عصر خودرو

اینپکس ژاپن رقیب توتال شد

افزایش مشتریان توسعه میدان نفتی ایران

عصر بازار- با گذشت ۵ ماه از امضای قرارداد محرمانگی بین ایران و توتال، شرکت اینپکس ژاپن به عنوان رقیب جدید فرانسوی‌ها آماده توسعه فاز دوم میدان نفتی آزادگان جنوبی شد.

افزایش مشتریان توسعه میدان نفتی ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه در روزهای پایانی سال گذشته قرارداد محرمانگی توسعه فاز دوم میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی را امضا کردند و بر اساس این توافق مقرر شده که فرانسوی‌ها در مدت زمان 6 ماه پیشنهاد فنی خود را برای توسعه این میدان نفتی ارائه کنند.

    بر این اساس درحالی که عملکرد توتال فرانسه در توسعه فازهای پارس جنوبی و میادین نفتی سیری در طول چند سال گذشته تاکنون مورد نقد جدی کارشناسان صنعت نفت قرار گرفته حالا فرانسوی‌ها برای توسعه یکی از بزرگترین میادین نفتی ایران و حتی خاورمیانه یک رقیب جدی پیدا کرده‌ اند.

    شرکت «اینپکس» ژاپن اخیرا با ارائه پیشنهادی به جمع شرکت‌های متقاضی توسعه فاز دوم میدان نفتی آزادگان جنوبی پیوسته است و مسئولان شرکت نفت ایران تاکید می‌کنند در کنار توتال و اینپکس، چند شرکت نفتی از کره جنوبی، ژاپن و اروپا هم برای توسعه این میدان مشترک نفتی در صف برگزاری مناقصه ایستاده‌اند.

    سیدمحمود مرعشی مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی در شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران درباره احتمال بازگشت اینپکس ژاپن برای توسعه فاز دوم آزادگان جنوبی، گفت: اینپکس اخیرا اعلام آمادگی کرده و پیش بینی می‌شود هر زمان که مناقصه‌ها برگزار شود این شرکت ژاپنی حتما در مناقصه شرکت کند.

    این مقام مسئول همچنین در خصوص احتمال واگذاری قرارداد توسعه فاز دوم این میدان مشترک نفتی به توتال فرانسه هم اظهارداشت: توتال علاقمندی خود را به همکاری با ایران در پروژه‌های نفت و گاز اعلام کرده و آزادگان جنوبی از جمله طرح‌هایی است که از سوی توتال برای توسعه پیشنهاد شده است.

    وی همچنین تاکید کرده که با وجود امضای قرارداد محرمانگی با توتال فرانسه توسعه این میدان نفتی صرفا از طریق مناقصه بین‌المللی انجام خواهد گرفت.

    به گزارش مهر، هم اکنون ١٩ دکل در آزادگان جنوبی مشغول به کار بوده و از سال ٩٣ و بعد از خلع ید سی ان پی سی (پیمانکار چینی طرح توسعه این میدان) تاکنون، بالغ بر270 هزار متر حفاری انجام گرفته است.

    هدف از توسعه میدان آزادگان جنوبی تولید روزانه 320 هزار بشکه نفت خام (با احتساب تولید زودهنگام) در فاز نخست و افزایش تولید روزانه 280 هزار بشکه نفت خام (در مجموع 600 هزار بشکه نفت خام در روز) در فاز دوم است.

    بر اساس برنامه، ١٨٥ حلقه چاه در این میدان مشترک نفتی حفاری می‌شود و تاکنون ٣٨ حلقه چاه آماده و در مجموع ١٣٢حلقه چاه تعیین تکلیف شده است.

    پیش بینی می شود برداشت نفت از میدان آزادگان جنوبی تا اواخر سال 1397 به 320 هزار بشکه در روز برسد و اهداف فاز نخست توسعه این میدان محقق شود.

    برچسب ها