عصر خودرو

با کاهش ١٤درصدی خرید نفت پکن از ریاض

رویترز: واردات نفت چین از ایران در ماه گذشته میلادی ۱۶.۱ درصد رشد کرد

عصر بازار- خبرگزاری انگلیسی «رویترز» از ١٤,٢ درصد کاهش واردات نفت چین از عربستان سعودی و رشد ۱۶.۱ درصدی خرید این محصول از ایران در ماه ژوئن امسال (دوازدهم خرداد تا دهم تیرماه) نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

رویترز: واردات نفت چین از ایران در ماه گذشته میلادی ۱۶.۱ درصد رشد کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عربستان سعودی به عنوان بزرگ ترین صادرکننده نفت خام در جهان، پس از سه ماه دوباره در ماه ژوئن به جایگاه بزرگ ترین عرضه کننده نفت خام چین دست یافت اما واردات این کشور به چین در این ماه کاهش یافت.

    بر پایه آمار پنجشنبه اداره گمرک چین، واردات نفت خام چین از عربستان در ماه ژوئن نسبت به سال پیش در همین مقطع زمانی ١٤,٢ درصد کاهش یافت و به یک میلیون و ١١٢ هزار بشکه در روز یا چهار میلیون و ٥٦٩ هزار تن رسید.
    بر اساس آمارها واردات نفت این کشور از روسیه در ماه ژوئن به ٩٩٩ هزار و 420 بشکه در روز یا چهار میلیون و 107 هزار تن رسید که نسبت به بالاترین میزان آن در ماه مه (یک میلیون و 240 هزار بشکه در روز) کاهش یافت.
    واردات نفت چین از ایران نیز در ماه ژوئن نسبت به سال پیش در همین مقطع زمانی ١٦,١ درصد افزایش یافت و به780 هزار و ١٧٥ بشکه در روز رسید. این میزان در ماه مه ٦٧١ هزار و ١٧٦ بشکه در روز بود.
    در مجموع واردات چین از ایران از ماه ژانویه تا ژوئن (٦ ماه نخست سال جاری میلادی) ٢,٥ درصد رشد کرد.
    یک مسئول چینی اعلام کرد: دولت این کشور نمی خواهد وابستگی زیادی به هیچکدام از این عرضه کنندگان داشته باشد. این سیاست رقابت را بین این عرضه کنندگان بزرگ ایجاد می کند و ممکن است به کاهش قیمت نفت برای ما منجر شود.
    بر اساس این گزارش ، دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد قیمت سبد نفتی این سازمان چهارشنبه ٤٢ دلار و ٧٣ سنت برای هر بشکه بود که دیروز (پنجشنبه) با 20 سنت افزایش، به ٤٢ دلار و ٩٣ سنت برای هر بشکه رسید.
    سبد نفت خام اوپک شامل ١٣ نوع نفت خام اعضای این سازمان مانند مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، اورینته اکوادور، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان، موربان امارات و مری ونزوئلاست.
    همچنین پنجشنبه در بازار لندن بهای هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که بیش از دو سوم نفت های جهان مانند اوپک بر اساس آن قیمتگذاری می شوند، با حدود 79 سنت کاهش (1.7 درصد) به 46.38 دلار رسید.
    به گزارش منابع انگلیسی، بهای هر بشکه نفت شاخص آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت- دبلیو.تی.آی) نیز پنجشنبه با 84 سنت کاهش (1.8 درصد) به 44.91 دلار رسید.

    برچسب ها