عصر خودرو

شاخص سهام در نهمین روز مثبت، ۲۵۰ واحد رشد کرد;

عبور بورس از سقف ۳۰ روزه

عصر بازار- شاخص بورس تهران دیروز در ادامه روند صعودی که از ۹ روز گذشته در پیش گرفته بود، با ۲۵۰ واحد رشد به کانال ۷۵ هزار واحدی رسید و پس از ۳۰ روز کاری دوباره این سطح را پس گرفت.

عبور بورس از سقف ۳۰ روزه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این هشتمین صعود پیاپی است که شاخص کل تجربه می‌کند. بازدهی شاخص از آغاز این روند صعودی بیش از 2 درصد بوده است. به عبارت دقیق‌تر سهامداران بورسی به‌طور متوسط در مدت مزبور موفق شده‌اند بازدهی 2 درصدی کسب کنند.این در حالی است که پس از اوج 81 هزار واحدی در فروردین ماه سال جاری، شاخص کل جمعا 5/ 7 درصد از ارتفاع خود را از دست داده است. پس از رالی صعودی که شاخص بورس در سه ماه پایانی سال گذشته تجربه کرد و همچنین با توجه به شواهد معاملات بازار، برخی از کارشناسان شاخص بورس را در آستانه ریزشی بزرگ و یک دوره رکود در نظر گرفتند. در واقع پس از آنکه شاخص بورس سطح 81 هزار واحدی را لمس کرد، ارزش معاملات رفته رفته کاهش یافت و سیر نزولی دماسنج بازار آغاز شد. این همان اتفاقی بود که در سال 92 برای شاخص بورس در قله تاریخی رخ داد. در آن دوره فعالان بازار رفته‌رفته از روند فرسایشی بازار ناامید و با شناسایی زیان از بازار خارج می‌شدند.از فروردین ماه سال جاری نیز تقریبا همین روند در حال شکل‌گیری بود، اما در آستانه فصل مجامع این روند تغییر کرد.شاخص کل با برخورد به سطح 72 هزار و 500 واحدی مسیری صعودی در پیش گرفت و حالا از آن سطح تا به اینجا (طی مدت یک ماه) 6/ 3 درصد رشد نشان داده است.به این ترتیب زیان متوسط بورس از ابتدای سال 95 تا‌کنون به 4/ 6 درصد رسیده است.موضوعی که نشان می‌دهد برخلاف دوران رکودی پس از سال 92، سهامداران نسبت به آینده شرکت‌های بورسی و وضعیت این بازار همچنان امیدوار هستند.

    بازگشایی سبز خودرویی‌ها

    روز گذشته بورس تهران شاهد بازگشایی برخی نمادهای کوچک، اما مهم گروه خودرویی بود. در مهم‌ترین بازگشایی‌ها که پس از برگزاری مجمع عادی سالانه شرکت‌ها انجام شد، نمادهای خاور (ایران خودرو دیزل) و خکاوه (سایپا دیزل) با رشد قیمت، بازگشتی شیرین را برای سهامداران خود رقم زدند. این دو شرکت که از لحاظ صورت‌های مالی از جمله مشکل‌دارترین شرکت‌های بورسی به شمار می‌روند و در شمول ماده 141 قانون تجارت قرار دارند، از این لحاظ حائز‌اهمیت هستند که هرکدام به شرکت‌های مادر خود (ایران‌خودرو و سایپا) زیان انباشته قابل توجهی تحمیل کرده‌اند. در صورت رفع مشکل این شرکت‌ها، می‌توان امیدوار بود که شرکت‌های مادر نیز مسیر هموارتری برای جبران سال‌های زیانبار گذشته درپیش داشته باشند. از روند معاملات چنین به نظر می‌رسد که جمع‌بندی فعالان بازار از اخبار مجمع مثبت بوده است. چرا که این دو شرکت با رشد قیمت به ترتیب 8/ 5 و 9/ 6 درصدی در سهام خود به تابلوی بورس بازگشتند. اما نکته منفی اینجا است که هر دو شرکت حتی با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها قادر نخواهند بود از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج شوند. شرکت‌های ایران خودرودیزل و سایپا دیزل به ترتیب در صورت‌های مالی خود با زیان انباشته سنگین 1340 و 894 میلیارد تومانی مواجه هستند. در صورت‌های مالی سه ماهه این شرکت‌ها جمع سرمایه و حساب مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها (که در آینده نزدیک به سرمایه تبدیل خواهد شد) به ترتیب 1003 و 501 میلیارد تومان است.شاید همین نکته است که باعث می‌شود خریداران، سهام این دو شرکت را به قیمت‌های فروردین ماه خریداری نکنند.قیمت «خاور» و «خکاوه» در اسفند ماه سال گذشته و پس از رشد شدید قیمت سهام شرکت‌های خودرویی به ترتیب به 195 و 220 تومان رسیده بود. به عبارت دقیق‌تر می‌توان چنین ادعا کرد که فعالان گروه خودرویی به روند این شرکت‌ها امیدوار شده‌اند، اما این امیدواری نسبت به فضای هیجانی پایان سال گذشته تعدیل شده است.

