عصر خودرو

فوربس گزارش داد

کاهش نفوذ عربستان در بازار نفت با بازگشت دوباره ایران

عصر بازار- فوربس طی گزارشی از کاهش نفوذ عربستان در بازار نفت خبر داد و نوشت: بازگشت ایران به بازار نفت موجب شده تا عربستان نتواند مثل روزهای خوب گذشته اعضای اوپک را آنگونه که خود می خواهد دور هم جمع کند.

کاهش نفوذ عربستان در بازار نفت با بازگشت دوباره ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، عربستان قصد دارد برای تامین مالی طرح ویژن 2030 خود که وابستگی اقتصاد این کشور به نفت را کاهش خواهد داد، سهام شرکت دولتی سعودی آرامکو را به صورت عمومی در بورس به فروش برساند.

    موفقیت عرضه عمومی سهام شرکت آرامکو بستگی به وضعیت بازارهای نفت و سهام دارد.هرچه قیمت نفت بالاتر باشد، فروش سهام شرکت آرامکو با قیمتی بالا به سرمایه گذاران آسان تر است. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در ماه ژانویه گفته بود: «زمان بندی عرضه عمومی سهام شرکت آرامکو بستگی به تعدادی از فاکتورهای خارجی از جمله وضعیت بازار سهام، چشم انداز قیمت نفت و آمادگی بازار سرمایه داخلی عربستان خواهد داشت.»

    مشکل اینجاست که اکنون مثل گذشته، عربستان دیگر تنها بازیگر تاثیر گذار بازار نفت نیست که بتواند با کاهش و افزایش عرضه نفت خود بازار را تکان دهد. اکنون شرکت های تولید نفت شیل در آمریکا نقش مهمی در بازار ایفا می کنند. آنها آماده اند تا به محض افزایش قیمت ها، تولید خود را افزایش دهند.

    این دقیقا همان اتفاقی است که در طی 4 هفته گذشته رخ داده است. تعداد سکوهای حفاری نفت در آمریکا بر اساس گزارش موسسه بیکر هاگز برای چهارمین هفته متوالی افزایش یافته است.

    دیگر بازیگر تاثیرگذار در بازار نفت، ایران است که بعد از لغو تحریم ها مجددا به بازار نفت باز گشته است. بازگشت ایران موجب شده تا عربستان نتواند مثل روزهای خوب گذشته اعضای اوپک را آنگونه که خود می خواهد دور هم جمع کند.

    موضوع بدتر اینکه، ایران نیز آماده افزایش بیشتر تولید به محض رشد قیمت هاست. برای مثال در هفته منتهی به 15 جولای قیمت نفت خام سبک ایران به 43 دلار و 19 سنت رسید که یک دلار و 49 سنت نسبت به هفته قبل از آن کاهش داشت.

    هرچند خیلی زود است که بخواهیم پیش بینی کنیم در زمان عرضه عمومی سهام شرکت آرامکو قیمت نفت در چه وضعیتی قرار خواهد داشت، اما یک موضوع روشن است و آن اینکه بازار نفت مسیر ناهمواری را در پیش دارد.

    برچسب ها