عصر خودرو

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد:

انقباض تجارت ایران از کجا آب می‌خورد؟

عصر بازار- تجارت ایران در ماه‌های اخیر روندی نزولی در پیش گرفته، اما این انقباض تجاری ناشی از چه مواردی است؟

انقباض تجارت ایران از کجا آب می‌خورد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،  جدیدترین آمارهای گمرک ایران از تجارت خارجی کشور در سه ماه منتهی به خرداد ماه سال 94، نشان می‌دهد که حجم تجارت خارجی کشور نسبت به دوره مشابه سال گذشته، کاهش 13 درصدی را تجربه کرده و به 21 میلیارد و 214 میلیون دلار رسیده است. این میزان کاهش حجم تجاری کشور در سه ماه نخست سال جاری، در حالی است که طی این دوره صادرات کشور با کاهش 10 درصدی به 10 میلیارد و 867 میلیون دلار و واردات کشور نیز با کاهش15.5 درصدی به 10 میلیارد و 347 میلیون دلار رسیده است.بنابر آمارها، کشور در خرداد ماه سال جاری نیز وارداتی به ارزش چهار میلیارد و سه میلیون دلار و صادراتی به ارزش سه میلیارد و شش میلیون دلار ثبت کرده است. حجم تجارت خارجی کشور در این ماه نیز به میزان هفت میلیارد و 9 میلیون دلار ثبت شده که نسبت به ماه گذشته افت 26 درصدی را در ارزش تجربه کرده است. اما این کاهش تجارت ایران ناشی از چیست؟

    در این مورد ولی‌الله افخمی‌راد، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران کاهش قیمت جهانی نفت را از دلائل کاهش میزان صادرات غیرنفتی عنوان کرد و افزود: اکثر بازارهای هدف صادراتی ایران با توجه به کاهش قیمت نفت توان خرید خود را از دست داده یا با کمبود بودجه مواجه شده‌اند، علاوه بر این ناامنی نیز مزید بر علت شده است.

    وی  افزود: واردات نیز در یک سال گذشته با کاهش 22 درصدی مواجه شده که بیشترین کاهش واردات مربوط به کالاهای ساخته شده و محصولات کشاورزی بود که به دلیل خودکفایی ایران در تولید و همچنین کاهش قیمت جهانی این کالاها بوده است.

    افخمی‌راد با بیان اینکه تراز تجاری ایران در سال گذشته مثبت بوده است، اظهار کرد: ایران در سال 95 به دنبال افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی و رسیدن به رقم 50 میلیارد دلار ی است که این هدف با 37 میلیارد دلار صادرات در بخش پتروشیمی، هفت میلیارد دلار در بخش میعانات و 5 میلیارد دلار در بخش کشاورزی محقق خواهد شد.

    رئیس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین مهمترین خواسته صادرکنندگان را فروش ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات به قیمت واقعی در داخل کشور عنوان کرد و افزود: با فروش ارز حاصل از صادرات به قیمت واقعی، صادرکنندگان می‌توانند کاستی‌های صادراتی کشور را جبران  و در بازارهای خارجی رقابت‌پذیر شوند.

    برچسب ها