عصر خودرو

معاملات ارزی با چاشنی احتیاط انجام می‌شود;

نرم نرمک می‌رود نرخ دلار

عصر بازار- روز یکشنبه، قیمت دلار به‌صورت پله‌پله و آرام‌آرام افزایش یافت، به‌طوری‌که معامله‌گران این روند را حرکتی با چاشنی احتیاط توصیف کردند. از گفته‌های فعالان به‌نظر می‌رسید که حرکت نرم دلار به‌دلیل تغییر نگاه معامله‌گران بود.

نرم نرمک می‌رود نرخ دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته، معامله‌گران بیشتر ترجیح دادند با تعیین سقف و کف و حدی از ضرر اقدام به خرید و فروش کنند. این در حالی بود که در گذشته معامله‌گران با احتیاط کمتری در بازار حضور داشتند. نتیجه تغییر رویه معامله‌گران، رشد جزئی 5 تومانی و رسیدن قیمت دلار به 3 هزار و 520 تومان بود. همسو با افزایش جزئی دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و با هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 88 هزار تومان رسید. روز گذشته، معامله‌گران سکه نیز در انجام معاملات احتیاط می‌کردند و بیشتر در انتظار آغاز بازارهای جهانی در روز جاری بودند تا بتوانند با رصد معاملات اونس تعیین کنند که در بازار داخلی خود را در چه موقعیتی قرار دهند.

    معامله با حد ضرر و سود

    روز گذشته، احتیاط معامله‌گران در خرید ارز آشکارتر بود. به گفته فعالان، یکشنبه معامله‌گران در بازار تغییر روش داده بودند و بیشتر سعی کردند با تعیین حد ضرر و حد سود معاملات خود را انجام دهند. البته این روند همیشه میان عده زیادی از معامله‌گران وجود داشت، ولی روز یکشنبه حضور آن چشمگیرتر بود. حد سود در معامله به این معنی است که معامله‌گر در صورت انجام معامله موفق در یک نقطه از قبل تعیین شده با سود از بازار خارج شود. به‌عنوان مثال، در بازار ارز، اگر معامله‌گر نقطه سقف قیمت را 3 هزار و 524 تومان تعیین کرده باشد و قیمت دلار به این سقف برسد، در محدوده آن اقدام به فروش می‌کند. البته برخی از معامله‌گران کمی صبر می‌کنند تا اگر قیمت توان رشد بیشتر داشت، با سود بیشتری مواجه شوند. در این حالت، اگر قیمت دلار برخلاف انتظار آنها پایین آمد، آنها به سرعت ارز یاد شده را به فروش می‌رسانند. حد ضرر نقطه مقابل حد سود است و مربوط به زمانی است که معامله ناموفق صورت گیرد. در این حالت، معامله‌گر کمی ضرر می‌کند، ولی بخشی از سرمایه اش را حفظ می‌کند. برخی از بازیگران قدیمی بازار، اعتقاد داشتند که معامله‌گران روز دوشنبه تغییر راهبرد داده بودند؛ چراکه در گذشته امکان داشت به واسطه شکل معاملات، یک معامله‌گر سود 3 روزه خود را در یک روز از دست بدهد؛ چراکه حدضرری را تعیین نکرده بود.

    نتیجه احتیاط بازار

    نتیجه خرید ارز با چاشنی احتیاط موجب شد که قیمت دلار نرم نرمک به‌سوی جلو حرکت کند. در این حالت، معامله‌گران اگر قیمت به هر دلیلی به یکباره تغییر جهت داد، می‌توانند زیر آوار زیان نروند و با فروش ارز خود را از ضرر خارج کنند. به گفته فعالان، بازار در حال حاضر به جای گام‌های تند و بلند به سوی سطوح بالاتر، قدم‌های کوچک اما با محاسبه برمی‌دارد. در این فضا، برخی فعالان، افزایش روز یکشنبه را به کاهش حجم نقدی بازار در منطقه پاساژ افشار نسبت دادند. اگر این خبر در سال‌های گذشته به گوش بازار می‌رسید، می‌توانست درجه نوسان را به مقدار زیادی بالا ببرد. با این حال، بازار به‌دلیل احتیاط موجود در آن سعی کرد شتاب زده عمل نکند؛ چراکه همزمان خبر دیگری در بازار منتشر شد که در کنار یکی از بانک‌های دولتی، بانک دیگری نیز اقدام به عرضه حواله درهم کرده است. البته این شایعه از مرجع خاصی تایید نشد.

    برچسب ها