عصر خودرو

(۲۶ لغایت ۳۱تیر ماه ۱۳۹۵)

گزارش وضعیت بازار محصولات پلیمری در هفته پایانی تیر ماه ۱۳۹۵

عصر بازار- در این هفته ۵۳.۳۶۶ تن انواع محصولات پلیمری در بورس کالا عرضه شد که برای خرید آن ۲۱۱.۳۰۶ تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت ۴۴.۱۹۸ تن از آن به ارزش تقریبی ۴/۱۵۹۴ میلیارد ریال دادوستد گردید.

گزارش وضعیت بازار محصولات پلیمری در هفته پایانی تیر ماه ۱۳۹۵
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»،  باوجود کاهش مقدار عرضه، حجم و ارزش معاملات به مقدار 2/9 ، 7/1 و 4/0 درصد، حجم تقاضا به مقدار 34 درصد افزایش داشت که مبین استقبال مناسب خریداران از بخش قابل توجهی از محموله‌های عرضه شده و رونق معاملات محصولات پلیمری است.

    آمارها نشان می‌دهند در این هفته 71 محموله با یکدیگر به رقابت پرداختند (برای خرید 20 محموله تا سقف مجاز و یا بالاتر از 10 درصد رقابت را شاهد بودیم) و تمام/ بخشی از 19 محموله به قیمت پایه خریداری شد. این در حالی است که تنها 11 محموله بدون آنکه خریداری داشته باشند از سیستم معاملاتی بورس کالا حذف شدند.

    در ضمن شرکت‌های پتروشیمی امیر کبیر، تندگویان و بندر امام بیشترین حجم و ارزش معاملات محصولات پلیمری را به خود اختصاص دادند.

    بررسی‌ها نشان می‌دهند در هفته اخیر بسیاری از محصولات پلیمری با استقبال خوبی مواجه شدند. دلیل این امر     پیش‌بینی رشد قیمت‌های پایه محصولات پلیمری در هفته آینده (به دلیل افزایش قیمت بسیاری از محصولات پلیمری در بازارهای جهانی) و نیز رشد (اندک) قیمت دلار در بازار آزاد بود. البته این رشد قیمت برای محصول پلی وینیل کلراید بیشتر و پایدارتر به نظر می‌رسد. این در حالی است که در این ماه برای محصولات پرطرفدار (مانند گرید s65پلی وینیل کلراید) محدودیت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای کدهای مناطق آزاد اعمال گردید که با این حال، هنوز هم رقابت شدیدی برای خرید این محصولات در بورس کالای ایران وجود دارد.

    در ادامه وضعیت چند گروه پرطرفدار محصولات پلیمری آورده شده است.
    1- پلی استایرن مقاوم 7240
    این محصول پرطرفدارترین محصول این هفته زیر گروه پلیمری بود که برای خرید آن تا 31 درصد رقابت به ثبت رسید. این در حالی است که در این هفته 50 تن بیشتر از هفته گذشته از این محصول (توسط پتروشیمی تبریز) عرضه شد که به این ترتیب تمام 750تن محصول عرضه شده خریداری شد. بررسی‌ها نشان می‌دهند اختلاف بیشترین و کمترین قیمت 1499 ریال بود که قدری زیاد و شتابزده به نظر می‌رسد. این در حالی است که قیمت این محصول در بازار آزاد به 6500 ریال (در روز عرضه) رسید که نسبت به روز قبل 500 ریال رشد داشت. 
    با توجه به کاهش تقاضای سازندگان ظروف یکبار مصرف، به نظر می‌رسد پیش‌بینی رشد قیمت در روزهای آینده مهمترین دلیل برای افزایش میزان رقابت و خرید این محصول بود.
    در صورت رشد قیمت پایه این محصول در هفته آینده، افزایش مقدار رقابت اندکی دور از ذهن به نظر می‌رسد. 

    2- پلی اتیلن سنگین دورانی UA 340
    هر چند از ابتدای ماه تاکنون مقدار عرضه این محصول با شیب ملایمی رشد داشت (از 500 تن ابتدای ماه به 650 تن در این هفته رسید) اما هنوز هم رقابت بالایی برای خرید این محصول انجام پذیرفته به طوری که برای خرید 650 تن محصول عرضه شده 1730 تن تقاضا به ثبت رسید و خریداران تا 4/19 درصد با یکدیگر به رقابت پرداخته و در نهایت تمام کالا دادوستد گردید.
    تولید انحصاری این محصول و نیز پیش‌بینی رشد قیمتی گریدهای پلی اتیلن در هفته آینده مهمترین دلیل برای رشد حجم تقاضا و افزایش رقابت بود.

