عصر خودرو

با حضور معصومه ابتکار؛

قرارداد فروش ٤٢ میلیون فوت‌مکعب گازهای همراه نفت امضا شد

عصر بازار- با حضور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و معاون وزیر نفت در اهواز، قرارداد فروش ٤٢ میلیون فوت‌مکعب گازهای همراه نفت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به بخش خصوصی امضا شد.

قرارداد فروش ٤٢ میلیون فوت‌مکعب گازهای همراه نفت امضا شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب پیش از ظهر امروز سه شنبه در حاشیه این مراسم اظهار کرد: واگذاری ٤٢ میلیون فوت‌مکعب گاز در روز از چهار میدان در مرحله نخست مزایده مربوط به واحدهای بهره‌برداری مارون ٦ (حدود ١٤ میلیون فوت‌مکعب در روز) مارون ٣ (حدود ١٥ فوت‌مکعب در روز) منصوری (10 میلیون فوت‌مکعب در روز) و کرنج پارسی (حدود سه میلیون فوت‌مکعب در روز به بخش خصوصی نهایی شده که امروز قراردادهای امضا می شود.

    وی افزود: امروز با امضای این قراردادها گامی دیگر در راستای جمع‌آوری گازهای مشعل برداشته می‌شود.

    عالیپور با خیرمقدم به معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهار کرد: طبق منویات مقام معظم رهبری به رئیس جمهوری درباره پیشگیری از سوزندان گازهای همراه نفت و طبق اعلام وزارت نفت، برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای جلوگیری از ارسال گازهای همراه به مشعل تدوین و اولویت مزایده فروش این گازها به بخش خصوصی در آبانماه ٩٣ برگزار شد.

    وی ادامه داد: مقدار گازهای عرضه شده در این مزایده از سوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از ٣٤ واحد بهره‌برداری با حجم حدود ٢٢٧ میلیون فوت‌مکعب در روز و طی دوره زمانی پنج ساله مشخص و اعلام شده است.

     قرارداد جمع آوری گازهای همراه که با هدف توجه به مسائل زیست محیطی در دستور کار این شرکت قرار گرفته است، به امضای نمایندگان دو شرکت بخش خصوصی و بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب رسید.

    در مرحله نخست انجام مزایده، مقدار ٤٢ میلیون فوت مکعب در روز از چهار میدان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به دو  شرکت هیربد نیرو و تامکار فروخته می شود.

    این میدانها شامل واحد بهره‌برداری مارون ٦ حدود ١٤ میلیون فوت مکعب در روز، واحد کرنج پارسی (کلاستر) حدود سه میلیون فوت مکعب در روز، واحد بهره‌برداری مارون ٣ حدود ١٥ میلیون فوت مکعب در روز و واحد بهره‌برداری منصوری حدود 10 میلیون فوت مکعب در روز می شود که به ٢ شرکت تجهیزات گاز تامکار (واحدهای مارون ٦ و کرنج پارسی کلاستر) و شرکت هیربد نیرو (واحدهای مارون ٣ و منصوری) طی قرارداد مصوب فروخته می شود.

    در مجموع طی این قرارداد 25 میلیون فوت مکعب در روز گاز همراه از میادین فوق به شرکت هیربد نیرو و 17 میلیون فوت مکعب در روز هم به شرکت تامکار فروخته می شود. مقدار گازهای عرضه شده در مزایده از طرف شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از ٣٤ واحد بهره‌برداری با حجم حدود ٢٢٧ میلیون فوت مکعب در روز است که در یک دوره زمانی پنج ساله قابل واگذاری است.

    برچسب ها