عصر خودرو

نصب سکوی گازی بدون کمک خارجی ها;

تولید گاز کشور یک میلیارد فوت مکعب افزایش می یابد

عصر بازار- تولید گاز کشور با نصب سکوی فاز ۲۱ پارس جنوبی در حالی یک میلیارد فوت مکعب افزایش می یابد که این سکو بدون کمک خارجی، با اتکا به توانمندی داخلی نصب می شود.

تولید گاز کشور یک میلیارد فوت مکعب افزایش می یابد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، پس از اولویت بندی فازهای پارس جنوبی و تمرکز بر توسعه فازهایی که پیشرفت بیشتری دارند، روند راه اندازی فازهای این میدان بزرگ گازی شتاب گرفته و به تبع آن، تولید گاز کشور نیز افزایش یافته است.
    با نصب سکوها و راه اندازی فازهای جدید در پارس جنوبی، فاصله ایران از قطر در برداشت گاز از این میدان مشترک کاهش یافته و حتی اعلام شده است که امسال میزان تولید گاز از قطر نیز فراتر خواهد رفت.
    در تازه ترین گام برای توسعه این میدان عظیم گازی، قرار است سکوی فاز 21 میدان پارس جنوبی در این روزها نصب و تولید گاز از آن آغاز می شود.
    موضوع مهم در راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی این است که همه مراحل ساخت، نصب و راه اندازی توسط شرکت های ایرانی انجام می شود.
    «ابوالقاسم رحمانی» مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران با تشریح جزییات نصب سکوی فاز 21 پارس جنوبی گفت: بارگیری عرشه فاز 21، پنجم تیرماه امسال انجام و سپس این سکو از خرمشهر به پارس جنوبی منتقل شد.
    وی افزود: پس از پایان عملیات نصب عرشه و تاسیسات سکوی 21 ، عملیات راه اندازی این عرشه سنگین آغاز خواهد شد که تا پایان آبان ماه امسال ادامه خواهد یافت.
    رحمانی، به ساخت کامل این سکو توسط کارشناسان کشورمان اشاره کرد و ادامه داد: حدود 6 میلیون نفر ساعت کار برای ساخت سکوهای فازهای 20 و 21 صرف شده است.
    این مسئول صنعت نفت اضافه کرد: انجام همه مراحل مهندسی در داخل و همچنین واگذاری سیستم های کنترل سکوها (ESD، DCS و F&G) برای نخستین بار به شرکت های ایرانی، نشان از عزم و اراده این شرکت به بومی سازی تجهیزات پروژه های فراساحلی دارد.
    وی، تکیه بر توان داخلی را همسو با تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تاکنون ساخت و نصب جکت های ( پایه) این فازها با موفقیت به پایان رسیده و اتمام مراحل ساخت و نصب تاسیسات فازهای 20 و 21 و لوله گذاری دریایی خطوط لوله 32 و 4 اینچ فازهای یاد شده به طول حدود 400 کیلومتر انجام شده است.
    رحمانی، درباره ساخت و راه اندازی سکوی فاز 20 نیز افزود: سکوی فاز 20 نیز با پیشرفت 90 درصد مراحل پایانی ساخت را می گذراند که تا پایان شهریورماه امسال طول می کشد.
    این مسئول صنعت نفت اضافه کرد: نصب این سازه، تا پایان مهرماه انجام و عملیات راه اندازی آن آغاز خواهد شد.
    پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی دنیا به شمار می رود که بین ایران و قطر مشترک است.
    به گفته مدیرعامل نفت و گاز پارس، پرونده توسعه فازهای پارس جنوبی تا پایان سال 96 بسته و کار توسعه آنها پایان می یابد.

    برچسب ها