عصر خودرو

عضو هیات مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان مطرح کرد؛

بررسی مزیت های بورس کالا برای صنعت فولاد

عصر بازار- مهمترین روش‎های تأمین مالی و پوشش ریسک صنعت فولاد در بورس کالا شامل قراردادهای سلف، اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی، صندوق‎های کالایی و ابزارهای مشتقه است.

بررسی مزیت های بورس کالا برای صنعت فولاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، چندی پیش معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان از «احتمال خروج این شرکت از بورس کالا در صورتیکه سایر فولادسازان نیز محصولاتشان را در این بورس عرضه نکنند» خبر داده بود که عضو هیات مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان و  رییس هیات مدیره بورس کالای ایران در این باره توضیح داد.

    منصور یزدی زاده در این باره گفت: در این زمینه سوء تفاهمی شکل گرفته است، معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن کاملا منطبق با سیاست‌ها و برنامه‌های هیئت مدیره و شرکت هستند و منظور وی این است که با عرضه نکردن محصولات سایر فولاد سازها در بورس کالا، در حق کسانی که در محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه می‌کنند، اجحاف می‌شود، به این علت که وقتی شرکتی محصول خود را در بورس عرضه می‌کند، قیمت‌هایش شفاف اعلام می‌شود در حالی که سایر تولیدکنندگان این شفافیت را ندارند.‌‌

    رییس هیات مدیره بورس کالای ایران اظهار داشت: به این ترتیب صحبت های مطرح شده از این منظر بوده و نباید اجحافی در حق کسی انجام شود. در این خصوص دستگاه‌های نظارتی زیادی در کشور وجود دارد که بهتر است، هر دستگاهی وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد. در واقع وقتی تکلیف است عرضه‌ محصولات به منظور شفافیت و سایر مزایای بورس در این بازار انجام شود، همه باید عرضه کنند.

    وی با بیان اینکه مزایای عرضه در بورس کالا برکسی پوشیده نیست، گفت: عرضه در بورس کالا هم موجب شفافیت و هم منافع اقتصادی زیادی دارد. اما از این بابت که سایرین تنها از اطلاعات و قیمت‌های شرکت‌های عرضه‌کننده در بورس کالا، بهره‌برداری کنند، قابل قبول نیست و نگرانی‌ها از این جهت است. به عبارت دیگر، شرایط نباید به گونه‌ای باشد که در بازار رقابتی بورس کالا، ذوب‌آهن محصولات خود را به صورت تمام و کمال عرضه کند و سایر رقبا با هر شرایطی که مدنظرشان است، عرضه محصولات را داشته باشند.

    یزدی زاده افزود: شرکت ذوب‌آهن اصفهان در حال حاضر 100درصد محصولاتش را در بورس کالا عرضه می‌کند و از این جهت جای هیچ نگرانی نیست. در واقع بحث مطرح شده حامل این پیام بوده که سایر شرکت های تولیدکننده نیز باید محصولاتشان را برای شفافیت و رقابت منصفانه در بورس کالای ایران عرضه کنند تا به سمت منافع ملی حرکت کنیم. درواقع همه تولیدکنندگان می‌دانند که شرکت‌های عرضه کننده در بورس کالا با چه قیمتی محصول خود را عرضه می‌کنند و شرکت‌هایی که محصولات خود را در بورس کالا عرضه نمی‌کنند، در سایه قیمت‌های خود را نگه می‌دارند. اما  اگر تمام تولیدکنندگان به روی تابلو بیایند، فرق محصول با کیفیت و بی کیفیت مشخص می‌شود.

    عضو هیات مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: در این بین بسیاری از خریداران هم بیشتر بر قیمت محصولات تمرکز دارند تا کیفیت، اما خریدارانی که از روی تابلوی بورس محصول را خریداری می‌کنند، از کیفیت محصول آگاهی دارند و متناسب با کیفیت محصول، ارزش‌گذاری می‌کنند.

    وی با بیان اینکه بورس کالا به سمت استفاده از ابزارهای مالی و تشویقی رفته است، گفت: علاوه بر بحث معافیت مالیاتی، بورس کالا در جهت راه اندازی بازارهای نوین مالی به منظور سهولت معاملات، پوشش ریسک و تامین مالی در حرکت است تا رفته رفته به بازاری کاملا جذاب برای تولیدکنندگان تبدیل شود.

    یزدی زاده در پاسخ به این پرسش که آیا طبق قانون باید تمام تولیدکنندگان فولاد محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند؟ گفت: بله. زمانی که فولاد از نظام قیمت‌گذاری خارج شد، مشروط به این بود که تمام شرکت‌های تولید کننده، محصولات خود را در بورس عرضه کنند. اما متاسفانه پس از خارج شدن فولاد از نظام قیمت‌گذاری، تمام این شرکت‌ها به بورس نیامدند و ما همواره این دغدغه را داشته‌ایم.

    روش های تامین مالی فولادسازان از بورس کالا

    وی در ادامه به انتشار اوراق سلف موازی به منظور تامین مالی فولادسازان اشاره کرد و گفت: اوراق سلف موازی استاندارد ابزار بسیار مطلوبی در تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان به حساب می آید که سال گذشته این اتفاق برای ذوب آهن افتاد. این ابزار برای طرفین معامله سود دارد. آنکه سرمایه خود را در اختیار تولیدکننده به امید بهره مندی از سود معقول و منطقی قرار می‌دهد و اینکه با به کارگیری سرمایه در ایجاد گردش مالی و اجرای پروژه های خود سود سرمایه گذار و سهام‌دار خود را تامین می‌کند.

    یزدی زاده به روش های تامین مالی و پوشش ریسک بورس کالا برای تولیدکنندگان مختلف از جمله فولادسازان اشاره کرد و گفت: از مهمترین روش‎های تأمین مالی و پوشش ریسک صنعت فولاد در بورس کالا شامل قراردادهای سلف، اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی، صندوق‎های کالایی و ابزارهای مشتقه است. به طوریکه علاوه بر قراردادهای سلف عادی در بورس کالا که موجب تأمین مالی صنعت فولاد با کم‎ترین هزینه و در کوتاه‎ترین زمان ممکن می شود، قراردادهای سلف موازی استاندارد و گواهی سپرده نیز از ابزارهای نوین مالی است.

    عضو هیات مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: گواهی سپرده کالایی ابزار تامین مالی بسیار موثر و کارایی است که به خصوص در شرایط موجودی کالای تولیدکنندگان می‌تواند منجر به ایجاد پشتوانه مالی به اتکای موجودی کالا در انبار تولیدکننده باشد. این ابزار برای عرضه کنندگان بزرگ فولادی که از انبارهای مجهز و معتبری برخوردارند می‌تواند آغاز شود. همچنان که ذوب آهن اصفهان به عنوان پیشرو در به کارگیری اینگونه ابزارها، اکنون با همراهی کارشناسان و مدیران بورس کالا به دنبال به کارگیری این ابزار است.

    به گفته وی، همچنین گواهی سپرده کالایی به عنوان یک ابزار مالی می‌تواند زمینه فروش بیشتر تولیدکنندگان فولادی را در کشور فراهم کند. بدین ترتیب که با تبدیل موجودی انبار شرکت ذوب آهن به گواهی سپرده کالایی و اوراق بهادار سازی آنها، بستر لازم برای فروش بیشتر محصولات این شرکت فراهم می‌شود

    برچسب ها