عصر خودرو

قیمت نفت ترمز رشد اقتصادی خاورمیانه را می‌کشد

عصر بازار- قیمت پایین نفت همچنان رشد اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس را تحت تسلیم خود نگه خواهد داشت.

قیمت نفت ترمز رشد اقتصادی خاورمیانه را می‌کشد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، تحلیلگران شرکت مشاوره اقتصادی کپیتال اکونومیکز در انگلیس با اعلام این موضوع افزوده اند: اکنون مدتی است که قیمت های نفت در سطوح پایین قرار دارد، اما یک ماه اخیر نشانه های بیشتری را به اثبات رساند که این واقعیت جدید بازارهای داخلی کشورهای صادرکننده انرژی را نشان می دهد.

    آمارهایی که اخیرا منتشر شده نشان می دهد که رشد اقتصادی در عربستان سعودی به ١,٥ درصد نسبت به سال گذشته رسیده؛ رقمی که بسیار پایین تر از رشد ٣.٥ درصدی ثبت شده در سال 2015 است.

    این درحالی است که بخش خصوصی عربستان در بخش غیر نفتی با پایین ترین نرخ ممکن در ربع قرن اخیر رشد کرده است.

    در همین زمان، رشد اقتصادی نیجریه و قزاقستان به ترتیب معادل 0.4 درصد و 0.1 درصد بوده است که هرکدام نسبت به سال قبل ١.٥ درصد رشد پایین ترین را تجربه می کنند.

    براساس نظر تحلیلگران، انتظار نمی رود که این تصویر به زودی تغییر خاصی را تجربه کند.

    این گزارش می افزاید: درحالی که انتظار می رود قیمت نفت در سالهای آینده اندکی افزایش پیدا کند، قیمتها در سطوحی بسیار پایین تر از بشکه ای 100 دلار خواهند بود. در نتیجه رشد پایین اقتصادی در کشورهای حاشیه خلیج فارس برای سالهای آینده ادامه دار خواهد بود.

    این گزارش درحالی منتشر شده که احتمال افزایش صادرات نفت عراق و استمرار نگرانی از عرضه بیش از حد نفت در بازار سبب شد در معاملات روز جمعه اول مرداد ماه قیمت نفت کاهش یابد.

    به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، قیمت نفت در معاملات روز جمعه کاهش یافت زیرا احتمال افزایش صادرات نفت عراق از یک سو و وضع نامطلوب سطح ذخیره سازی نفت در آمریکا از سوی دیگر، فضای روانی بازار را تحت تأثیر قرار داد. افزایش شمار دکلهای حفاری نفت در آمریکا برای چهارمین هفته پیاپی، از دیگر عوامل مؤثر در افت قیمت نفت در معاملات بود.

    قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز ٥٦ سنت کاهش یافت و به ٤٤ دلار و ١٩ سنت برای هر بشکه رسید.

    جیوانی استانوو، تحلیلگر بانک یو بی اس، گفت: ادعاها درباره بازگشت توازن به بازار نفت در نیمه دوم سال 2016 میلادی، تا کنون توهمی بیش نبوده است.

    برچسب ها