عصر خودرو

خاورمیانه نقطه امن فرار از آوار سقوط نفت

عصر بازار- شرکتهای ملی نفت کشورهای مختلف، در جریان سقوط اخیر قیمت نفت سهم خود را از تولید جهانی نفت بالا برده اند، اما هنوز مشکلاتی از بابت بهره وری پایین و بدهی های مالی دارند.

خاورمیانه نقطه امن فرار از آوار سقوط نفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، گلف تایمز نوشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل هزینه پایین تولید نفت و حجم گسترده ذخایر خدادادی سود خوبی از این وضعیت می برند. شرکت های ملی نفت از یک سو و شرکتهای نفتی مستقل از سوی دیگر، رویکرد کاملا متفاوتی نسبت به سقوط قیمت نفت داشته اند.

    شرکتهای مستقل به دنبال نوآوری هایی بوده اند که هزینه ها را پایین و بهره وری را بالا ببرند. اما از سوی دیگر، شرکتهای ملی نفت فشار کمتری برای منطبق کردن فعالیتهایشان با وضعیت جدید داشته اند، چرا که هزینه های تولید نفتشان به خودی خود پایین است. از سوی دیگر، این شرکتها درحال تغییرات قانونی برای انجام تغییرات در پرداخت یارانه های انرژی و جذب سرمایه خارجی بوده اند تا از تاثیر قیمتهای پایین نفت بر بودجه دولتهایشان بکاهند.

    باتوجه به انعطاف بیشتر فعالیت های شرکتهای نفتی مستقل، آن ها بیشتر درحال کم کردن حجم کارها و بازسازی مسئولیت ها در بخش خصوصی بوده اند و بخش قابل توجهی از کاهش جهانی تولید نفت مربوط به این شرکت ها بوده است. از زمانی که از اواسط سال 2014 میلادی قیمت نفت روند نزولی خود را آغاز کردف سهم اوپک از تولید جهانی نفت نیز رشدی حدود دو درصدی را تجربه کرده است.

    درحالی که بازار جهانی نفت بار دیگر به سوی متعادل شدن حرکت می کند، در میان مدت به شدت به توان شرکتهای ملی نفت برای پاسخ به تقاضای جهانی نفت وابسته خواهد بود. در آمریکای لاتین و آفریقا، سوط قیمت نفت بسیاری از سرمایه گذاران خارجی را منصرف کرده است چون صنایع انرژی آن ها به شدت تحت سلطه شرکتهای ملی نفت و انرژی است و بخش عمده ای صنایه بالادستی نفت در اختیار این شرکتهاست.

    بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت هنوز نیازمند هزینه های دولتی یا بهبود وضعیت قیمت نفت هستند تا بودجه شان به تعادل برسد. این درحالی است که میانگین قیمت نفت برنت در سال 2016 تاکنون معادل ٤١ دلار بوده است که بسیار پایین تر از قیمت نفت درنظر گرفته شده در بودجه بسیاری از کشورهاست.

    برچسب ها