عصر خودرو

تاثیر اوج مصرف برق بر معامله‌های بورس;

بازار برق در انتظار تزریق نقدینگی

عصر بازار- در فصل تابستان با توجه به افزایش نیاز مصرف، میزان تولید برق در بعضی از ساعت‌ها تا حد زیادی به میزان مصرف نزدیک شده و همین امر باعث می شود تا در بازار عمده فروشی در برخی ساعت‌ها قیمت‌ها به قیمت های سقف بسیار نزدیک شود.

بازار برق در انتظار تزریق نقدینگی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، صنعت برق کشور هر ساله در فصل گرم سال با چالشی به عنوان پیک مصرف برق و چگونگی گذر از آن روبه رو است و با عبور از آن، نشست های متعددی برگزار و برای عبور از پیک سال بعد چاره اندیشی می شود. بی‌شک عبور از پیک مصرف برای هر کشوری موفقیتی بزرگ محسوب می شود که صنعت برق ایران توانسته حدود 14 سال بدون بروز خاموشی سراسری و یا منطقه ای گسترده این افتخار را در پرونده خود ثبت کند.

    اما اهمیت این پدیده به همین جا ختم نمی شود. حبیب قراگوزلو، معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران درباره تاثیر پیک بر معامله های بورس و بازار برق معتقد است متوسط قیمت ها در فصل پیک در مقایسه با سایر فصل‌ها در بازار برق افزایش می یابد.

    وی با بیان اینکه در فصل تابستان با توجه به افزایش نیاز مصرف، میزان تولید در بعضی از ساعت ها تا حد زیادی به میزان مصرف نزدیک شده و همین امر باعث می شود تا در بازار عمده فروشی در برخی ساعت ها قیمت ها به قیمت‌های سقف بسیار نزدیک شود، اظهار کرد: پیک برق می تواند در معاملات بورس تاثیر گذار باشد.

    معاون بازار برق، با اشاره به بالا بودن ضرایب بهای آمادگی در تابستان گفت: با توجه به اینکه این ضرایب مستقیما روی قیمت خرید برق از نیروگاه ها تاثیر دارند، در بورس انرژی نیز نیروگاه ها برق خود را در تابستان با قیمت بالاتری عرضه می کنند و از آنجایی که می دانند به برقی که تولید می شود نیاز است، تعمیراتشان را در دیگر فصل ها انجام می دهند تا برای تابستان بیشترین میزان آمادگی را داشته باشند. در واقع نیروگاه ها تلاش می کنند تا بیشترین سود سالیانه خود را در تابستان به دست آورند. با این تفاسیر هر ساله در تابستان شاهد یک پیک قیمتی چه در بازار برق و چه در بورس انرژی هستیم.

    به گفته وی در بورس هم متاثر از تزریق نقدینگی، شاهد افزایش و یا کاهش حجم معامله ها هستیم که امیدواریم با تصمیم گیری صحیح دولت و مجلس شورای اسلامی در مورد تعرفه های برق و نحوه تعامل سازمان هدفمندی یارانه ها با وزارت نیرو، نقدینگی بیشتری به بورس تزریق شود.

    قراگوزلو تصریح کرد: در سال 95 مقرر شده بود تا سازمان هدفمندی یارانه ها هزینه ای را از وزارت نیرو برای پرداخت یارانه ها کم نکند که این رقم بیش از 2 هزار میلیارد تومان است. در صورت کم نشدن این مبلغ، نقدینگی بسیار زیادی باقی خواهد ماند که می تواند به بورس تزریق شده و حجم معامله ها را به مقدار زیادی افزایش دهد. البته این تصمیم گیری هنوز در کش و قوس است. یک بحث دیگر نیز اصلاح تعرفه های برق  است که اگر اصلاح تعرفه های برق صورت پذیرد می تواند نقدینگی خوبی را به صنعت برق تزریق نماید. البته این امر هم در انتظار تصمیم دولت و مجلس بوده و با مشخص شدن آن، سهم بازار و بورس انرژی در تامین برق مشترکین در ادامه سال مشخص تر می شود.

    برچسب ها