    ادامه درخشش فلزات اساسی

    اگرچه زمزمه‌های مثبت حول گروه خودرویی باعث شده است که فضای خوش‌بینی در بازار افزایش یابد، اما به نظر می‌رسد که دیگر این تنها گروه خودرویی نیست که وظیفه پیش‌راندن بازار را بر عهده دارد. پس از تعدیلات مثبت گروه پالایشی، بهبود وضعیت صورت‌های مالی در گروه‌های فلزات اساسی و کانه‌های فلزی و همچنین رضایت فعالان بازار از فصل مجامع، سایر گروه‌ها نیز گوشه‌ای از رشد شاخص را به عهده گرفته‌اند. روز گذشته گروه فلزات اساسی بیشترین تاثیر مثبت را برای شاخص کل رقم زد و دماسنج بازار را به تنهایی به اندازه 193 واحد رشد داد. اگر رشد روز گذشته شاخص بورس را مرهون سبزپوشی گروه فلزات اساسی بدانیم بیراه نیست. از میان نمادهای این گروه «فولاد»، «فملی» و «فباهنر» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در نمادهای «فولاد» و «فملی» صف‌های خرید نسبتا سنگینی شکل گرفت و این دو نماد تا محدوده نوسان مثبت روزانه رشد کردند. هریک از این دو نماد شاخص را به ترتیب 94 و 86 واحد رشد دادند. اگرچه همچنان بیشترین ارزش معاملات در اختیار گروه خودرویی است، اما روند معاملات نشان می‌دهد گروه‌های بزرگ بازار از جمله فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی در حال بیدار شدن هستند. به این ترتیب طی معاملات روز گذشته بیشترین ارزش معاملات به ترتیب برای گروه‌های خودرویی، سرمایه‌گذاری‌ها، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی رقم خورد. همچنین طی معاملات روز گذشته پس از گروه فلزات اساسی، گروه‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری، فرآورده‌های نفتی (پالایشگاه‌ها) و خودرویی‌ها در رتبه‌های بعدی اثرگذاران مثبت بر شاخص کل قرار گرفتند و جمعا شاخص را 92 واحد ارتقا دادند. در طرف دیگر گروه‌های محصولات شیمیایی، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و سیمانی‌های بیشترین تاثیر منفی را به شاخص کل تحمیل کردند و هریک به ترتیب آن را 65، 14 و 12 واحد تنزل دادند. در میان نمادها نیز «فولاد»، «فملی»، «شبندر»، «کگل» و «همراه» بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای «فارس»، «وغدیر» و «کچاد» بیشترین تاثیر منفی را برای شاخص کل رقم زدند.

     

    افزایش ارزش معاملات

    همچنین طی معاملات روز گذشته در تالار شیشه‌ای 732 میلیون ورقه بهادار به ارزش 251 میلیارد تومان و در 57 هزار و 154 نوبت دست به دست شد. ارزش معاملات در هفته گذشته به دلیل توقف تعداد زیادی از نمادهای بورسی به شدت کاهش یافته بود. حال با بازگشت برخی نمادهای خودرویی، ارزش معاملات دوباره در سطح قابل قبولی قرار گرفته است. این در حالی است که هنوز از زمان بازگشایی نمادهای بانکی اطلاعاتی در دست نیست. همچنین ارزش معاملات بلوکی، عمده و اوراق بدهی نیز چندان قابل توجه نبود. از میان نمادهای بورسی بیشترین ارزش معاملات به نمادهای خزامیا، فولاد، وساپا و کگل اختصاص یافت. ارزش معاملات در این چهار نماد به تنهایی تقریبا 19 درصد از کل ارزش معاملات را تشکیل داد.

    برچسب ها