عصر خودرو

عراق تامین‌کننده اصلی نفت هند شد

عصر بازار- عراق در فروش نفت به هند از عربستان سعودی پیشی گرفت.

عراق تامین‌کننده اصلی نفت هند شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا،  خبرگزاری پی‌تی‌آی هند از دهلی نو گزارش کرد که عراق با پیشی گرفتن از عربستان سعودی در جایگاه تامین‌کننده نخست نفت هند و ایران نیز پس از لغو تحریمها در جایگاه چهارمین تامین کننده بزرگ نفت این کشور آسیایی قرار گرفت.

    دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند گفت که عراق در دوره آوریل تا ژوئن سال جاری میلادی (2016)، ١١ میلیون تن نفت خام به دهلی نو فروخته در حالی که مقدار نفت فروخته شده عربستان سعودی به هند در این مدت 10 میلیون تن بوده است.

    عربستان سعودی در سالهای 2014 تا 2015 با فروش ٣٥ میلیون تن نفت خام و در سالهای 2015 تا 2016 با فروش 40 میلیون و 40 هزار تن نفت خام، عرضه کننده نخست به هند بوده است.

    دهلی نو در دوره آوریل و ژوئن سال جاری، پنج میلیون تن نفت خام از ایران خریداری کرده که تهران به چهارمین عرضه کننده عمده نفت خام به هند با فاصله اندکی پس از ونزوئلا قرار گرفت که پنج میلیون و 200 هزار تن نفت خام به هند صادر کرده است.

    به گفته پرادهان، ٦٥ درصد از ٥٣ میلیون و 200 هزار تن نفت خام وارداتی هند در سه ماهه نخست سال مالی جاری (2016)، از منطقه خاورمیانه وارد شده است.
    هند حدود 80 درصد نفت خام مصرفی خود را وارد می کند.

    عراق در دوره 2015 - 2016 با فروش ٣٦ میلیون و 800 هزار تن نفت خام به هند، دومین صادر کننده عمده نفت خام به این کشور و پس از آن، نیجریه با ٢٣ میلیون و 700 هزار تن و ونزوئلا با ٢٣ میلیون و 600 هزار تن قرار داشته اند.

    به گفته پرادهان، هند در سال 2015- 2016 میلادی ٦٤ میلیارد دلار (چهار میلیارد و ١٦٣ میلیون و 610 هزار روپیه) برای خرید 202 میلیون و 900 تن نفت خام پرداخت کرده است که نسبت به ١١٢ میلیارد و 700 میلیون دلار (شش میلیاد و ٨٧٤ میلیون و 160 هزار روپیه) که در سال پیش از آن برای خرید ١٨٩ میلیون و 400 هزار تن نفت خام پرداخت کرده، کاهش یافته است.

    سقوط شدید قیمتهای بین المللی نفت به کاهش مبالغ پرداختی دهلی نو برای واردات نفت کمک کرده است.

    وزیر نفت هند افزود: این کشور در دوره آوریل-ژوئن سال مالی جاری، ١٥ میلیارد و 800 میلیون دلار ( یک میلیارد و ٥٦ میلیون و 240 هزار روپیه) برای واردات ٥٣ میلیون و 200 هزار تن نفت خام پرداخت کرده است.

    منطقه خاورمیانه در سال مالی 2015- 2016 میلادی ٥٩,٧٣ درصد کل 202 میلیون و 900 هزار تن نفت خام وارداتی هند و در سالهای 2012- 2013 میلادی ٦٢.٤٤ درصد نفت مصرفی آن  را تامین می کرده است..

    دهلی نو در کل سال مالی 2014- 2015 میلادی 109 میلیون و 880 هزار تن یا ٥٨ درصد کل نفت خام مصرفی خود را که بالغ بر ١٨٩ میلیون و 440 هزار تن بوده، از خاورمیانه وارد کرده است.

    وابستگی هند به نفت خاورمیانه در آن سال از ٦١ درصد در سال مالی پیش از آن (2013- 2014) کاهش یافته است که این منطقه مجموعا ١١٥ میلیون و 860 هزار تن نفت هند را تامین می کرد.

    همچنین خبرگزاری رویترز از دهلی نو، گزارش داد که بغداد در سه ماهه دوم سال جاری میلادی (2016) منتهی به ژوئن با پشت سرگذاشتن عربستان سعودی، جایگاه نخست صادرات نفت به بازار هند را تصاحب کرده است.

    بخشی از این تحول ناشی از فروش نفت خام سنگین با تخفیف به هند است که شرکت های پالایشگر این کشور آسیایی از آن برای تولید قیر مورد استفاده در جاده سازی در هند استفاده می کنند.

    تقاضای شرکت های پالایشگر هند برای خرید نفت خام سنگین بصره عراق از هنگام شروع عرضه آن درسال گذشته (2015) افزایش یافته است، زیرا بسیاری از این شرکت ها، توانایی پالایش و فرآوری چنین انواع نفت خام سنگین را دارند که با تخفیف زیادی فروخته می شود.

    نفت خام سنگین بصره برای تولید قیر مورد استفاده در راه و جاده سازی مناسب است و هند بر اساس طرح ناریندرا مودی، نخست وزیر، برای بهبود زیرساخت های این کشور، قصد ساخت روزانه حدود 40 کیلومتر جاده در سال مالی جاری را دارد.

    بر اساس آمار منابع تجاری و اطلاعات کشتیرانی، عراق در سه ماهه دوم سال جاری، تقریبا یک پنجم نفت مصرفی هند را تامین می کرده که نسبت به سال پیش از آن، ١٦ درصد افزایش یافته است.

    این در حالیست که سهم عربستان در بازار هند در این دوره از یک پنجم در سال گذشته (2015)، به حدود ١٨ درصد کاهش یافته است.

    به این ترتیب عراق برای نخستین بار در یک دوره کامل سه ماهه در بازار نفت هند، از عربستان پیشی گرفته است.

    عربستان که تولید و صادر کننده نخست عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است، در ماه های اخیر شماری از بازارهای جهانی از جمله چین را به روسیه واگذار کرده و با تهدیدهای از جانب ایران روبرو است که پس از لغو تحریم های غربی، صادرات خود را افزایش می دهد.

    واردات نفت روزانه هند از عراق در سه ماهه آوریل تا ژوئن با حدود ٣٤ درصد افزایش به ٨٤٧ هزار بشکه رسید و واردات نفت روزانه دهلی نو از عربستان به ٧٦٨ هزار بشکه کاهش یافت.

    به گفته مقام های پالایشگاه های هند، مشکلات بارگیری منجر به کاهش ١٣ واردات نفت از عراق در ژوئن شده است. هرچند پیش بینی می شود که تقاضا پس از پایان فصل باران های موسمی در هند که عملیات راهسازی را کند می کند، در سپتامبر، به وضع قبلی بازگردد.

    برچسب ها