عصر خودرو

میدان نفتی آزادگان شمالی آماده افتتاح رسمی می‌شود

عصر بازار- فاز اول میدان نفتی آزادگان شمالی با ظرفیت تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه در روز در مرحله افتتاح رسمی قرار گرفته است.

میدان نفتی آزادگان شمالی آماده افتتاح رسمی می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، فاز اول میدان نفتی آزادگان شمالی با ظرفیت تولید روزانه 75 هزار بشکه در روز در مرحله افتتاح رسمی قرار گرفته است.

    به گفته مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی تولید آزمایشی نفت میدان آزادگان شمالی از چندی پیش آغاز شده است.

    بیژن زنگنه وزیر نفت در اواخر سال گذشته  گفته بود: برنامه داریم، تا نیمه اول سال آینده تولید نفت از میدان آزادگان ( شمالی و جنوبی) را به حدود 250 هزار بشکه برسانیم.

    عبدالرضا حاجی حسین نژاد، مدیرعامل شرکت متن نیز در نشست خبری دهم بهمن ماه سال گذشته با اشاره به این که میدان آزادگان شمالی آماده بهره‌برداری است، مقدار سرمایه‌گذاری در این میدان را دو میلیارد و 550 میلیون دلار عنوان کرده بود.

    این گزارش حاکی است، میدان نفتی آزادگان شمالی که بخشی از میدان نفتی آزادگان است، در مرز مشترک ایران و عراق در جنوب غرب ایران قرار دارد. بخش ایرانی این میدان با مساحت حدود 460 کیلومتر مربع، عمدتا در تالاب هورالهویزه قرار گرفته است.

    این بخش از میدان آزادگان در زمان مذاکرات با شرکت inpex ژاپن جز طرح توسعه میدان نفتی آزادگان قرار نگرفت و به دلیل شرایط سخت اقلیمی و زیست محیطی به عنوان میدان نفتی آزادگان شمالی به طور جداگانه مطالعه و مورد بررسی فنی و اقتصادی قرار گرفت.
    بهره برداری از این میدان نفتی با توجه به مشترک بودن با کشور همسایه عراق، از اهمیت بالایی برخوردار است.

    هدف از اجرای طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی، ایجاد ظرفیت تولید، فرآورش و انتقال ٧٥ هزار بشکه نفت خام و ٣٩ میلیون فوت مکعب گاز در روز با حفر ٥٨ حلقه چاه جدید طی فاز اول توسعه است.

    برآورد نفت خام درجا (اولیه) در فاز اول توسعه آزادگان شمالی ٥.٦٨ میلیارد بشکه است که با احتساب ضریب بازیافت ٥.٧ درصد، نفت قابل استحصال معادل ٣١٨ میلیون بشکه است.

    توسعه میدان آزادگان شمالی در فاز دوم نیز با تولید 75000 بشکه نفت خام و 39.08 میلیون فوت مکعب گاز در روز در نظر گرفته شده، لیکن تا کنون آغاز نشده است. مطالعات اولیه فاز ٢ توسط شرکت متن نشان می دهد که حجم ذخائر نهایی حدود 603 میلیارد بشکه است.

    سه لایه مخزنی غیر همگن گدوان، کژدمی و سروک هدف اصلی تولید از این میدان در فاز یک است. حدود ٣ درصد از نفت درجای این میدان با درجه سنگینی 30-34 در سازندهای گدوان و کژدمی قرار دارد و حدود ٩٧ درصد باقی مانده در سازند سروک با درجه سنگینی 17-20 واقع است.

    برچسب ها