عصر خودرو

بانک‌ها جاماندگان ترافیک مجامع

عصر بازار- اختلاف میان بانک مرکزی و سازمان حسابرسی به‌عنوان حسابرس بانک‌های بزرگ بر سر نحوه ارائه صورت‌های مالی دامنگیر بانک‌های بزرگ شد و در نهایت برخی از بانک‌ها نتوانستند مجامع خود را برگزار کنند.

بانک‌ها جاماندگان ترافیک مجامع
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته در سایه غیبت نمادهای بزرگ بازار و برخورداری از جوی آرام شاهد رشد یک درصدی شاخص بود. هفته گذشته معامله‌گران شاهد آخرین هفته برگزاری مجامع بودند که با حواشی زیادی همراه بود. ناتوانی بانک‌های بزرگ برای برگزاری مجامع سالانه اوج مشکلات هفته آخر مجامع بود. اختلاف میان بانک مرکزی و سازمان حسابرسی به‌عنوان حسابرس بانک‌های بزرگ بر سر نحوه ارائه صورت‌های مالی دامنگیر بانک‌های بزرگ شد و در نهایت برخی از بانک‌ها نتوانستند مجامع خود را برگزار کنند. اختلاف میان دو مرجع مهم در نظام بانکی و استانداردگذاری حسابرسی وضعیت کنونی را رقم زده است که در نوع خود بی‌سابقه است. در همین حال برخی از شرکت‌هایی که در مساله تجدید ارزیابی نیز با سازمان حسابرسی اختلاف داشته‌اند اقدام به تغییر سازمان حسابرسی به‌عنوان مسوول حسابرسی واحدهای خود کرده‌اند.

    در بازار سهام معامله‌گران روز چهارشنبه با شگفتی پس از 24ساعت شاهد نتایج انتشار اوراق مرابحه فولاد مبارکه بودند. روز سه‌شنبه‌هفته‌گذشته فرابورس در اطلاعیه‌ای از عرضه یک میلیون برگه اوراق مرابحه فولاد مبارکه توسط کارگزاری بانک مسکن با نرخ سود 20درصد خبر داد. در این اطلاعیه حداکثر امکان خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری 50هزار برگه و سهامداران حقیقی و حقوقی 20هزار برگه تعیین شد. پس از ثبت 13.5 میلیون برگه تقاضای خرید براساس اعلام فرابورس عرضه یک میلیون برگه‌ای فولاد مبارکه براساس تقسیم به نسبت میان درخواست‌های خرید توزیع شد اما پس از تخصیص اوراق واگذار شده، 454هزار و 590 ورقه معادل 45.4درصدکل اوراق به مجموعه بانک مسکن شامل کارگزاری بانک مسکن تخصیص داده شده است. خبرهای اولیه از فرابورس حکایت از تصمیم این شرکت برای تخصیص دوباره اوراق مرابحه دارد. در بازار جهانی نیز بهای نفت همچنان کاهشی است و بهای نفت برنت به 9/ 45 دلار در هر بشکه رسیده است. فلزات اما امیدوارکننده ظاهر شده‌اند؛ بهای هر تن مس به سطح4900دلار، هر تن آلومینیوم به 1590 دلار، هر تن روی به 2250 دلار و بهای هر تن سرب به 1840 دلار رسیده است.

    در بازار چه خبر بود؟
    بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در غیاب نمادهای بزرگ رشد قیمت نمادهایی نظیر تولیدکنندگان سنگ‌آهن به رشد 200واحدی شاخص کل کمک کرد. در حالی که در بازار اکثر نمادهای عمده درگیر برگزاری مجامع بودند آرامش ناشی از غیبت نمادهای بزرگ موجب شد فرصتی برای خودنمایی نمادهای فلزی – معدنی در بازار پدید آید. در این شرایط شاخص کل به مدد رشد قیمت نمادهای گل‌گهر، چادر‌ملو، مبین و بازگشایی نماد ایران ترانسفو بعد از برگزاری مجمع موفق به ثبت رشد 200واحدی شد تا بتواند به رقم 74هزار و 514واحد برسد.

    در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد اعلام پذیرش شرکت ایرانیان اطلس در بورس اوراق بهادار بودند. این شرکت که از زیر‌مجموعه‌های بانک انصار است شامل برخی از پروژه‌های تجاری این بانک است. بانک انصار در آخر هفته در مجمع خود رای به تقسیم سود 220ریالی داد. در مورد پذیرش شرکت ایرانیان اطلس اسماعیل درگاهی، مدیر پذیرش بورس تهران گفت: درخواست پذیرش شرکت ایرانیان اطلس که با سرمایه‌یک‌هزار میلیارد ریال در زمینه سرمایه‌گذاری در زمینه پروژه‌های ساختمانی فعالیت دارد در جلسه هیات پذیرش مورخ 29/ 04/ 1395 مطرح و مورد موافقت قرار گرفت.وی افزود: سهامدار صد در‌صدی این شرکت، بانک انصار است و از پروژ‌ه‌های مطرح آن می‌توان به پروژه اطلس پلازا، اطلس مال، تجارت اطلس تبریز و... اشاره کرد.

    در همین حال فرابورس نیز با پذیرفتن دو شرکت کشت و صنعت، راه را برای شروع پذیرش شرکت‌های کشاورزی و دامداری در بازار سرمایه فراهم کرده است. پیش از این تنها شرکت مگسال در بورس در حوزه کشاورزی و دامداری حضور داشت. اینک دو شرکت کشت و صنعت گلدسته اصفهان و آبشیرین در فرابورس پذیرفته شده و در نوبت عرضه هستند.در گروه پیمانکاری مجمع مپنا در حالی به تعویق خورد که با حکم دادگاه، 49 درصد از سهام مهاب قدس و 47 درصد از سهام مپنا که یک سال پیش به آستان قدس رضوی واگذار شده بود دوباره به وزارت نیرو بازگشت و وزارت نیرو سهامدار عمده این دو شرکت شد.در گروه معدنی روز چهارشنبه گل‌گهر با تعدیل پیش بینی سود خود با رشد قیمت مواجه شد. کگل در این گزارش سود هر سهم خود را برای سال مالی جاری از 166 ریال به 220 ریال افزایش داد که عمده این تعدیل از محل سایر درآمدهای غیرعملیاتی شرکت است.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، از تشکیل کمیته‌ای در وزارت صنعت برای قیمت‌گذاری زغال‌سنگ ظرف 15 روز آینده خبر داد.

    سیدحسن حسینی شاهرودی در گفت‌وگو با خانه ملت، در تشریح جلسه عصر چهارشنبه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست دیروز مشکل معدن‌داران و کارگران زغال‌سنگ در البرز شرقی، غربی و مرکزی بررسی شد و در حال حاضر بالغ بر 15هزار نفر مشکل حقوق‌های معوقه دارند که شرکت زغال‌سنگ توان پرداخت این معوقات را نداشته و ماه‌ها عقب افتاده است، همچنین در این نشست مشکل بازنشستگی و تامین اجتماعی کارگران معدن مطرح شد. وی افزود: پیشنهاد ارائه 100 میلیارد تومان تسهیلات توسط سه بانک ملی، ملت و سپه به سندیکای معدن‌داران برای تامین نقدینگی جهت پرداخت معوقات کارگران است. در گروه معدنی همچنین با افت قیمت میلگرد و سنگ‌آهن در بازار فیوچرز چین قیمت سنگ‌آهن در بازار نقدی نیز نزولی شد و آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص 62 درصد وارداتی از استرالیا 1.75 دلار در هر تن افت داشته و به 57 دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسیده است.

    شاخص قیمت پلاتس نیز 56.2 دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر شده است. پس از آنکه قیمت میلگرد در بورس شانگهای 25دلار افت داشت. قیمت قرارداد سنگ‌آهن نیز در بورس دالیان 5دلار پایین آمد. برخی معتقدند قبل از بهتر شدن خریدها لازم است قیمت سنگ‌آهن به 52 تا 53 دلار برسد. ظاهرا این افت قیمت به دلیل اختلاف زیاد قیمت بین بازار فیوچرز و بازار نقدی بوده است. اختلاف قیمت میلگرد در بازار فیوچرز و بیلت در بازار نقدی چین به مرز 75 دلار رسید که سطح هشدار است. در عین حال با اینکه بازار نزولی بود تقاضای سنگ‌آهن بهتر نشد چون خریدارها به دنبال روشن‌تر شدن وضعیت بازار بودند. در گروه شیمیایی بالاخره بعد از ماه‌ها پرونده افزایش سرمایه 1185 درصدی پلی‌اکریل بسته شد و در نهایت سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه 290 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را صادر کرد. با این مجوز «شپلی» 60 روز فرصت دارد تا با برگزاری مجمع فوق‌العاده بیش از 142 میلیارد تومان به سرمایه فعلی 49.1 میلیارد تومانی اضافه کند.

    در گروه فلزی مجمع فولاد مبارکه با تقسیم 50ریال به کار خود پایان داد در این مجمع بهرام سبحانی در مجمع عمومی عادی سالانه فولاد مبارکه درباره مباحث مطرح شده درخصوص تحقیقات ضددامپینگ اروپا گفت: هدف اصلی اروپا از تحقیقات ضددامپینگ فولاد فقط چین است. نام چند کشور دیگر مانند ایران را هم مطرح کرده‌اند که از این تحقیقات برداشت سیاسی نشود. صادرات فولاد چین با سایر کشورها قابل مقایسه نیست. مسیر این تحقیق حداقل 7 تا 8 ماهه است. فعلا فقط پرسش‌نامه برای شرکت‌هایی که ادعا شده در اروپا دامپینگ کرده‌اند ارسال شده تا تکمیل و برای اروپا ارسال کنند.

    وی افزود: دفعه اول نیست ادعای دامپینگ علیه فولاد مبارکه مطرح شده است که دفعات قبل هم ادعاها برطرف شده و این بار هم برطرف می‌شود.

    برچسب ها