عصر خودرو

نتیجه داوری هنوز اعلام نشده است؛

ایران ادعای گازی ترکها را تکذیب کرد

عصر بازار- یک مقام ارشد شرکت گاز با رد ادعای وزیر انرژی ترکیه با بیان اینکه ایران تخفیف ویژه برای فروش گاز به ترکیه نداده است، گفت: هنوز نتیجه نهایی داوری اعلام نشده است.

ایران ادعای گازی ترکها را تکذیب کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، عزیز الله رمضانی امروز در نشستی خبری در تشریح آخرین وضعیت قراردادهای صادرات گاز طبیعی ایران، گفت: با افزایش تولید از فازهای پارس جنوبی، تراز تولید، صادرات و واردات گاز طبیعی ایران از ابتدای سال جاری تاکنون مثبت شده است.

    مدیر امور بین الملل شرکت گاز با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون حجم صادرات گاز ایران به دو میلیارد و 500 میلیون مترمکعب رسیده است، تصریح کرد: این درحالی است که در این مدت حجم واردات گاز ایران از ترکمنستان حدود یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب بوده است.

    این عضو هیات مدیره شرکت گاز با تاکید بر اینکه بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه باید حجم صادرات گاز ایران تا سقف 80 میلیارد مترمکعب در سال افزایش یابد، اظهار داشت: از این رو بین 50 تا 60 میلیارد مترمکعب گاز صرفا به کشورهای همسایه صادر می شود.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی 10 کشور همسایه و منطقه خاورمیانه ظرفیت واردات گاز طبیعی از ایران را دارند، بیان کرد: علاوه بر این کشورهایی همچون چین و هند هم جز بازارهای هدف صادرات گاز ایران به شمار می روند.

    وی با بیان اینکه در کنار خط لوله، صادرات گاز از مسیر محموله های ال. ان. جی یکی از گزینه های در دستور کار در دوره پسابرجام است، یادآور شد: در صورت تکمیل پروژه ایران ال ان جی حتی امکان صادرات گاز از طریق ال ان جی به کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن فراهم می‌شود.

    رمضانی در ادامه در خصوص ادعای اخیر وزیر انرژی ترکیه مبنی بر اخذ تخفیف ویژه گازی از ایران پس از پیروزی این کشور در داوری بین‌المللی، توضیح داد: بوتاش ترکیه از شرکت گاز ایران به دلیل پایبند نبودن به اصول قراردادی (نامطمئن بودن تامین گاز و تامین گاز با کیفیت مطلوب) و قیمت بالای گاز ارسالی، به دیوان داوری بین‌المللی شکایت کرده است.

    مدیر امور بین الملل شرکت گاز، افزود: ترکیه همچنین در زمینه نامطمئن بودن صادرات گاز از سوی ایران درخواست کاهش ٢٥ درصدی قیمت گاز از اوایل سال 2005 میلادی را ارائه کرده بود که دیوان داوری بین‌المللی این شکایت را رد کرد.

    وی با بیان اینکه ادعای دوم مبنی بر قیمت بالای گاز نیز تاکنون به نتیجه نرسیده و پیش بینی می‌شود تا دو یا سه ماه آینده رای نهایی دیوان صادر شود، گفت: ادعای دوم ترکیه جنبه قراردادی دارد به طوری که در قرارداد پیش بینی شده است که هریک از طرفین بنابر شرایطی که بر بازار حاکم است بتوانند طی دوران قرارداد، پنج بار و به فاصله سه سال درخواست تجدید نظر در زمینه قیمت گاز به دیوان داوری ارائه کنند.

    این مقام مسئول، تاکید کرد: ترکیه تقاضای کاهش 37.5 درصدی قیمت گاز را از اوایل سال 2012 میلادی را مطرح کرده که این موضوع حدود چهار سال است که در دیوان در دست بررسی بوده و شرکت گاز دفاع خوبی را انجام داده است.

    این مقام مسئول با اعلام اینکه با اشاره به اظهار نظر مقامات ترکیه، تصریح کرد: اظهار نظرهایی که مقامات ترکیه مطرح کرده اند گمانه زنی است به دلیل این که دیوان داوری یک مرجع بی طرف بوده و هیچ مقامی اطلاع ندارد که رای صادر شده چه خواهد بود.

    عضو هیات مدیره شرکت گاز در پایان با بیان اینکه تاکنون10 هزار برگ سند در این رابطه به دیوان داوری ارائه شده است، خاطرنشان کرد: این مرجع بر اساس این اسناد و دفاعیات دو طرف تصمیم خواهد گرفت.

    «برات البایراک» وزیر انرژی ترکیه هفته جاری در یک گفتگوی تلویزیونی با اعلام اینکه با جمع بندی پرونده داوری گازی ایران و ترکیه در ماه سپتامبر (شهریور)، دولت ترکیه قادر خواهد بود تخفیفی واقعی و قابل توجه در قیمت گاز دریافتی از ایران پیش از زمستان دریافت کند، تاکید کرد: وزارت انرژی ترکیه به طور مداوم درحال تلاش برای تامین نیازهای انرژی ترکیه است.

    برچسب ها