عصر خودرو

سیتی‌گروپ:

رشد دلار تنها به نرخ بهره فدرال‌رزرو وابسته نیست

عصر بازار- بزرگترین معامله‌گر ارز دنیا اعلام کرد حتی اگر بانک‌مرکزی آمریکا نرخ بهره را در ادامه سال جاری افزایش دهد، فدرال‌رزرو تنها عامل تقویت بیشتر دلار نخواهد بود.

رشد دلار تنها به نرخ بهره فدرال‌رزرو وابسته نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بر اساس اعلام استیون انگلندر، رئیس جهانی گروه استراتژی ارزی سیتی‌گروپ،‌ دلار که برای نخستین بار از ماه می، سه هفته متوالی رشد داشته است، احتمالا بیشتر وابسته به رشد اقتصادی آمریکاست تا آنچه بانک مرکزی انجام می‌دهد. در حالی که نرخ بهره هنوز در سال جاری افزایش پیدا نکرده این بانک به مشتریانش اعلام کرده که سیاستگذاران هنوز در مورد عمل قبل از انتخابات ریاست جمهوری هشتم نوامبر مردد هستند.

    انگلندر در یادداشتی به مشتریان خود اعلام کرد: «ما با قدرت متوسط دلار مواجه هستیم؛ ولی هیچ رشدی در ماه‌های آینده وجود نخواهد داشت. بازارهای پولی نسبت به افزایش بهره قبل از انتخابات بی‌میل بوده و تا ماه دسامبر هم وقت زیادی باقی است.»

    رشد اخیر دلار باعث شده تا افت سال 2016 این واحد پولی جبران شود. پس از انتشار گزارش‌هایی که نشان داد اشتغال و تولید در ایالات متحده تقویت شده است، شاخص شگفتی اقتصادی آمریکای موسسه سیتی‌گروپ به بالاترین سطح خود از دسامبر 2014 رسید. قیمت‌های آتی نشان داد که فدرال‌رزرو گزینه افزایش نرخ بهره را مجددا روی میز قرار داده است. احتمالی که پس از عملکرد ضعیف اقتصادی در اوایل سال و رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا کمی بعید به نظر می‌رسید.

    شاخص دلار بلومبرگ که این ارز را در برابر 10 واحد پولی دیگر بررسی می‌کند با رشدی 0.8 درصدی در این هفته مواجه شد. هر دلار با رشدی 1.2 درصدی در آخر هفته 106.13 ین معامله شد. دلار در برابر یورو هم رشدی 0.5 درصدی را تجربه کرد به طوری که هر یورو معادل 1.0977 دلار ارزش داشت.

    مارک مک‌کورمیک، تحلیلگر بازار ارز در بانک تورنتو-دومینیون اعلام کرد: «بازارهای ارز، احتمال افزایش نرخ بهره را بسیار کم می‌دانند. شاخص‌های ما نشان می‌دهد که دلار نسبت به سه سال گذشته نسبتا ثابت مانده است. این موضوع شاید به این دلیل باشد که بازار هنوز نسبت به افزایش نرخ بهره در سال جاری اطمینان ندارد.»

    در حالی که تنها 10 درصد معامله‌گران معتقدند بانک‌های مرکزی در نشست هفته‌آینده نرخ بهره را افزایش می‌دهند، 45 درصد نیز معتقدند که فدرال‌رزرو نرخ بهره را در ماه دسامبر سال جاری افزایش خواهد داد.

    فدرال‌رزرو در ماه دسامبر 2015، برای نخستین بار از سال 2006، نرخ بهره را از 0.25 درصد به 0.5 درصد افزایش داد.

    برچسب ها