عصر خودرو

پیش بینی کاهش تولید مس در کشور چین

عصر بازار: بزرگترین شرکت دلالی مس چین پیش بینی کرد تولید این فلز در این کشور در سال جاری به علت کمبود عرضه سنگ معدن کاهش یابد.

پیش بینی کاهش تولید مس در کشور چین
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مس سرچشمه، به گفته بزرگترین شرکت واسطه‌گری مس، پیش‌فروش چین، به عنوان بزرگترین تولیدکننده مس پالایش یافته جهان، به علت کاهش عرضه سنگ معدن و قراضه رشد کمتر از حد انتظاری در سال جاری خواهد داشت.

    یه یوگانگ و لی لی، تحلیلگران شرکت واسطه‌گری پیش‌فروش جینروئی، گفتند تولید ممکن است از رشدی 5.8 درصدی برخوردار باشد، که پایین‌تر از رشد 10‌ درصدی‌ای است که قبلاً توسط این شرکت پیش‌بینی شده بود.

    این شرکت اغلب موقعیت‌های مس را در هفته گذشته در بورس پیش‌فروش شانگهای در اختیار داشت و توسط شرکت جیانگ زی کاپر، از شرکت‌های بزرگ ذوب چین، کنترل می‌شود. قیمت‌ها در چین در سال گذشته 20 درصد سقوط کردند و به پایین‌ترین سطح از سال 2009 به بعد رسیدند و این باعث شد که شرکت‌های ذوب‌فروش‌های خود را محدود کنند. با آنکه نرخ رشد تولید رو به ضعف است، همچنان از نرخ رشد مصرف که تحت تاثیر کندی اقتصاد چین و رکود مستغلات است، بالاتر است. یه یوگانگ، مستقر در شنژن، گفت کاهش تولید سنگ معدن یکی از علل کاهش تولید مس است.

    او، با نقل مذاکراتش با شرکت‌های ذوب و ارزیابی توسعه‌های معادن، گفت،«ما فکر می کنیم که رشد عرضه سنگ معدن از 2011 تقریباً متوقف شده و تولید مس می‌تواند بسیار کمتر از حد انتظار باشد.» او ریاست بخش تحقیقات فلزات را از دو سال پیش بر عهده داشته است. به گفته شرکت گروه مکواری، افت قیمت‌ها به این معناست که یکی از هر پنج معدن در جهان در حال زیان‌دهی است.

    تحلیلگران به رهبری ویویِن ایوید در گزارشی نوشتند که برخی معادن، به‌ویژه در چین، در صورت پایین ماندن قیمت‌ها باید تولید خود را کاهش دهند یا تعطیل شوند. بانک مکواری گفت که برآورد آن ممکن است محافظه کارانه باشد، چون داده‌های اندکی در مورد عملیات‌های کوچک متعلق به بخش خصوصی، که تعدادشان احتمالاً به بیش از 1000 می رسد، در دست است. یکی دیگر از نشانه‌های افت عرضه سنگ معدن کاهش حق العمل‌هایی است که شرکت‌های ذوب برای فراوری مواد خام دریافت می‌کنند.

    تحلیلگران جینروئی، با نقل گفتگوهایشان با شرکت‌های ذوب، گفتند حق‌العمل فراوری کنسانتره موسوم به کنسانتره تمیز بر مبنایی محلی از 130 دلار در سال گذشته به زیر 80 دلار برای هر تن سقوط کرده است. این تحلیلگران گفتند تولید مس پالایش یافته چین در سال 2015 ممکن است 400 هزار تن رشد داشته باشد، در حالی که قبلاً رقم رشد 700 هزار تن پیش‌بینی شده بود. آنها با ذکر برآوردهای خود گفتند که تولید در سال گذشته به 6.9 میلیون تن رسید، و در هفت ماهه نخست سال جاری برابر با 4.2 میلیون تن بود.

    به گفته این تحلیلگران، مصرف مس در چین ممکن است با رشدی چهار درصدی به 9.98 میلیون تن در سال جاری برسد. شرکت بارکلیز می‌گوید رشد تقاضا ممکن است در نیمه دوم سال جاری به خاطر امکان کند شدن رشد اقتصادی در چین با افت جدی روبه‌رو شود.

    تحلیلگر بخش اطلاعات بلومبرگ، یی ژو، گفت بعضی از پالایشگاه‌های چین به علت روند نزولی قیمت‌ها و سختگیری‌های زیست محیطی تولیدشان را به حال تعلیق در آورده یا سرعت عملیات‌شان را پایین آورده‌اند. او گفت هنوز برای مقابله با ضعف تقاضا نیاز بیشتری برای کاهش های چشمگیرتر در تولید است.

    تحلیلگران جینروئی گفتند که کاهش واردات قراضه مس نیز باعث کاهش عرضه مواد خام برای شرکت‌های ذوب شده است. داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که این کشور در نیمه نخست سال جاری 1.7 میلیون تن قراضه مس وارد کرده که چهار درصد کمتر از رقم واردات دوره مشابه سال گذشته است. مس پیش‌فروش در بورس فلزات لندن در یک سال گذشته 26 درصد افت داشته به نحوی که هر تن از آن در روز سه شنبه در ازای 5096 دلار به فروش رسید.

    برچسب ها