عصر خودرو

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان:

طرح مسکن قسطی به بایگانی رفت

ایرادات آئین‌نامه‌ای از سوی بانک مسکن برطرف نشد

عصر بازار- دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه آئین‌نامه‌های تدوین شده از سوی بانک مسکن برای طرح مسکن قسطی متقاضیان مسکن را تحت فشار قرار می‌داد، گفت: با گذشت ۱.۵ سال از مطرح شدن طرح مسکن قسطی و آغاز نشدن این طرح، در حقیقت باید گفت که مسکن قسطی به بایگانی رفت.

طرح مسکن قسطی به بایگانی رفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، فرشید پورحاجت در پاسخ به این سؤال که ظاهراً کانون سراسری انبوه‌سازان علاقه‌ای به آغاز طرح مسکن قسطی ندارند، گفت: شرایطی که باید برای طرح مسکن قسطی فراهم می‌شد انجام نشد، چرا که کانون سراسری انبوه‌سازان معتقد بود باید شرایطی فراهم شود که به نفع متقاضیان و سازندگان مسکن باشد.

    وی با اشاره به اینکه همواره به دنبال یک چارچوب کلی برای بازار قسطی در حوزه مسکن و ساختمان بودیم، گفت: متأسفانه به دلیل کامل نشدن چارچوب طرح مسکن قسطی، باید گفت که این طرح به بایگانی سپرده شده است، چرا که از زمان مطرح شدن آن 1.5 سال می‌گذرد و عملاً چون وارد دوره رونق می‌شویم، شاید اجرای این طرح چندان هم موفقیت‌آمیز نباشد.

    پورحاجت ادامه داد: پس از ابلاغ آئین‌نامه طرح مسکن قسطی از سوی بانک مسکن به شعب، بر روی آن ایراداتی وارد بود که متأسفانه برطرف نشد و تأخیر اجرای آن روز به روز بیشتر شد.

    دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان به ایرادات طرح مسکن قسطی اشاره کرد و گفت: چند ایراد اساسی به طرح مسکن قسطی وارد بود که تعیین سقف اقساط ماهانه(ماهانه 3 میلیون تومان)، ضمانت بازپرداخت تسهیلات تا 110 میلیون تومان و تعیین جرایم 28 درصد برای عدم بازپرداخت اقساط بود.

    وی با اشاره به اینکه قصد متهم کردن کسی را در طرح مسکن قسطی نداریم و نمی‌توانیم تمام مشکلات را به گردن بانک مسکن بیندازیم، اضافه کرد: به هر حال زمانی که طرح مسکن قسطی مطرح شد، زمانی بود که مسکن به شدت در دوره رکود قرار داشت، اما حال که در حال ورود به دوره رونق هستیم، تصور می‌کنم که شرایط به گونه‌ای برای این طرح مهیا نباشد.

    براساس مجوز تحت اختیار بانک مسکن برای ایجاد بازار قسطی فروش ملک، از ابتدای اردیبهشت امسال، امکان انجام «معامله نسیه آپارتمان مسکونی» در 7 شعبه‌ویژه این بانک در تهران و همچنین شعبه‌های مرکزی سایر شهرها، فراهم می‌شود و در فاز اول طرح فروش قسطی، صرفا سازنده‌های عضو تشکل‌های ساختمانی می‌توانند برای فروش غیرنقدی آپارتمان‌های حداکثر 10 سال ساخت خود، ضمانت «پرداخت اقساط توسط خریدار» را از بانک مسکن دریافت کنند.

    بر اساسا این گزارش، در این طرح، بانک مسکن تسهیلات ریالی به طرفین معاملات نسیه پرداخت نمی‌کرد بلکه بانک، توافق سازنده با خریدار برسر پرداخت غیرنقدی و مدت‌دار بخشی از ارزش ملک مورد معامله را تضمین می‌کند طوری‌که در صورت عدم بازپرداخت به موقع اقساط ماهانه مبلغ غیرنقد از جانب خریدار آپارتمان، بانک مسکن مبالغ معوق را به سازنده یا همان فروشنده پرداخت خواهد کرد.

    در این طرح، بانک منابعی به‌صورت نقد (وام و تسهیلات) به دو طرف معامله ارائه نمی‌کرد اما کاری که بانک در طرح فروش اقساطی مسکن انجام می‌دهد نوعی تضمین تعهد است؛ به این معنا که سازنده یا انبوه‌ساز قصد دارد خانه ای را که با سرمایه‌گذاری خود ساخته، به صورت اقساطی به فروش برساند و ضامن این کار بانک مسکن می شود. در هر حال، بنا به اظهار نظر کارشناسان اقتصادی بالا بودن نرخ کارمزد و از طرف دیگر بالا بودن نرخ سود اقساط که بیشتر از نرخ تورم است، استقبال مردم از این طرح را با ابهام جدی مواجه می کرد و به نظر می رسد که اگر طرح شروع می شد استقبال از آن زیاد نبود.

    برچسب ها