عصر خودرو

نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد؛

حمایت مجلس از سیاست وزارت کشاورزی برای توسعه بورس کالا

عصر بازار- نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: طبق سیاست وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم، عرضه محصولات در بورس کالا نتایج زیادی برای اقتصاد دارد و مجلس در این زمینه به طور کامل از سیاست های دولت حمایت خواهد کرد.

حمایت مجلس از سیاست وزارت کشاورزی برای توسعه بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، بتازگی وزیر جهاد کشاورزی از عرضه محصولات اساسی کشاورزی در بورس کالای ایران به منظور شفافیت و واقعی شدن معاملات این بخش خبر داده است.

    در این رابطه جلال محمود زاده نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس  افزود: در معاملات بورس کالای ایران، همه چیز قابل رصد و شفاف است و آمارهایی که از بورس خارج می شود، می توان نقشه راهی برای روند تولید کالاهای کشاورزی و توسعه این بخش باشد.

    وی اظهار داشت: در بازار محصولات کشاورزی، واسطه گران زیادی فعالند که از رسیدن سود واقعی به دست تولیدکنندگان و همچنین کشف واقعی محصولات جلوگیری می کنند، از این رو عرضه گسترده محصولات کشاورزی در تالار شفاف بورس کالا و امکان رصد و نظارت معاملات می تواند عمده این واسطه گری ها را حذف کند.

    این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه گفت: روند درست کشف قیمت محصولات کشاورزی در بازاری شفاف و رقابتی مشخص می شود که در بسیاری از کشورها، بورس های کالایی این وظیفه را برعهده دارند؛ در کشور ما نیز از سال ها پیش، بورس کالا فعالیت خود را شروع کرده و امروز به بلوغ خوبی رسیده است.

    محمود زاده با بیان اینکه بورس کالا نماد شفافیت و کشف قیمت است، افزود: هرچند در سال های اخیر برخی مسئولان در نهادهای دولتی، دخالت هایی در روند آزاد معاملات بورس کالا داشته اند و محدودیت هایی در این بازار اعمال کردند، اما با توجه به اینکه دولت کنونی اعتقادی به قیمت و روند معاملات دستوری ندارد، به نظر می رسد که کارایی بورس کالا روز به روز افزایش یابد.

    نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه بورس کالا باید همسو با افزایش وظایفش نسبت به ارتقا خود از جنبه های مختلف تلاش کند، گفت: اگر امروز موانعی قانونی یا نرم افزاری و سخت افرازی در بورس کالا برای عرضه گسترده محصولات از استان های مختلف وجود دارد، باید با کمک مسوولان رفع شود تا بتوانیم در سال های آینده اثرات رانت و دلالی را از بخش کشاورزی کشور پاک کنیم.

    نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی در ادامه به اجرای ماده «33» قانون بهره وری کشاورزی اشاره کرد و افزود: اجرای قیمت تضمینی در بورس کالا به نفع کشاورز، دولت و صنعت کشاورزی است و از جمله مزیت های آن کاهش بار مالی سنگین دولت، حذف پروسه طولانی مدت پرداخت پول کالاهای خریداری شده و کشف عادلانه قیمت ها در بورس کالاست.

    محمودزاده با بیان اینکه طرح قیمت تضمینی حامی کشاورزان است، اظهار کرد : با اجرای طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، به نوعی نقش دولت در قیمت گذاری محصولات کشاورزی کمرنگ و انگیزه کشاورزان برای تولید نیز به دلیل دریافت سود واقعی دوچندان می شود .

    وی اضافه کرد: قوانین در همه زمینه ها باید اجرا شوند و ما بزودی شاهد عرضه کالاهای کشاورزی در بورس کالا خواهیم بود که البته برای اجرای هر چه سریعتر این قوانین، ما در مجلس تلاش می کنیم و از وزارت جهاد کشاورزی می خواهیم تا به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دهد؛ در این زمینه مجلس به محمود حجتی وزیر کشاورزی کمک های لازم را خواهد کرد.

    محمودزاده همچنین، ساده ترین و مهم ترین مزیت بورس کالا برای بخش کشاورزی را «رفتن سود به جیب تولید کنندگان، تعادل قیمت ها، رضایت مصرف کنندگان و کنترل مناسب بازار» عنوان کرد.

    برچسب ها