عصر خودرو

سکه و دلار به مدد شروع خوب رکورد زدند

دیده‌بانی ارزی از ۲ جهت

عصر بازار- در آخرین روز تیرماه، سکه و دلار در مسیر افزایشی حرکت کردند تا میزان رشد ماهانه هر دو بیشتر شود. روز پنج‌شنبه، دلار با ۵ تومان افزایش به قیمت سه هزار و ۵۱۲ تومان رسید.

دیده‌بانی ارزی از ۲ جهت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، ثبت این قیمت موجب شد که رشد ماهانه دلار در تیرماه به 5/ 1 درصد برسد، این بیشترین افزایش ماهانه دلار از آذر 94 بود. همسو با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 86 هزار تومان رسید تا میزان رشد ماهانه آن به حدود 5 درصد برسد، بیشترین رشد ماهانه سکه از بهمن 94. با این همه، رشد ماهانه این دو دارایی بیشتر ناشی از روند افزایشی آنها در 10 روز ابتدایی ماه بوده است.

    با وجود ثبت رکورد افزایشی سکه و دلار، معامله‌گران دیدگاه‌های متفاوتی درباره روند مردادماه دارند. برخی معامله‌گران ارزی، با توجه به ماندگاری دلار در کانال سه هزار و 500 تومان اعتقاد دارند که وضعیت این ارز از لحاظ بنیادی بهبود یافته و قیمت این ارز در سطح پیش گفته شده تثبیت شده است. این دسته اعتقاد دارند که مقدار افزایش دلار در ماه جاری به میزان تقاضای تجاری و مسافرتی وارد شده به بازار بستگی خواهد داشت. در مقابل کسانی در بازار حضور دارند که معتقدند بازارساز در 7 ماه گذشته دست بالا را در بازار داشته است، عاملی که موجب شده این ارز نوسانات چندانی را تجربه نکند.

     

    تیرماه افزایشی

    شاخص بازار ارز، مسیر افزایشی را که از خردادماه آغاز کرده بود، در تیرماه با شدت بیشتری دنبال کرد. در اولین روز تیرماه، شاخص ارزی با 5 تومان رشد به قیمت سه هزار و 465 تومان رسید.روند افزایشی دلار در 9 روز بعدی نیز ادامه یافت، به‌طوری که در هشتمین روز تیرماه از مرز سه هزار و 500 تومان عبور کرد. دلار در تاریخ 8 تیرماه با 8 تومان افزایش به قیمت سه هزار و 503 تومان رسید. بیشترین افزایش روزانه این ارز نیز در روز 9 تیر اتفاق افتاد، جایی که این ارز با 25 تومان افزایش به قیمت سه هزار و 528 تومان رسید. در دهمین روز تیرماه افزایش دلار ادامه یافت؛ به‌طوری‌که این ارز با رسیدن به قیمت سه هزار و 543 تومان به بیشترین قیمت از بهمن 94 رسید. با این حال، از این تاریخ، دلار بیشتر سیر نزولی به خود گرفت؛ به‌طوری‌که از 14 تا 19 تیر زیر مرز سه هزار و 500 تومان نوسان کرد. دلار از بیستمین روز تیرماه بار دیگر وارد کانال سه هزار و 500 تومان شد و نهایتا در همین کانال به کار خود پایان داد. در آخرین روز تیرماه، چنان که اشاره شد دلار با 5 تومان افزایش به قیمت سه هزار و 512 تومان رسید تا میزان رشد ماهانه آن به 5/ 1 درصد برسد. این بیشترین رشد ماهانه دلار از آذر 94 بود. در مجموع می‌توان گفت که افزایش دلار در تیرماه بیشتر ناشی از روند قیمت آن در 10 روز ابتدایی ماه بود. این روند را در نمودارهای ماهانه نیز می‌توانید مشاهده کنید. با وجود رشد رکوردی دلار در تیرماه، این ارز در هفته انتهایی ماه با نوسانات محدود در مسیر کاهشی قرار داشت.