    3- پلی وینیل کلراید
    بی شک یکی از پر طرفدارترین و پرتقاضاترین محصولات پلیمری گروه هفته‌های اخیر، انواع گریدهای S پلی وینیل کلراید بود. هر چند در ابتدا بورس کالا برای خرید این محصول سقف رقابتی را برداشت اما با توجه به رقابت‌های زیاد و شائبه دستکاری قیمتی (به ویژه توسط برخی از کدهای معاف از مالیات) مجددا محدودیت سقف رقابتی گذاشته شد و شرکت‌ها تنها می‌توانند به اندازه باقی مانده سهمیه ماهانه خود ثبت سفارش کنند. با این حال به دلیل تقارن با فصل مصرف، رشد قیمت این محصول در بازارهای جهانی (مخصوصا بورس دالیان چین) و نیز محدودیت‌های تولیدی، هنوز هم تقاضای بالایی برای خرید گریدهای S این محصول وجود دارد. در این هفته محصولات S57 و S70 پتروشیمی آبادان که برای دومین هفته متوالی مجددا عرضه شده‌اند تقاضای بالایی برای خرید را به خود دیدند. در ضمن برای محصول S60 تولیدی پتروشیمی بندر امام نیز (که با تغییر خط تولید S65 وارد چرخه تولیدی این مجتمع شده است) بیش از 8 برابر مقدار عرضه، تقاضا به ثبت رسید. 
    این وضعیت برای محصولات گرید S65 که پرکاربردتر و پرطرفدارتر هستند، شدیدتر بود. به طوری که برای 3510 تن محصول عرضه شده پتروشیمی‌های اروند و غدیر 34.144 تن تقاضا به ثبت رسید. 
    در بازار آزاد نیز قیمت محصول S65 پس از اصلاح اندک قیمتی و رسیدن قیمت به 37700ریال (در روز دوشنبه)، به 38000 ریال افزایش یافت که این امر نیز در تشدید رقابت برای خرید محصولات از بورس کالا بی تاثیر نبود.
    در این راستا به نظر می‌رسد در هفته آینده شاهد تداوم وضعیت کنونی و تقاضای بالا برای خرید این محصولات در بورس کالای ایران باشیم.


    4- پلی اتیلن ترفتالات بطری
    کاهش مقدار عرضه‌ها نسبت به هفته گذشته به شائبات خریداران مبنی بر کمبود خوراک برای تولید این محصول (که عامل اصلی آن آتش سوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا و توقف خط تولید آن بود) افزود. بنابراین شاهد افزایش تقاضا برای خریداران این محصول بودیم به طوری که در این هفته برای خرید 4103 تن محصولات عرضه شده، 60.940 تن تقاضا به ثبت رسید که به این ترتیب رشد 23 درصدی تقاضا را شاهد بودیم.
    در بازار آزاد نیز پس از رسیدن قیمت‌ها به 3700 تومان از روز یکشنبه این هفته شاهد رشد قیمت‌ها بودیم به طوری که قیمت گرید 821 در روز سه شنبه به 4950 تومان رسید. در این راستا به نظر می‌رسد با توجه به فصل مصرف و نیز مشکلات تولید آن، در هفته آینده نیز شاهد وضعیتی رقابتی و نیز تقاضا برای خرید انواع گرید بطری در بورس کالای ایران باشیم.

    5- پلی استایرن معمولی 1540
    این محصول نیز مانند پلی استایرن مقاوم از جمله محصولات پرطرفدار بورس کالا بود. به طوری که برای خرید 600 تن محصول عرضه شده تا 16 درصد رقابت شد و در نهایت تماما خریداری شدند. این در حالی است که در روز سه شنبه قیمت این محصول از 5100 تومان به 5130 تومان افزایش یافت.
    با توجه به پیش‌بینی رشد قیمت پایه این محصول، به نظر می‌رسد در هفته آینده اندکی از میزان رقابت کاسته شده و رشد بیشتر قیمت‌ها به دشواری انجام پذیرد.

    6- پلی پروپیلن شیمیایی
    در این هفته 2868 تن انواع محصول پلی پروپیلن شیمیایی در بورس کالا عرضه شد که 30.384 تن تقاضای خرید داشت و در نهایت تماماً دادوستد شد. به این ترتیب هر چند مقدار عرضه 1/26 درصد افزایش داشت، اما مقدار تقاضا بیش از3/4 برابر بیشتر شد. بررسی معاملات نشان می‌دهد تمام محصولاتی که در هفته گذشته عرضه نشده بودند مانند گرید EP548R و RP340R پلی پروپیلن جم، ZB332C نوید زر شیمی با سقف رقابت و به صورت تسهیم به نسبت دادوستد شده و مابقی با رقابت جزیی و یا به قیمت پایه خریداری شدند. این نشان می‌دهد در صورت تداوم عرضه‌ها، بازار این محصولات می‌تواند با ثبات بوده و محصولات در شرایط عادی دادوستد شوند.

    7- پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 
    در این هفته نیز مانند هفته گذشته 3500 تن از این محصول توسط شرکت‌های پتروشیمی امیر کبیر و شازند عرضه شد که با 9770 تن تقاضای خرید مواجه و در نهایت تماماً خریداری شدند. آمارها نشان می‌دهند محموله پتروشیمی شازند تا 9/8 و محموله‌های پتروشیمی امیر کبیر تا 3/8 درصد رقابت را شاهد بودند که محموله این دو شرکت در هفته گذشته به ترتیب تا 10 و 7/6 درصد رقابت را تجربه کرده بودند. به این ترتیب به نظر می‌رسد در هفته آینده نیز شاهد رقابت برای خرید این محصول باشیم، هر چند پیش‌بینی می‌شود اندکی از مقدار رقابت کاسته شود.


    *امیر حسین محمدی، مدیر واحد معاملات کالا و انرژی (شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین)

    برچسب ها