داشته است و موجب شده تا در میان اعمال محرک‌های پولی در کشورهای توسعه یافته، سرمایه‌گذارانی که به دنبال بازده‌ بالاتر هستند، جذب این واحد پولی شوند. بر اساس اعلام جی‌پی‌مورگان و گلدمن‌ساکس، این واحد پولی همچنین به عنوان بهترین ارز برای معاملات انتقالی (که شامل قرض ارزهای با نرخ بهره پایین به منظور فروش ارزهای بازده بالاست) محسوب می‌شود.

    روبل قدرتمند یک شمشیر دو لبه است. در حالی که رشد ارز خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران خواهد بود، از طریق کاهش ارزش هر بشکه نفت و کم‌کردن درآمد دولت برای جبران کسری عظیم این کشور از سال 2010، بر بودجه روسیه فشار وارد خواهد کرد.

    رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین،‌ هفته گذشته توجه‌ همگان را به قدرت روبل جلب کرد و از نخست‌وزیر دیمیتری مدودوف خواست تا به حرکات ارز مرتبط با نوسانات نفتی توجه کند. در حالی که مقامات می‌گویند اظهارات پوتین بیشتر یک پیام برای دولت است، تا بانک مرکزی،‌ تاکید او باعث شده که روبل افت کرده و گمانه‌زنی‌ها در خصوص اعمال اقداماتی برای کاهش نرخ مبادله ارزی از سوی وزارت دارایی یا بانک مرکزی روسیه شدت بگیرد.

    برچسب ها