عصر خودرو

استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی از سوی فولادسازان

عصر بازار- شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای نخستین‌بار اقدام به پذیره‌نویسی یک میلیون اوراق مرابحه به منظور خرید یک هزار میلیارد ریال سنگ‌آهن ریزدانه از شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از طریق بازار فرابورس ایران کرد و مورد استقبال چشمگیر سرمایه‌گذاران قرار گرفت.

استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی از سوی فولادسازان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، این اوراق 2 ساله دارای نرخ 20 درصد بوده و سود آن به صورت 3 ماه یک‌بار پرداخت می‌شود؛ علاوه بر این، شرکت واسط مالی «اسفند دوم» به عنوان ناشر اوراق و شرکت «تامین سرمایه بانک مسکن» و «صندوق‌سرمایه‌گذاری ره‌آورد» متعهد پذیره‌نویسی خواهند بود. با توجه به آنکه بنگاه‌های تولیدی ازجمله فولادسازان برای تامین مالی با مشکلاتی روبه‌رو هستند، اوراق مرابحه می‌تواند به عنوان یکی از بهترین روش‌های تامین مالی مورد توجه آنها قرار بگیرد.

    انتشار اوراق مرابحه
    شرکت فولاد مبارکه برای نخستین‌بار پس از موافقت مدیرعامل و اخذ مجوز از هیات‌مدیره شرکت و نیز تهیه گزارش توجیهی که به تأیید سازمان حسابرسی رسید، به منظور خرید مواد اولیه مورد نیاز شرکت مشتمل بر خرید سنگ‌آهن ریزدانه از شرکت معدنی و صنعتی چادرملو موفق شد از طریق انتشار اوراق مرابحه معادل 1000 میلیارد ریال موافقت نهایی سازمان بورس را اخذ کند. رییس برنامه‌ریزی مالی با اعلام این مطلب گفت: نرخ این اوراق 20 درصد، 2 ساله، معاف از مالیات و مقاطع پرداخت سود سه‌ماهه خواهد بود، ضمن اینکه اصل مبلغ اوراق پس از دو سال بازپرداخت می‌شود. به گزارش سنا، اصغر هادی‌زاده گفت: شرکت کارگزاری بانک مسکن به عنوان مشاور عرضه و عامل فروش و سایر ارکان انتشار این اوراق عبارتند از شرکت تامین سرمایه بانک مسکن، صندوق سرمایه‌گذاری ره‌آورد آباد مسکن به عنوان عرضه‌کننده اوراق و متعهدان پذیره‌نویس و بانک مسکن به عنوان ضامن، پرداخت اقساط در سررسید مقرر را تضمین کرده است.
    رییس برنامه‌ریزی مالی با اشاره به اینکه تامین مالی از طریق انتشار این اوراق به عنوان بخشی از منابع مالی مورد نیاز سال 1395 شرکت انجام شده است، گفت: این اوراق سرآغاز بهره‌گیری شرکت فولاد مبارکه از ابزارهای نوین مالی و هم در راستای سیاست‌های کلان دولت به منظور توسعه و استفاده از ابزارهای مبتنی بر بدهی است.
    هادی‌زاده به امکانسنجی به عمل آمده اشاره کرد و گفت: شرکت فولاد مبارکه به طور تقریبی می‌تواند از همه روش‌های تامین مالی بر مبنای انتشار اوراق استفاده کند، در این‌باره نکته قابل ذکر اینکه شرکت به پشتوانه سبد محصولات فولادی قابل عرضه خود در بورس کالا می‌تواند نسبت به انتشار اوراق سلف با سررسید حداقل یکساله نقدینگی لازم برای اجرای طرح‌های توسعه یا سرمایه در گردش را تامین کند.
    استقبال چشمگیر سرمایه‌گذاران معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران نیز از تقاضای چشمگیر در جریان پذیره‌نویسی اوراق مرابحه فولاد مبارکه اصفهان خبر داد.
    بهنام محسنی با اعلام این خبر گفت: پذیره‌نویسی این اوراق با استقبال قابل توجه سرمایه‌گذاران مواجه شد به نحوی که 15 هزار میلیارد ریال تقاضای خرید در سامانه ثبت شد.
    به گفته وی، با توجه به وجود تقاضای بیش از 15 برابری در مقابل میزان عرضه‌شده در نماد اوراق مرابحه شرکت فولاد مبارکه اصفهان و در راستای اجرای مفاد ماده 104 دستورعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران، این نماد معاملاتی رأس ساعت 12 به منظور فرآیند تسهیم به نسبت، متوقف شد. محسنی ادامه داد: حداکثر تعداد اوراق قابل خریداری از سوی هر صندوق سرمایه‌گذاری 50 هزار ورقه و حداکثر تعداد اوراق قابل خریداری از سوی سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی 20هزار ورقه در نظر گرفته می‌شود.
    وی با بیان اینکه اوراق فولاد دارای نرخ 20 درصد بوده و سود آن به صورت سه ماه یک‌بار پرداخت می‌شود، افزود: بازارگردان این اوراق متعهد به معامله روزانه حداقل 50 هزار ورقه در دامنه مظنه یک درصد است.


