عصر خودرو

اولین مناقصه LNGبرگزار می‌شود;

ورود ایران به بازارLNG فعلامنتفی شد

عصر بازار- ساخت تنها کارخانه تولید LNG ایران با ۶۰ درصد پیشرفت کماکان متوقف مانده و بزودی برای انتخاب سرمایه‌گذار و پیمانکار این طرح گازی، یک مناقصه بین‌المللی برگزار خواهد شد.

ورود ایران به بازارLNG فعلامنتفی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با گذشت حدود سه سال از توقف ساخت تنها کارخانه تولید LNG ایران در عسلویه، ورود ایران به بازار بحران زده LNG جهان دست کم برای آینده‌ای نزدیک در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

    در شرایط فعلی ساخت و راه‌اندازی تنها کارخانه تولید LNG ایران از حدود 60 درصد پیشرفت اجرایی برخوردار بوده و در فاز اول این کارخانه تاکنون نیروگاه 1100 مگاواتی، مخازن ذخیره‌سازی LNG و LPG و اسکله‌های دریایی و فراساحلی آماده راه‌اندازی و بهره‌برداری شده‌اند.

    با این وجود شهریور ماه 1392 به دلیل کاهش حجم سرمایه گذاری‌ها و نبود منابع کافی مالی، ادامه ساخت کارخانه ایران ال. ان. جی متوقف شد و هم اکنون با ورود به دوره پسابرجام مذاکرات با شرکت‌های اروپایی و آسیایی برای تکمیل و بهره‌برداری این مجتمع LNG با ظرفیت تولید سالانه 10.5 میلیون تن گازمایع شده آغاز شده است.

    همزمان با آغاز مذاکرات با سرمایه گذاران خارجی، شرکت لینده آلمان هم تجهیزات مایع سازی کارخانه ایران ال. ان. جی را رفع توقیف کرده که در صورت انتخاب پیمانکار و سرمایه گذار امکان تکمیل و بهره‌برداری این مجتمع عظیم گازی ایران را در عسلویه فراهم می‌کند.

    علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز درباره سرنوشت پیش روی تکمیل و بهره‌برداری از این مجتمع تولید LNG ایران، گفت: قرار است کارخانه مایع سازی گاز طبیعی به صورت همزمان از سوی سرمایه گذار تامین مالی شود و در نهایت توسط یک شرکت پیمانکار، عملیات ساخت آن به اتمام برسد و یک شرکت ثالث، برداشت محموله های ال ان جی را انجام دهد.

    این مقام مسئول با اشاره به اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی و آسیایی برای تکمیل و بهره‌برداری از روند ساخت این مجتمع تولید LNG، اظهار داشت: هم اکنون بررسی مهندسی پروژه ایران ال ان جی، بررسی اقدام‌های انجام شده از ابتدا تاکنون، برآورد هزینه مالی برای ادامه کار پروژه و همچنین برآورد میزان فعالیت‌های مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری با مشارکت چند شرکت خارجی در حال انجام است.

    وی با یادآوری اینکه پیش بینی می شود که تا حدود سه ماه آینده، ارزیابی‌های فنی پروژه ایران ال ان جی  به پایان برسد، تاکید کرد: بعد از اتمام مرحله ارزیابی فنی، از بین شرکت‌های متقاضی توسعه طرح، بهترین شرکت با بهترین پیشنهاد انتخاب خواهد شد.

    کارخانه ایران ال. ان. جی از ظرفیت تولید سالانه 10.5میلیون تن گاز مایع شده برخوردار بوده به طوری که با بهره برداری از دو ردیف فرآیندی سالانه حدود 5.4 میلیون تن ال ان جی، 263 هزار تن پروپان، 194 هزار تن بوتان، 213 هزار تن میعانات گازی و 133 هزار تن گوگرد تولید خواهد شد.

    برچسب ها