عصر خودرو

صادرات نفت عراق در ماه ژوئیه افزایش یافت

عصر بازار- خبرگزاری انگلیسی «رویترز» از افزایش صادرات نفت عراق در ماه ژوئیه (از یازدهم تیرماه تاکنون) پس از دو ماه کاهش به دلیل نشتی خط لوله و وقفه در فعالیت، خبر داد.

صادرات نفت عراق در ماه ژوئیه افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، اطلاعات رسیده از منابع صنعتی عراق نشان می دهد در پی برگشت تولید نفت این کشور به حالت پیشین پس از دو ماه کاهش، حجم صادرات این کشور در ماه ژوئیه افزایش یافت.
    دیروز (پنجشنبه) میانگین حجم صادرات عراق از بندرهای جنوبی این کشور سه میلیون و ٢٨۰ هزار بشکه در روز بود که این میزان نسبت به سه میلیون و ١٨۰ هزار بشکه در روز در ماه ژوئن (خرداد- تیرماه) افزایش نشان می دهد.
    حجم نفت تولید شده در منطقه شمالی این کشور از ٥١٤ هزار بشکه در روز در ماه ژوئن به ٥٥۰ هزار بشکه در روز در ماه ژوئیه رسید.
    این افزایش برخلاف مشکل نشتی خط لوله در قسمت جنوبی این کشور اتفاق افتاد که به گفته شرکت های حمل و نقل و منابع تجاری به توقف کوتاه بارگیری در دو پایانه صادراتی در جنوب عراق منجر شد.
    در آغاز سال جاری میلادی حجم تولید نفت عراق ٦۰۰ هزار بشکه در روز بود که به دلیل مشکل نشتی و تصمیم دولت مرکزی در بغداد، تولید نفت حوزه کرکوک به طور موقت متوقف شد.
    عراق در سال ٢۰١٥ میلادی بیشترین سهم را در افزایش تولید نفت اوپک داشت اما تولید و صادرات نفت این کشور در سال جاری میلادی به دلیل نگهداری و تعمیر این تاسیسات کاهش یافت.
    مسئولان دولت عراق می گویند این کاهش حجم صادرات به دلیل افزایش مصرف فصلی این کالا در این کشور بوده است.
    یک منبع خبری دیگر اعلام کرد در پی نشتی، بارگیری در پایانه های جنوبی ١٢ روز به تاخیر افتاد و گفت: ما معتقدیم این کاهش حجم صادرات بسیار جزیی بود و پایانه ها اکنون در تلاش برای جبران این تاخیرند.
    بندرهای جنوبی عراق بیشترین حجم نفت عراق را تامین می کنند و از طریق خط لوله نیز مقادیر کمی نفت به ترکیه صادر می شود.
    پارسال با وجود تنش های ناشی از فعالیت داعش و کاهش سرمایه گذاری شرکت هایی که در حوزه های جنوبی عراق فعالیت می کردند، تولید روزانه نفت این کشور در آن مقطع زمانی بیش از ٥۰۰ هزار بشکه افزایش یافت.
    مقام های دولت عراق پیش بینی می کنند رشد تولید این کشور در سال ٢۰١٦ میلادی کندتر خواهد بود.
    بر اساس این گزارش ، دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد قیمت سبد نفتی این سازمان چهارشنبه ٤٢ دلار و ٧٣ سنت برای هر بشکه بود که دیروز (پنجشنبه) با ٢۰ سنت افزایش، به ٤٢ دلار و ٩٣ سنت برای هر بشکه رسید.
    سبد نفت خام اوپک شامل ١٣ نوع نفت خام اعضای این سازمان مانند مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، اورینته اکوادور، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان، موربان امارات و مری ونزوئلاست.
    همچنین پنجشنبه در بازار لندن بهای هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که بیش از دو سوم نفت های جهان مانند اوپک بر اساس آن قیمتگذاری می شوند، با حدود 79 سنت کاهش (1.7 درصد) به 46.38 دلار رسید.
    به گزارش منابع انگلیسی، بهای هر بشکه نفت شاخص آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت- دبلیو.تی.آی) نیز پنجشنبه با 84 سنت کاهش (1.8 درصد) به 44.91 دلار رسید.

    برچسب ها