عصر خودرو

امیری خامکانی مطرح کرد:

اولویت‌های صنعت نفت

عصر بازار- نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تولید بنزین در داخل کشور، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، تعیین تکلیف شدن قراردادهای جدید به ویژه IPC را از اولویت‌های صنعت نفت بر شمرد و تاکید کرد:‌ مجموعه نظام باید هر چه زودتر تصمیم بگیرد که تمایل به سرمایه‌گذاری خارجی دارد یا خیر.

اولویت‌های صنعت نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حسین امیری خامکانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی نفت و گاز از مباحث اساسی در این حوزه است، گفت: کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت مدتی پیش و از دولت قبل شروع شد به ویژه از زمان اجرای هدفمندی یارانه ها که همان میزان 14.5 درصد (سهم وزارت نفت از درآمدهای نفتی) که در صنعت نفت و گاز پیش‌بینی شده بود کمتر اختصاص پیدا کرد.

    وی تصریح کرد: در ادامه این فرآیند با تحریم‌ها مواجه شدیم که عملا فروش و صادرات نفتی کاهش یافت و به تبع آن سهم 14.5 درصدی نیز کم شد و عملا در این صنعت سرمایه‌گذاری صورت نگرفت در حالی که دارای میادین مشترک نفت و گاز هستیم اما کشورهای همسایه از آن برداشت می‌کند.

    این عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس افزود: اکنون که وضعیت رو به بهبود است و به جایگاه اول‌مان پیش از تحریم‌ها بر می‌گردیم اما قیمت نفت همچنان پایین است و 14.5 درصد در نظر گرفته شده نیز هنوز جای خودش را باز نکرده است؛ لذا نیازمند جذب سرمایه‌گذاری چه خارجی و داخلی هستیم که آن هم نیاز به آرامش، امنیت و ثبات قوانین و مقررات و قراردادها و ایجاد انگیزه برای جذب سرمایه گذار دارد.

    نماینده مردم زرند در مجلس با اشاره به قراردادهای جدید نفتی (IPC) نیز اظهار کرد: انتقاداتی به این قراردادها می‌شود که باید برطرف شود و نگاه کارشناسی صورت گیرد. بارها در مجلس هم گفتیم که منتقدین به صراحت بیان کنند که کدام بخش از این قراردادها دارای ایراد است. البته به مرکز پژوهش‌های مجلس ماموریت داده شده تا اسناد و مدارک را دریافت کرده و با اخذ نظارت کارشناسان مخالف و موافق، نظر خود را به مجلس ارائه دهند تا مجلس نیز به وزارت نفت اعلام کند.

    امیری خامکانی خاطر نشان کرد: در نهایت مجموعه نظام هر چه زودتر باید تصمیم خودش را بگیرد که آیا می‌خواهد سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشد یا نمی‌خواهد. می خواهد در این صنعت جذب منابع داخلی داشته باشد یا خیر. بنابراین اگر عیب و ایرادی هم به قوانین است باید برطرف شود و این یکی از اولویت‌های ما در این صنعت است.

    نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اولویت بعدی در صنعت نفت مربوط به بنزین و فرآورده های نفتی است گفت:‌ در سیاست‌های  اقتصاد مقاومتی بر ایجاد ارزش افزوده و تولید فرآورده تاکید شده است. هم‌چنین طرح‌های توسعه پالایشگاهی جزو برنامه قرار دارد که باید هر چه زودتر به ثمر برسد.

    وی تصریح کرد: مدتی است تصمیم گرفته شده تا استاندارد مصرف بنزین و فرآورده ها یورو 4 باشد در حال حاضر نیز برخی از پالایشگاه‌ها تولید یورو 4 دارند هنوز تعدادی از پالایشگاه‌ها به این استاندارد نرسیده‌اند که باید تلاش کنیم تولید یورو 4 باشد.

    امیری خامکانی افزود: متاسفانه از نظر کمی هنوز مجبور هستیم بنزین به کشور وارد کنیم، ضمن این که باید تلاش شود پالایشگاه ستاره خلیج فارس هر چه زودتر به ثمر برسد تا بتوانیم نیاز داخلی‌مان را خود تولید کنیم و نیازی به واردات به ویژه در مورد بنزین که خلاف سیاست‌های  اقتصادی است، ‌نباشد.

    برچسب ها