عصر خودرو

یک مقام مسئول خبر داد;

مذاکرات ایران با ۷ کشور آسیایی برای صادرات گاز

عصر بازار- مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران از مذاکرات با ۷ کشور آسیایی برای صادرات گاز خبر داد.

مذاکرات ایران با ۷ کشور آسیایی برای صادرات گاز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، عزیزالله رمضانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه ریزی شده تا در پایان برنامه ششم توسعه 68 تا 80 میلیارد مترمکعب گاز تولیدی کشور به بخش صادرات اختصاص یابد که از این رقم 50 تا 60 میلیارد مترمکعب، صادرات گاز به کشورهای همسایه خواهد بود.

    وی افزود: هم‌اکنون 10 کشور همسایه ایران ظرفیت دریافت گاز دارند و ارسال گاز به کشورهای هند و چین نیز در دستور کار قرار دارد.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: صادرات گاز به کشورهای ژاپن و کره جنوبی نیز از دیگر برنامه های این شرکت است که پس از تکمیل پروژهLNG امکان پذیر است.

    وی ادامه داد: قرارداد 25 ساله صادرات گاز به ترکیه در سال 1996 امضا شده و ارسال گاز از سال 2001 آغاز شد و تا سال 2026 ادامه خواهد داشت؛ بر اساس این قرارداد، روزانه 30 میلیون مترمکعب و سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر می شود.

    رمضانی با بیان اینکه "تاکنون 78 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر شده است"، گفت: همچنین قرارداد واردات گاز از ترکمنستان در سال 1995 امضا شده، البته در ادامه اصلاح شد که براساس قرارداد اولیه قرار بود روزانه 26 میلیون مترمکعب و سالانه هشت میلیارد مترمکعب گاز وارد کنیم که در اصلاحیه شماره 4 که اواخر 2009 امضا شد، روزانه 19.5 میلیون مترمکعب و سالانه 6 میلیارد مترمکعب به این مقدار اضافه شد.

    وی افزود: هم‌اکنون روزانه 45.5 میلیون مترمکعب و سالانه 14 میلیارد مترمکعب گاز از کشور ترکمنستان وارد می کنیم و این قرارداد تا سال 2026 اعتبار دارد.

    این مقام مسئول با بیان اینکه "بر اساس قرارداد صادرات گاز به پاکستان که سال 2009 امضا شد، باید از اواخر سال 2014 ارسال گاز آغاز می شد"ف گفت: این قرارداد تاکنون عملیاتی نشده و قرار بود که خطوط لوله در دو طرف تکمیل و صادرات آغاز شود که متاسفانه طرف پاکستانی خط لوله را آماده نکرد و هم اکنون امکان تحویل گاز وجود ندارد.

    وی ادامه داد: خط لوله هفتم سراسری به طول 900 کیلومتر از عسلویه تا ایرانشهر در مرحله نخست برای صادرات گاز به پاکستان اجرا شد و مابقی نیز موکول به اعلام آمادگی طرف پاکستانی شد.

    رمضانی با بیان اینکه "برای صادرات گاز به عراق نیز دو قرارداد امضا شده است"، گفت: قرارداد صادرات گاز به منطقه بغداد سال 2013 امضا شد و سال 2016 الحاقیه ای در زمینه افزایش حجم و مدت زمان قرارداد نیز امضا شد که براساس این قرارداد، صادرات گاز از هفت میلیون مترمکعب در روز آغاز و پس از 21 ماه به سقف قرارداد خواهیم رساند.

    وی افزود: در فصول گرم 35 میلیون مترمکعب و در فصول سرد سال 25 میلیون مترمکعب و در مجموع سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز به منطقه بغداد صادر خواهیم کرد.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی ایران با اشاره به دومین قرارداد صادرات گاز به عراق گفت: قرارداد صاردات گاز به بصره در سال 2015 امضا شد که براساس آن، در فصول گرم سال 35 میلیون مترمکعب و در فصول سرد سال 20 میلیون مترمکعب و در مجموع سالانه 9 میلیارد مترمکعب گاز به بصره ارسال خواهد شد که در مجموع با توجه به قراردادهای صادراتی، سالانه 40 میلیارد مترمکعب گاز صادر خواهیم کرد.

    وی ادامه داد: همچنین قراردادی برای تهاتر برق و گاز با ارمنستان داریم که براساس این قرارداد، حجم ارسال گاز که هم اکنون روزانه یک میلیون مترمکعب است به یک تا 1.5 میلیارد مترمکعب در سال افزایش می یابد.

    این مقام مسئول اذعان داشت: قرارداد سوآپ گاز با آذربایجان نیز در حال اجراست که گاز را در منطقه آستارا دریافت و در منطقه نخجوان تحویل می دهیم.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران در خصوص توسعه تجارت گاز ایران گفت: در حال حاضر مذاکره با امارات، عمان و کویت برای آغاز صادرات گاز در حال انجام است و پیش بینی می کنیم پتانسیل امضای قرارداد صادرات به میزان 20 میلیارد مترمکعب گاز به این کشورها وجود داشته باشد.

    رمضانی با بیان اینکه "سه نوع دسته بندی برای قیمت گذاری گاز در دنیا وجود دارد"، گفت: نخستین دسته قراردادهای کوتاه مدت با قیمت ثابت است که بویژه برای محموله های LNG تعیین می شود؛ دسته دوم قراردادهایی است که قیمت گاز به نوعی با قیمت فرآورده و نفت خام مرتبط که عمدتا برای قراردادهای میان و بلند مدت استفاده می شود که اگر از نظر ارزش حرارتی بررسی کنیم، قیمت گاز 60 تا 70 درصد قیمت نفت تعیین می شود؛ دسته سوم نیز قیمت گذاری گاز در بازار کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا و اروپا است که در این نقاط قیمت گاز را عرضه و تقاضا تعیین می کنند.

    برچسب ها