عصر خودرو

کارشناس امنیت انرژی در آمریکا:

برگ برنده بازار نفت لیبی است، نه عربستان

عصر بازار- شرایط بازار جهانی نفت دارد به جایی نزدیک می شود که عربستان سعودی دیگر نمی تواند تنها به ذخایر نقدی خود تکیه کند و دیگر برگ برنده بازار نفت این کشور نیست.

برگ برنده بازار نفت لیبی است، نه عربستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، گال لوفت نایب رییس موسسه تحلیل امنیت جهانی (IAGS) که در واشنگتن مستقر است و مشاور شورای امنیت انرژی آمریکا محسوب می شود با اعلام این نظر، افزود: چقدر از این سطح پایین قیمت نفت فاصله داریم؟ به اعتقاد من چندماه، نه چندسال. با این حال وقتی بحث قیمت نفت مطرح می شود، برگ برنده این نخواهد بود که عربستان چه خواهد کرد، بلکه این است که لیبی چه خواهد کرد.

    این کارشناس بین المللی بازار نفت ادامه داد: اگر وضعیت سیاسی در این کشور بهتر شود که این موضوع ظرف یکی دوماه اینده مشخص خواهد شدف شاهد افزایش 600 هزار بشکه نفت خام در روز خواهیم بود که می تواند قیمت نفت را به سطح 40 دلار و حتی پایین تر برساند.

    تحلیلگران بر این عقیده اند که بدون احتساب این موضوع، قیمت نفت می تواند تا پایان سال به سطح ٦٥ دلار و در سال آینده به محدوده 70 تا 80 دلار برسد.

    لیبی یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت است. این کشور از سال 2014 درگیر اختلافات داخلی بوده و بین دولت مرکزی و پارلمان های مستقر در شرق و غرب درگیری هایی وجود داشته است.

    با این حال، در ماه گذشته دولتهای رقیب در شرق و غرب کشور توافق کردند که شرکتهای نفت لیبی که به صورت رقیب با یکدیگر فعالیت می کردند، با یکدیگر ادغام شوند، اقدام مثبتی که درصورت موفق شدن می تواند تولید نفت لیبی را دوبرابر کند.

    براساس آخرین اطلاعات اوپک، لیبی در ماه ژوئن روزانه ٣٣٢ هزار بشکه نفت خام تولید کرده است که این رقم در ماه پیش از آن ٢٧١ هزار بشکه بوده است.

    با این حال لیبی در اواخر سال 2015 ، روزانه 401 هزار بشکه نفت خام تولید می کرده است.

    شرکت ملی نفت لیبی حدود یک ماه قبل موافقت خود را با ادغام با شرکت رقیب که توسط یکی از دو دولت رقیب در شرق کشور تاسیس شده است، اعلام کرد.

    شرکت ملی نفت واحد و ادغام شده، بودجه خود را برای ماه‌های باقی مانده تا پایان سال یکسان می‌کند و براساس توافق‌های انجام شده، بازسازی زیرساخت‌ها به عنوان اولویت تعیین شده است. همچنین توافق شده که ساختمان مرکزی شرکت ملی نفت لیبی در شهر شرقی بنغازی مستقر شود. 

    کارشناسان معتقدند تصمیم به ادغام، اقدام مثبتی برای بازسازی بخش نفتی این عضو اوپک است که در ماه ها و سال‌های گذشته به شدت از درگیری‌های نظامی، رقابت برای صادرات نفت  و تعطیلی خطوط لوله و پست‌های نفتی به دلیل درگیری‌های نظامی آسیب دیده است.

    برچسب ها