    پوشش ریسک نرخ تامین مالی
    کارشناس مسئول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو کمیته آموزش انجمن مالی اسلامی ایران نیز در گفت‌وگو با صمت با اشاره به اینکه اوراق مرابحه یکی از انواع ابزارهای مالی است که برمبنای قرارداد مرابحه ساختار یافته است، اظهار کرد: قرارداد مرابحه یکی از انواع روش‌های فروش است. بر این اساس خریدار ملزم است مبالغ مشخصی را در سررسیدهای معینی به فروشنده بپردازد.
    مجید پیره با اشاره به اینکه وجوه مبالغ معین باعث می‌شود بتوانیم قرارداد مرابحه را به گونه‌ای در نظر بگیریم که برای فروشنده نرخ بازدهی مشخصی را به همراه دارد، گفت: از آنجایی که در فرآیند انتشار اوراق مرابحه سرمایه‌گذاران در جایگاه فروشنده قرار می‌گیرند، از این‌رو این اوراق برای سرمایه‌گذاران یکی از انواع اوراق با درآمد ثابت محسوب می‌شود و همچنین هزینه تامین مالی آن برای خریدار که در اوراق مرابحه مشخص است.
    وی با اشاره به اینکه اوراق مرابحه یکی از انواع روش‌های تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی به شمار می‌آید، بیان کرد: بنگاه‌های اقتصادی فعال می‌توانند با مراجعه به سازمان بورس، تقاضای خود را برای انتشار این اوراق ارائه دهند تا بتوانند از این محل تامین مالی کنند.
    پیره با اشاره به اینکه در شرایطی که تامین مالی برای بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی به عنوان یک چالش مهم قلمداد می‌شود، سازوکار اوراق مرابحه را می‌توان موجب پوشش ریسک نرخ تامین مالی آنها دانست و گفت: با این اوراق تولیدکنندگان ازجمله فولادسازان از وضعیت مشخصی برخوردار می‌شوند که با چه نرخی می‌خواهند تامین مالی را انجام دهند. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه صنعت فولاد یکی از صنایع اساسی در بسیاری از حوزه‌ها ازجمله ساخت‌وساز است، گفت: فراهم‌کردن امکانات تامین مالی می‌تواند به توسعه و رونق در برخی از صنایع جانبی و مرتبط با فولادسازان نیز کمک کند. وی با اشاره به اینکه انتشار اوراق مرابحه برای تامین مالی فولادسازان در کنار سایر روش‌های تامین مالی مطرح است، بیان کرد: بسیار خوشحالیم که توانستیم با این روش سازوکاری را برای فولادسازان فراهم کنیم. زیرا فرآیند تامین مالی از محل انتشار اوراق مرابحه و همچنین ثابت‌بودن نرخ تامین مالی باعث می‌شود فولادسازان در شرایطی که با ریسک نرخ فروش محصولات مواجه هستند، چندان درگیر ریسک نرخ تامین مالی نباشند. پیره در ادامه اظهار کرد: به این ترتیب در همان ابتدای قرارداد وضعیت فولادسازان تعیین تکلیف می‌شود و نرخ تامین مالی برای آنها روشن خواهد بود و از این‌رو می‌توان برای تامین مالی صنعت فولاد از طریق اوراق مرابحه مزیت‌هایی را متصور بود.

    برچسب ها