عصر خودرو

افزایش عملیات اکتشافی و ارتقای ذخایر آلومینا ایران

عصر بازار- مدیر عامل شرکت آلومینای ایران گفت: عملیات حفاری اکتشافی معادن منطقه جاجرم افزایش یافته و ۳ میلیون تن بوکسیت به حجم ذخایر قابل استخراج این مجتمع افزوده شده است.

افزایش عملیات اکتشافی و ارتقای ذخایر آلومینا ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایمیدرو، تورج زارع با بیان این مطلب اظهار داشت: تامین بوکسیت یکی از چالش های شرکت آلومینای ایران است و نگاه ما به این شرکت برای تامین ذخیره بوکسیت، 40 ساله است که در ابتدای سال 93، ذخایر قابل استخراج معادن بوکسیت منطقه جاجرم 5 میلیون تن بود که با اکتشافات صورت گرفته تاکنون، ذخیره قابل استخراج به 8 میلیون تن رسید.

    وی ادامه داد: در سه ماه نخست امسال، میزان حفاری اکتشافی این شرکت با انتخاب پیمانکار جدید به حدود2500 متر رسید و این روند تا پایان سال ادامه می یابد. همچنین، پیش بینی می شود در آبان ماه جاری اکتشافات تکمیلی آغاز شود.

    مدیر عامل شرکت آلومینای ایران با اشاره به پیشرفت 44 درصد طرح تولید شمش آلومینیوم جاجرم، تصریح کرد: این طرح در ابتدای سال گذشته، 44 درصد پیشرفت داشت، اما اکنون به 55 درصد رسیده است. همچنین، تا آن زمان از 470 میلیارد تومان سرمایه گذاری مورد نیاز، 170 میلیارد تومان هزینه شده بود و اکنون برای تکمیل طرح 300 میلیارد تومان نیاز است.

    وی ادامه داد: برای اجرای طرح تولید شمش، با شرکت ان اف سی چین، قرارداد تنظیم شد. تجهیزات مورد نیاز سفارش داده شده و در حال ساخت است و این بخش تا 3 ماه دیگر به اتمام می رسد. مدیر عامل آلومینای ایران افزود: با آماده شدن تجهیزات، اقدام لازم برای حمل و نصب صورت خواهد گرفت و طبق برنامه، طرح آلومینیوم تا پایان اردیبهشت سال 96 راه اندازی می شود.

    زارع گفت: در تلاش هستیم بخشی از اعتبار طرح تولید شمش را از طریق فروش پودر آلومینا تامین کنیم و از ایمیدرو خواهان حمایت های لازم برای تسریع در اجرای طرح، هستیم.

    مدیر عامل شرکت آلومینای ایران با بیان اینکه این شرکت یک سوم آلومینای کشور را تامین می کند، گفت: شرکت آلومینای ایران طی سال گذشته، 241 هزار تن پودر آلومینا تولید کرد که برای تولید آن، حدود یک میلیون تن بوکسیت همراه با افزودنی های مورد نیاز تولید پودر آلومینا (411 هزار تن هیدرات و 144 هزار تن آهک) به تولید رسید.

    وی ادامه داد: طی 3 ماهه سال جاری، طبق برنامه 59 هزار تن آلومینا تولید شد و این رقم تا پایان سال به 250 هزار تن خواهد رسید.

    وی ادامه داد: برای استفاده بهینه از ذخایر موجود، از بوکسیت عیار پایین سال های گذشته استفاده شد که موجب کاهش قیمت تمام شده تولید بوکسیت شد.

    حمایت از معادن خصوصی به گفته زارع، برای حمایت از بخش خصوصی و نیز افزایش ذخایر، بخشی از بوکسیت مورد نیاز این کارخانه (15 درصد) از معادن خصوصی تامین می شود که تاکنون 15 هزار تن خرید شده و این رقم تا پایان سال به 100 هزار تن می رسد.

    زارع خاطرنشان کرد: در مجتمع آلومینای جاجرم 1530 نفر به طور مستقیم فعالیت می کنند که همراه با پیمانکاران به 2300 نفر می رسد. سابقه کاری اغلب نیروی انسانی این مجتمع کمتر از 10 سال است و در برنامه داریم با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور افراد بالای 20 سال اشتغال را بازنشسته کنیم تا کمکی به اشتغال زایی شهرستان شود.

    برچسب ها