عصر خودرو

دلار در کانال ۳۵۰۰ تومان حرکت کرد

۳ اتفاق ارزی در میانه تابستان

عصر بازار- اولین روز کاری بازار ارز در ماه میانی تابستان با ۳ اتفاق همراه بود. ماندگاری دلار در کانال ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و افزایش بهای آن نسبت به آخرین روز ماه گذشته دو اتفاق مهم روز شنبه بودند.

۳ اتفاق ارزی در میانه تابستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته، شاخص بازار ارز با 3 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 515 تومان رسید. البته در اولین روز هفته، قیمت دلار از چند ناحیه تحریک شد ولی افزایش چندانی را تجربه نکرد. برخی این موضوع را به حجم مناسب ارز در بازار نسبت دادند. به این ترتیب، سومین اتفاق مهم روز شنبه را می‌توان وجود مقدار مناسب ارز در بازار دانست که همچنان این سوال را در میان معامله‌گران باقی گذاشت که قیمت دلار به کدام‌سو حرکت خواهد کرد.

    روز شنبه، همسو با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی با رشد جزئی هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 87 هزار تومان رسید. افزایش جزئی سکه موجب شد که روند کم‌نوسان آن که از هفته گذشته آغاز شده بود، در اولین روز مردادماه نیز ادامه پیدا کند. احتیاط معامله‌گران سکه در خرید یکی از عواملی بود که به کاهش نوسانات کمک کرد.

     

    سوال بی‌پاسخ

    مهم‌ترین سوال معامله‌گران ارزی در آستانه شروع ماه جدید آن بود که قیمت دلار به کدام‌سو حرکت می‌کند. در این میان دو عقیده متفاوت در بازار وجود داشت. برخی اعتقاد داشتند که قیمت تحت‌تاثیر تقویت انتظارات فنی به‌واسطه ماندگاری دلار در کانال 3 هزار و 500 تومان و افزایش تقاضا، به سمت سطح بالاتر حرکت خواهد کرد، حال آنکه دسته دیگر اعتقاد داشتند قیمت به دلیل عرضه بازارساز نوسان چندانی را تجربه نخواهد کرد و حتی ممکن است به سمت کانال پایین‌تر حرکت کند. روز شنبه، دلار از یکسو افزایش قیمت جزئی را تجربه کرد تا نشان‌دهنده این باشد که همچنان معامله‌گران میل دارند کانال 3 هزار و 500 تومان را حفظ کنند. اگرچه این نشانه و ماندگاری آن در کانال 3 هزار و 500 تومان، نمایانگر تمایل به حفظ سطح کنونی قیمت بود، روز شنبه ارز نسبتا زیادی نیز در بازار وجود داشت تا حجم زیاد ارز روند قیمت را با تردید و اما و اگر مواجه کند. در این شرایط، اگر تقاضا افزایش بیشتری پیدا کند، اشتیاق برای حرکت به سمت سطوح جدید بالاتر خواهد رفت، اما اگر وضعیت کنونی برقرار باشد، میل به سکون در بازار بیشتر خواهد شد. برخی از فعالان پیش‌بینی می‌کنند که در میانه تابستان، کانال 3 هزار و 500 تومان برای دلار تثبیت شده است، مگر آنکه سیاست بازارساز ارزی تغییر کند.

    خنثی شدن عوامل افزایشی

    به گفته فعالان، افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی و فاصله گرفتن نرخ معاملات فردایی نسبت به قیمت نقدی یکی از عواملی بود که شاخص ارزی را در مسیر افزایشی قرار داد. در کنار این، بالا رفتن نرخ حواله درهم و ارزش دلار در منطقه ترکیه دو عامل دیگری بودند که قیمت را در مسیر رشد قرار می‌دادند. با وجود این 3 عامل، میزان ارز موجود در بازار به اندازه‌ای بود که پاسخگوی تقاضا باشد. عاملی که موجب شد اثرات عوامل افزایشی به میزان زیادی خنثی شود. روز شنبه، عوامل افزایشی و کاهشی اثر یکدیگر را خنثی کردند تا قیمت نوسان چندانی را تجربه نکند. در اولین روز هفته، قیمت دلار عمدتا در بازه 3 هزار و 510 تومان تا 3 هزار و 515 تومان نوسان کرد.

    برچسب ها