عصر خودرو

وزیر انرژی ترکیه :

داوری بین المللی در خصوص نرخ گاز ایران به پایان رسیده است

عصر بازار- 'برات آلبایراک' وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت، داوری بین المللی حکم نهایی خود در خصوص گرانی نرخ گاز صادراتی ایران و روسیه به ترکیه را داده است ولی در خصوص میزان تعدیل روند مذاکرات ادامه دارد.

داوری بین المللی در خصوص نرخ گاز ایران به پایان رسیده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، وی روز سه شنبه در گفت و گو با شبکه خبری سی.ان.ان.ترک، با اعلام این مطلب افزود: دولت مصمم است پیش از فرارسیدن فصل سرما حتی در صورت نهایی نشدن میزان تعدیل در نرخ گاز صادراتی ایران و روسیه به ترکیه، نرخ گاز مصرفی مردم را کاهش دهد.
    آلبایراک در همین حال از اعلام میزان کاهش در نرخ گاز مصرفی مردم خودداری کرد در این زمینه بررسی ها ادامه دارد.
    آلبایراک تیرماه گذشته به دنبال انتشار خبرهایی در رسانه های این کشور در خصوص حصول توافق با ایران بر سر تعدیل در نرخ گاز صادراتی ایران به ترکیه، اعلام کرد: هنوز در این زمینه توافقی حاصل نشده است.
    رسانه های ترکیه دو هفته پیش گزارش دادند به دنبال رای داوری بین المللی بر له این کشور در خصوص کاهش 10 تا 15 درصدی در نرخ گاز صادراتی ایران به ترکیه، آنکارا در راستای سیاست نوین خارجی خود در تعامل و تفاهم با همسایگان، با ایران در کاهش 12 تا 13 درصدی در نرخ گاز به توافق رسیده است.
    هیات داوری بین المللی در فروردین ماه گذشته در رسیدگی نهایی به شکایت ترکیه در خصوص گران بودن نرخ گاز صادراتی ایران به این کشور، بر له ترکیه رای داده بود. به موجب این رای، ایران می بایستی به میزان 13.3 الی 15.8 درصد در نرخ گاز صادراتی خود به ترکیه از اول جولای سال 2011 به بعد، تجدید نظر کند.
    ترکیه سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز از ایران وارد می کند.
    ایران بعداز روسیه دومین کشور بزرگ صادرکننده گاز به ترکیه است.
    ترکیه سالانه در حدود 50 میلیارد متر مکعب گاز مصرف می کند.

    برچسب ها