    تغییر مسیر دلار؟

    دلار در آخرین ماه بهار و اولین ماه تابستان در مسیر افزایشی قرار گرفت تا برخی معامله‌گران به ادامه رشد این ارز امیدوارتر شوند. شاخص ارزی در خردادماه 4/ 0 درصد و در تیرماه 5/ 1 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. به گفته فعالان، افزایش ارزش دلار در 2 ماه گذشته و ماندگاری آن در کانال 3 هزار و 500 تومان یکی از عواملی است که انتظارات افزایشی معامله‌گران را قوی تر کرده است. به اعتقاد یکی از حاضران در بازار، در روزهایی انتهای ماه به‌طور سنتی تقاضا در بازار ارز پایین آمده بود،ولی در این شرایط نیز، شاخص ارزی درکانال 3 هزار و 500 تومان باقی ماند. به این ترتیب، برخی معامله‌گران با توجه به ورود دوباره تقاضا درماه جدید معتقدند که قیمت توان رشد بیشتری را خواهد داشت. به گفته فعالان، میزان تقاضای مسافرتی با توجه به نزدیک شدن به شهریور در بازار افزایش خواهد یافت. برخی فعالان نیز انتظار دارند تقاضای انباشته شده تجاری با نزدیک شدن به پایان نیمه اول سال به‌تدریج وارد بازار می‌شود، مخصوصا که بخشی از کالاها دیگر از مردادماه مشمول دریافت ارز مبادله‌ای نخواهند بود.

    با این وجود، ممکن است که میزان تقاضای مسافرتی در سال جاری به کثرت سال گذشته نباشد. به گفته فعالان، امکان توقف حج تمتع در سال جاری موجب خواهد شد که قیمت کمتر تحریک شود. در این شرایط، باید مشاهده کرد که میزان تقاضای تجاری وارد شده به بازار چگونه خواهد بود تا بتوان نسبت به آینده قیمت دید مشخص‌تری داشت. در مقابل، گروهی وجود دارند که در برابر افزایشی‌های بازار قرار دارند. این دسته معتقدند که بازارساز با عرضه متناسب خود در چند ماه گذشته از نوسانات افزایشی جلوگیری کرده است و به احتمال زیاد با توجه به گشایش‌های بیشتر بانکی در ادامه تابستان نیز توان این را دارد که به روند گذشته ادامه دهد. این دسته از معامله‌گران اعتقاد دارند به‌زودی یکسان‌سازی نرخ ارز انجام خواهد شد. در مجموع می‌توان گفت که در حال حاضر دو دیدگاه در بازار وجود دارد؛ یک دسته که با اتکا به قدرت تقاضا اعتقاد دارند قیمت در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت و دسته‌ای دیگر که بیشتر روی قدرت بازارساز حساب کرده‌اند.

    طلایی‌ترین ماه سکه

    در اولین ماه تابستان، سکه طلایی‌ترین ماه خود را در سال 95 تجربه کرد. سکه که در خردادماه 1/ 2 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود، در تیرماه رشد 5 درصدی را ثبت کرد که بیشترین میزان رشد ماهانه از بهمن 94 بود. بخش زیادی از رشد ماهانه سکه به دلیل عملکرد درخشان آن در 20 روز ابتدایی تیر بود. سکه که در اولین روز تیرماه با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 33 هزار تومان رسیده بود، در ادامه ماه در مسیر افزایشی قرار گرفت، به‌طوری‌که تا دهمین روز تیرماه تا قیمت یک میلیون و 85 هزار تومان نیز بالا رفت. در 10 روزه دوم تیرماه نیز سکه به روند افزایشی خود ادامه داد تا اینکه در بیستمین روز این ماه به قیمت یک میلیون و 120 هزار تومان رسید. قیمتی که بالاترین نرخ فروش سکه از میانه‌های سال 92 بود. رشد قیمت سکه در 20 روز ابتدایی ماه، ناشی از افزایش قیمت دلار و ثبت رکوردهای افزایشی اونس جهانی بود. با این حال در 10 روز انتهایی این ماه، سکه در مسیر کاهشی قرار گرفت و نهایتا با 4 کانال افت از سقف 2 و نیم ساله با قیمت یک میلیون و 86 هزار تومان به کار خود پایان داد. قیمتی که همچنان نشان‌دهنده رشد 5 درصدی ماهانه بود. رشدی که بیش از هر چیزی ناشی از روند افزایشی سکه در روزهایی ابتدایی ماه بود.

    برچسب ها