عصر خودرو

گزارش هفتگی بررسی بازارها منتشر شد:

افت ۷ درصدی بورس استانبول در روز پس از کودتا

عصر بازار- بر اساس گزارش هفتگی بررسی بازارها که هر هفته توسط مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران تهیه و منتشر می­ شود، در میان بازارهای اوراق بهادار معتبر، بورس استانبول همچون کشور ترکیه هفته‌ای پرهیجان را پشت سرگذاشت.

افت ۷ درصدی بورس استانبول در روز پس از کودتا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، کودتای نافرجام ترکیه که با حضور مردمی و مقاومت نیروهای مسلح انتظامی ترکیه به شکست انجامید، شوک بزرگی به بازار سرمایه این کشور وارد کرد به گونه‌ای که در اولین روزکاری پس از کودتا، شاخص اصلی بورس استانبول با افت بیش از 7 درصدی همراه بود. این افت البته در روزهای پسین نیز ادامه داشت و شاخص این بازار اوراق بهادار از زمان کودتا تا هنگام تهیه این نوشتار با افتی بیش از 13 درصد همراه بوده است. البته گزارش هفتگی که به بررسی عملکرد بورس‌ها از چهارشنبه تا چهارشنبه هر هفته می‌پردازد، افت بورس استانبول در این بازه زمانی را نزدیک به 8 درصد اعلام کرده است.

    در آخرین هفته تیر ماه سال جاری، شاخص کل (ارزش وزنی) بورس اوراق بهادار تهران یک درصد، شاخص کل (هم وزن) 1.4 درصد و شاخص قیمت (ارزش وزنی) 0.3 درصد و شاخص قیمت (هم وزن) 0.8 درصد نسبت به پایان هفته قبل افزایش داشته ­اند. این در حالی است که از ابتدای سال تا پایان تیر ماه، شاخص کل (ارزش وزنی) افت 7.1 درصدی را تجربه کرده است و شاخص کل ­هم وزن رشد 3.6 درصدی را از آن خود کرده است. اختلاف بازدهی بین شاخص ارزش وزنی و شاخص هم وزن حاکی از عملکرد بهتر شرکت ­های متوسط و کوچکتر در مقایسه با شرکت­ های بزرگ بورس اوراق بهادار تهران است.

    در هفته گذشته شاخص فرابورس ایران 2.7 درصد و قیمت دلار مبادله­ ای 0.1 درصد رشد و قیمت سکه بهار آزادی 1.3 درصد و قیمت یورو مبادله­ ای 0.3 درصد افت داشته است.

    مطابق گزارش یادشده که به بررسی عملکرد بورس تهران، فرابورس ایران، 17 شاخص معتبر بورس ­های خارجی، قیمت ارز و سکه، قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت پرداخته، در هفته گذشته، حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته قبل به ترتیب 9 و 33 درصد کاهش پیدا کرده است. سه صنعت "خودرو و ساخت قطعات"، "بانک­ها و موسسات اعتباری" و "سرمایه‌گذاری‌ها" به ترتیب با 28.3، 22.6 و 9.9 درصد از حجم معاملات هفتگی، بیش از 60 درصد حجم معاملات را از آن خود کرده‌اند.

    بر این اساس در هفته منتهی به بیست و سوم تیر ماه سال 1395 صنعت " انتشار، چاپ و تکثیر " با بازدهی 15.8درصد مثبت، در صدر صنایع بورسی قرار گرفت. در مدت مشابه صنعت " خدمات فنی و مهندسی " با افت 2.9 درصدی، بیشترین افت را تجربه کرد. در میان شرکت­ ها در هفته گذشته، " توسعه معدنی و صنعتی صبانور " با 16 درصد مثبت و " سرمایه­ گذاری‌ صنعت‌ و معدن‌" با 7.8  درصد منفی، به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشته­ اند.

    مطابق این گزارش در هفته گذشته و در میان صندوق­ های سرمایه­ گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران، قیمت صندوق سپهر اندیشه نوین با 0.3 درصدی، بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داد. در مدت مشابه در میان این نهادهای مالی از نظر تغییرات ارزش خالص دارایی (NAV)، صندوق تجارت شاخص کاردان با 0.8درصد افزایش، بیشترین افزایش ارزش خالص دارایی های را از آن خود کرده است.

    بر اساس گزارش یادشده و در میان شاخص بورس ­های معتبر جهانی نیز در هفته گذشته شاخص بورس توکیو (NIKKEI225) با رشد 2.8 درصدی، بیشترین بازدهی و شاخص بورس استانبول (BIST100) با افت 7.9 درصدی، کمترین بازدهی را به خود اختصاص داده ­اند.

    در 30 روز منتهی به پایان تیر ماه سال 1395 و در بازارهای جهانی، قیمت فلزات اساسی با نوسان همراه بوده و در این میان آلومینیوم با 0.1 درصد کاهش، تنها فلز با کاهش قیمت و نیکل با 14.2 درصد افزایش، بیشترین افزایش قیمت را داشته است.

    مطابق گزارش یاد شده از ابتدای سال تا پایان تیر ماه سال جاری، قیمت انواع نفت با افزایش همراه بوده است و قیمت نفت وست تگزاس، برنت و اپک به ترتیب 16.8، 17 و 23.9 درصد افزایش پیدا کرده است.

    برای دریافت اصل گزارش اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها